וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל האמריקאי שרצח 16 אפגנים "לא זוכר כלום"

כך טוען פרקליטו של סמל רוברט ביילס. מהפרטים שנחשפו אודותיו עולה תמונה מורכבת: איש משפחה, שכן אדיב וחייל למופת - שגם הונה זוג קשישים, היכה את חברתו ונהג ב"פגע וברח"

סמל רוברט ביילס, החייל האמריקאי שטבח ב-16 אזרחים, רובם ילדים, בתחילת החודש סמוך לעיר קנדהאר שבדרום אפגניסטן, "אינו זוכר" דבר מההתרחשויות באותו לילה - כך טען הלילה (שלישי) פרקליטו, לאחר שנפגש עמו לראשונה במתקן המעצר בו הוא מוחזק בבידוד, בבסיס פורט לוונוורת' במדינת קנזס. "הוא לא זוכר כלום לגבי הלילה המדובר", אמר עו"ד ג'ון הנרי בראון לעיתונאים מחוץ למלון בו הוא מתאכסן בעיירה לנסינג, ומיהר להוסיף: "זה עדיין לא אומר שהוא סובל מאמנזיה (מחלת השיכחה) - יש עוד אפשרויות". ברשויות התביעה הצבאית העריכו כי כתב אישום בגין רצח יוגש נגד החייל עד סוף השבוע. התביעה צפויה ככל הנראה לבקש עונש מוות.

עורך הדין בראון, שכבר הגן בעבר על רוצחים רבים, ובהם גם הרוצח הסדרתי טד באנדי, תיאר את הפגישה עם ביילס כ"טעונה רגשית", והוסיף כי מרשו נראה "מבולבל". לדבריו, "הוא הצליח היטב להעמיד אותי בנעליו. כולנו יודעים מה מתחולל שם (באפגניסטן), אבל לא באמת מבינים עד שפוגשים מישהו כמוהו".

זירת אחד ממקרי הרצח בתקרית בעיר קנדהאר, אפגניסטן, בה הרג חייל אמריקאי לפחות 15 אזרחים שפרץ לבתיהם, 11 במרץ 2012. רויטרס
"הוא אמר שהוא שתה כמה 'שלוקים' ממשהו. אבל זה לא היה אפילו משקה מלא אחד". אחד הבתים שאת דייריו רצח ביילס/רויטרס

לגבי אירועי אותו הלילה, שבו עבר ביילס מבית לבית וירה בילדים בשנתם, הסביר בראון לרשת CBS כי למרשו יש "זיכרון מוקדם משעות הערב, כמו גם זיכרון של סיום הלילה - אך הוא לא זוכר מה התרחש בתווך". הוא הודה כי ביילס שתה אלכוהול באותו ערב (טענה הנמכת גם על ידי עדויות של מקומיים שחזו במסע הרצח), אך המעיט בחשיבות העניין: "הוא אמר שהוא שתה כמה 'שלוקים' ממשהו. אבל זה לא היה אפילו משקה מלא אחד".

"הוא שדד את כל חסכונותיי"

זהותו של ביילס בן ה-38 נחשפה לראשונה לתקשורת בשבת - ומאז מתפרסמים מדי יום עוד ועוד פרטים מעברו, המציירים תמונה מורכבת: מחד, מדובר באדם שתואר כ"איש משפחה למופת", נשוי באושר ואב לשני ילדים, שהיה כוכב פוטבול בתיכון; וגם חייל למופת שהתגייס לצבא מיד לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, כשהוא בן 27, שירת כבר ארבע תקופות באפגניסטן שבמהלכן נפצע פעמיים בקרב (ואף איבד חלק מכף רגלו) וזכה ליותר מ-20 עיטורים וצל"שים. מפקד הפלוגה שלו אמר אתמול ל"וושינגטון פוסט" כי היה "אחד החיילים הכי טובים שיצא לי אי פעם לפקד עליהם".

מאידך, צצים מדי יום עוד ועוד שלדים שרבצו בארונו - שככל הנראה היו בין הסיבות העיקריות לכך שזמן רב לא קודם בדרגה, חרף הצטיינותו. הגילוי האחרון, היום, עוסק בהונאת מניות בהיקף נרחב בה היה מעורב - שהניסיון להתחמק מאישומים לגביה ככל הנראה הניע אותו להתגייס מלכתחילה לצבא. ביילס, לפי רישומים משפטיים מ-2003, ניסה בשנת 2000 לעסוק במשך מספר חודשים במסחר בבורסה, ו"נמצא כי היה מעורב בהונאה, הפרה של חובת נאמנות ללקוחות, מסחר ללא היתר והשקעות לא הולמות". הוא ושותפיו הצטוו אז על ידי הרשויות לשלם סכום של 1,274,000 דולרים לבני זוג קשישים ממדינת אוהיו שנפלו קורבן לתרגיל ההונאה, כהחזר חובות ופיצויים - אולם עד היום, טרם שילם את החוב בפועל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הכלא הצבאי בבסיס פורט לוונוורת שבמדינת קנזס בו מוחזק במעצר סמל רוברט ביילס, החייל שרצח 16 אפגנים, מרץ 2012. רויטרס
כתב אישום צפוי עד סוף השבוע. בסיס פורט לוונוורת בקנזס, בו מוחזק ביילס/רויטרס

"הוא שדד ממני את כל חסכונותיי", קונן היום בראיון לרשת ABC גארי ליבשנר, תושב העיירה קארול באוהיו. ליבשנר הסביר כי צפה השבוע בדיווחים החדשותיים על ביילס, וזיהה אותו כנוכל שגזל ממנו 852 אלף דולרים, השקיע אותם - ובתוך זמן קצר הוריד את ערך ההשקעה כמעט לאפס. "הוא היה דברן חלקלק", תיאר אותו, וכשנשאל אם הוא חושב שמדובר בפושע, השיב: "פגעתם בול".

"סדנת ויסות הכעסים" כנראה לא עזרה

גילוי נוסף שעלה בימים האחרונים נוגע למעצרו בשנת 2002 בגין תקיפתה של חברתו דאז. הוא לא הודה באשמה, והתיק נסגר לאחר שהוא חויב להשתתף ב-20 שעות של "ייעוץ בוויסות כעסים". הסתבכות קודמת עם החוק, בשנת 1998, נרשמה בחוף דייטונה בפלורידה, שם נקנס ב-65 דולרים על החזקת אלכוהול בניגוד לתקנות המקומיות - אך מעולם לא שילם את הקנס (שתוקפו פג בינתיים).

ועוד מעברו הקרוב יותר של ביילס: בשנת 2008 היה מעורב בתאונת "פגע וברח", בה פגע עם רכבו ברכוש פרטי, ונמלט לאחר מכן כשהוא מדמם מזירת האירוע. הוא נתפס בהמשך, טען כי נרדם על ההגה, וחויב לשלם פיצויים בסך 1,000 דולרים - ובעקבות זאת נסגר התיק.

צילום ארכיון של רוברט ביילס, חייל בצבא ארה"ב שרצח 16 אפגנים סמוך לעיר קנדהאר, מרץ 2012. רויטרס
ארבע תקופות באפגניסטן, שתי פציעות ויותר מ-20 צל"שים ועיטורים.רוברט ביילס/רויטרס

דיווחים רבים נוספים עוסקים במצב הכלכלי הרעוע של ביילס ומשפחתו, לא רק בגלל החוב העצום שנבע מחיובו בהונאת המניות. בין היתר, ניסו הוא ואשתו למכור את הבית בו התגוררו בשנים האחרונות בטקומה, פרבר אמיד של העיר סיאטל שבמדינת וושינגטון, במחיר הנמוך מהמחיר בו קנו אותו. בית נוסף בבעלותם - שעליו מוטלת משכנתא הגבוהה מערך השוק שלו - עומד נטוש כבר שנתיים, בעוד האם וילדיה מתגוררים במגורים בבסיס צבאי ליד העיר.

למרות כל זאת, שכניו בטקומה, זוכרים אותו כאדם אדיב וחמים, שבמהלך חופשויתיו מיעט לדבר על שירותו הצבאי. "הוא מעולם לא הביע יותר מדי רגש", אמר שכן אחד, ואחר הוסיף: "אני פשוט לא מאמין שבוב הוא האיש שעשה את זה. לקחו בחור טוב, ושמו אותו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון".

הטליבן: לשפוט אותו באפגניסטן, "לפי החוק האיסלמי"

אשתו של ביילס, קרלין (השניים התחתנו ב-2005), נכנסה גם היא בעל כורחה לאור הזרקורים בימים האחרונים, במהלכם פרסמו כלי התקשורת בארה"ב קטעים נרחבים מהבלוג שכתבה בשנים האחרונות, שכלל בעיקר תלונות על תקופות השירות הממושכות של בעלה באפגניסטן, תחושותיה כי הוא "חושב עליה" כל העת, וקשייה בגידול שני ילדים לבד. בין היתר מתברר מהבלוג, כי לפני הצבתו האחרונה באפגניסטן, היה אמור "בוב" (כפי שנהגה לכנותו) לקבל הצבה חדשה כמדריך בבסיס עורפי בארצות הברית או במדינה "נוחה" יותר (גרמניה או איטליה) ואף להיות מקודם בדרגה - אך ברגע האחרון נשלח שוב לחזית, בפעם הרביעית, למגינות לבה הרבה.

ביתו של רוברט ביילס, החייל שרצח 16 אפגנים, בעיירה טקומה שבמדינת וושינגטון, מרץ 2012. רויטרס
גם אשתו של ביילס "דורשת תשובות". בית המשפחה הנטוש ליד סיאטל/רויטרס

קרלין ביילס פרסמה אמש הודעה לתקשורת, בה הביעה צער על מותם של 16 הקורבנות, והבהירה כי האירועים שתוארו בתקשורת "לחלוטין אינם מתאימים לאופי של האיש שאני מכירה ומעריצה. אנא, סלחו לי על כך שאין ביכולתי לשפוך אור על האירועים. גם אני משתוקקת לדעת מה באמת קרה שם".

גם בארגון הטליבן באפגניסטן ממשיכים לדרוש תשובות. בארגון, שרק לפני מספר ימים הכריז על הפסקת המגעים עם ארה"ב, מסרבים בינתיים בתוקף לקבל את הגרסה הרשמית לאירועים בהם היה ביילס מעורב, וממשיכים לטען כי לא ייתכן שפעל לבדו, וכי חיילים נוספים היו מעורבים במסע ההרג. בשיחה עם רשת CNN אתמול, אמר דובר של הארגון כי ארצות הברית, כמו גם "ממשלת הבובות" של אפגניסטן, "לוקות בעיוורון לאמת בכל הקשור למה שהתרחש שם". הוא קרא להשיב את ביילס לאפגניסטן, ולשפוט אותו "לפי החוק האיסלמי".

עוד בפרשה:
החייל עבר מבית לבית, וירה בילדים בשנתם
חשד: החייל יצא למסע ההרג בגילופין
אובמה גינה הטבח באפגניסטן: "תקרית מזעזעת"
פנטה: מבצע הטבח עלול לקבל עונש מוות

צילום ארכיון של רוברט ביילס, חייל בצבא ארה"ב שרצח 16 אפגנים סמוך לעיר קנדהאר, מרץ 2012. רויטרס
"לקחו בחור טוב, ושמו אותו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון". ביילס באפגניסטן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully