וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסלמה בדרום: צה"ל ייצא ל"עופרת יצוקה 2"?

10.11.2012 / 20:22

הירי לעבר סיור של צה"ל בגבול הרצועה מצטרף לפיצוץ מנהרת התופת ביום חמישי ולשרשרת אירועים שמקורם בתחרות הבלתי מרוסנת בין ארגוני הטרור. היכן עובר הקו האדום? פרשנות

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף מיקי אדלשטיין, נכנס לתפקידו בשבוע שעבר וקיים טקס צנוע בפורום מצומצם במעמד הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ. "מיקי, באוגדת עזה אין לך ימי חסד", אמר גנץ למפקד האוגדה הנכנס. "זה יתחיל בעוד שעה. תהיה ערוך ומוכן". כאילו חזה הרמטכ"ל את המתרחש, בשבוע שעבר התמלא יומן המבצעים האוגדתי באירועים, כשהשיא הגיע בערב יום חמישי.

במהלך ביצוע של פעולות הנדסיות על גדר המערכת, מערבית לגדר נחשפו שישה מטעני חבלה רבי עוצמה וזמן קצר לאחר מכן הפעיל חמאס מנהרת תופת לעבר כוחות צה"ל. כתוצאה מהדף הפיצוץ, עף ג'יפ צה"ל ממקומו. קצינים באוגדת עזה טוענים כי מנהרה התקפית שיועדה לתקוף את חיילי צה"ל בגודל שכזה לא נראתה ברצועת עזה מעולם.

חילופי אש בדרום, נובמבר 2012. שי מכלוף
חמאס מנסה לקבוע כללי משחק חדשים. עוטף עזה, הערב/שי מכלוף

ארגון חמאס העביר מסר לצה"ל כי אין בכוונתו להשלים עם הניסיונות לבצע פעולות הנדסיות לאיתור מטעני חבלה ומנהרות מערבית לגדר במרחק של 300 מטרים, כפי שהיה מוסכם עד כה באופן לא רשמי. חמאס מנסה לקבוע כללי משחק חדשים ולהעביר מסר לישראל כי הפעילות אינה לגיטימית מבחינתו. אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, טען מנגד כי לא הייתה חצייה של קו 300 המטרים וכי הפעילות לגיטימית - כפי שנעשתה בשנים האחרונות.

התגברות הפעילות של כלי ההנדסה הכבדים של צה"ל גרמה לחיכוך בין הצדדים. לאירוע הקשה הצטרף הערב דיווח על שיגור טיל נ"ט מתקדם לעבר סיור של לוחמי גבעתי ובו גשש ולוחמי החטיבה שנפצעו באורח קשה. האירועים הטקטיים מעידים על תופעה רחבה יותר ומאבק כוחות ברצועת עזה.

שליטת חמאס נשחקת, הג'יהאד תופס תהודה

בעזה החלה בשנה האחרונה תחרות לא מרוסנת בין ארגוני הטרור הפלסטיניים שנאבקים על תואר מגן העם הפלסטיני ברצועה. שליטת חמאס נשחקת ומעמדו נתפס כבורגני ופחות כבעל אופי התנגדותי-ג'יהאדי. האופוזיציה, ובראשה ארגון הג'יהאד האיסלמי, צוברת תהודה וכוח ברחוב הפלסטיני. חמאס ושאר ארגוני הטרור מנסים לחפש דפוס פעולה שיאפשר להם תקיפת מטרות צבאיות מבלי שהמצרים יבקרו אותם ויפעילו עליהם סנקציות.

ארגוני הטרור הפלסטינים רואים בתקיפות חיילי צה"ל לאורך גדר המערכת פעולות לגיטימיות שנועדו להגן על אדמה פלסטינית ואינן אמורות להעיר את חמתם של המצרים, שמחפשים כעת שקט כדי לעסוק בבעיות הפנים של מצרים, מאחר ולא מדובר בשיגור רקטות לעבר אשדוד, אשקלון ובאר-שבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פלסטינים שנפגעו בתקיפת צה"ל ברצועה נומבר 2012. רויטרס
פצוע פלסטיני מפונה לאחר שנפגע, הערב/רויטרס

האירועים הקשים בסוף השבוע האחרון מצטרפים למאמץ מתמיד לפגוע במעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שמנסה להחזיר את הסוגייה הפלסטינית לסדר היום הציבורי באמצעות הגשת בקשה לשדרוג מעמד הרשות באו"ם. התקפות אלו דוחקות את מעמדו של אבו מאזן הצידה ומעוררות בכלי התקשורת הפלסטיניים את שאלת החזרה להתנגדות אלימה והתנאים שבאמצעותם יש לשוב לדון בסכסוך הישראלי.

בשלב זה מתבוננת צמרת צה"ל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, ומחכה להנחיות האם להרחיב את סל התגובות נגד ארגוני הטרור בעזה, שבוחנים את מידת האיפוק של מקבלי החלטות. זאת על רקע המאמץ המצרי להביא לשקט בחצר האחורית שלו, מערכת הבחירות המתחממת בישראל ואיתות מצד נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על רצונו לחדש את המאמץ להביא להבנות בין ישראל לפלסטינים.

על פניו, לא נראה שהדרג המדיני ימהר להורות לצה"ל לצאת לסבב הסלמה נוסף בדרום. אך עם זאת, ניתן להעריך שישקלו תגובות ממוקדות שיבהירו לצד הפלסטיני בעזה שיש לצה"ל קווים אדומים. מדרגות התגובה ייקבעו בהתאם לתגובת ארגוני הטרור. אם ישוגרו רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב ואזרחים ייפגעו - התגובה תהיה שונה וקשה יותר והדרג המדיני ייאלץ לבחון מבצע רחב היקף סמוך למועד הבחירות, כפי שהתרחש בימים שקדמו למבצע "עופרת יצוקה" שהחל בהפתעה גמורה והסתיים במכה קשה לארגוני הטרור בעזה. בשיחות סגורות, הבהיר אלוף פיקוד הדרום כי הצבא מוכן להלום בעזה וכל מה שנותר הוא הנחייה ברורה של הדרג המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully