וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמץ אחרון: רומני ואובמה בבליץ, דו"ח האבטלה יטרוף הקלפים?

2.11.2012 / 11:16

המועמדים במירוץ הצמוד עורכים כנסי בחירות בקצב מסחרר, בתקווה לגרוף את קולות המתלבטים במדינות המפתח. הדו"ח שיפורסם היום, שההערכות לגביו היו סותרות, עשוי לשנות התמונה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נכנסים לישורת האחרונה: שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית – הנשיא המכהן, ברק אובמה, ויריבו הרפובליקני, מיט רומני, עמלים בימים האחרונים על גיוס קולות של אזרחים מתלבטים במדינות המפתח, שחלקן עדיין צמודות לחלוטין, שיכריעו את הכף – האם ארצות הברית תלך לארבע שנים נוספות עם הדמוקרטים בבית הלבן, או שתחליט לשנות כיוון.

מאוחר יותר היום (שישי) צפוי להתפרסם דו"ח האבטלה האמריקאי, שנחשב לנקודת הציון המשמעותית האחרונה לפני שהאמריקאים ילכו לקלפיות ביום שלישי הקרוב; אם יציג, כמו שטוענים דיווחים אחדים, ירידה משמעותית בשיעור האזרחים הבלתי-מועסקים, ומספר גבוה של משרות חדשות שנוצרו בחודש אוקטובר, הדבר עשוי לתת לאובמה את זריקת המרץ האחרונה שתסלול את דרכו לכהונה שנייה. אם, לחלופין, יראה הדו"ח שהאבטלה עלתה משיעורה הנוכחי (7.9%), נותרה כשהייתה, או אפילו ירדה – אך בשיעור זניח, עשוי הדבר לשרת את מיט רומני, ולעזור לו לסגור את הפער הקטן של אובמה ממנו.

העימות הנשיאותי השלישי בין ברק אובמה למיט רומני. אוניברסיטת לין בבוקה רטון, פלורידה. 22 באוקטובר 2012. AP
הדו"ח ישפיע על שניהם. רומני ואובמה/AP

לפי הערכות מומחים אחדים, הדו"ח יציג ירידה באבטלה, אך בשיעור נמוך. בוול סטריט ג'ורנל, שקרא השבוע במאמר מערכת לאמריקאים להצביע לרומני, ציטטו מומחים המעריכים כי במהלך אוקטובר נוספו 121 אלף משרות – מספר דומה לזה שנרשם בספטמבר – 114 אלף משרות, אך פחות מהממוצע בשנה אחרונה (146 אלף משרות בחודש). לעומת זאת, מכון "גאלופ", הנחשב אף הוא לשמרני, ערך סקר משלו, בניסיון לחזות את שיעור האבטלה. על פי תוצאותיו, האבטלה ירדה בשיעור חד: מ-7.9% בספטמבר, ל-7% באוקטובר. לא בטוח שהתחזית האופטימיות במיוחד הזו אכן תתגשם בדו"ח שיפורסם, אך אם היא מייצגת מגמה דומה לדו"ח – מדובר בבשורה של ממש לנשיא אובמה, שיוכל להראות שמדיניותו הכלכלית מביאה תוצאות. רומני, כאמור, טוען שאותה המדיניות בדיוק היא זו שפגעה במאמץ הכלכלה האמריקאית להתאושש מהמשבר הגדול שפקד אותה ב-2008. אם האבטלה באמת לא ירדה – הוא ימהר להשתמש בנתונים הללו באירועי הבחירות שעוד נותרו לו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ברק אובמה ומושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, מבקרים במרכז קהילתי באטלנטיק סיטי בעקבות הוריקן סנדי, אוקטובר 2012. רויטרס
הסופה עזרה לאובמה לעצור את המומנטום. הנשיא מבקר את נפגעי ההוריקן בניו ג'רזי, יחד עם המושל הרפובליקני כריס כריסטי/רויטרס

וכאלה אגב, מתקיימים בימים האחרונים בקצב מסחרר. מרגע ששככה סופת ההוריקן "סנדי", מכתתים שני המועמדים (ושני סגניהם) את רגליהם בין "מדינות המפתח" – אלו שטרם הוכרע בהם רוב ברור לטובת אחד המועמדים, ושלפיכך צפויות להכריע את הבחירות לטובת המועמדים. היום צפוי נשיא אובמה לבקר באוהיו הצמודה, בעוד שסגנו, ג'ו ביידן, צפוי לבקר בוויסקונסין. רומני יבקר בעצמו בשתי המדינות, בעוד שמועמדו לשמש כסגן הנשיא, פול ראיין, יבקר בקולורדו, באיווה – ויפגוש לאירוע משותף את רומני באוהיו.

מיט רומני בכנס התרמה ואירוע בחירות בעיר אוון לייק. אוהיו, 29 באוקטובר 2012. Justin Sullivan, GettyImages
ייתכן ששם יוכרע הסיפור כולו. רומני בכנס בחירות באוהיו/GettyImages, Justin Sullivan

סקרים אחרונים שפורסמו ביממה האחרונה מציגים נתונים חיוביים ברובם לאובמה. לפי סקר CNN, מוביל אובמה בקולורדו הצמודה (שתעניק למנצח בה 9 אלקטורים, בדרך ל-270 המיוחלים) בשני אחוזים על יריבו אובמה (לעומת סקר הפוך של מכון רסמוסן, שטוען שדווקא רומני מוביל שם, בשלושה אחוזים). גם בניו המפשייר (4 אלקטורים) מוביל הנשיא המכהן בשני אחוזים, לפי סקר NBC ו-וול סטריט ג'ורנל, וכך גם באיווה (6), וויסקונסין (10) ונבאדה (6). זירת המפתח הייתה ונותרה אוהיו (18 אלקטורים), שם שומר אובמה בכמה סקרים על יתרון קטן. אם אכן יזכה בקולותיה של אוהיו ביום שלישי, סביר שישמור על משרתו. אם רומני ינצח שם – במקביל לזכייה בפלורידה (29 אלקטורים) – הוא בדרך הנכונה לניצחון במירוץ כולו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינתיים, מתעקש הנשיא המכהן, שב-2008 מיתג את עצמו כמועמד ה"שינוי", לעומת ממשל בוש והמועמד הרפובליקני מקיין, שהוא עדיין האיש שמייצג את השינוי. "אני יודע איך שינוי אמיתי נראה, כי אני נלחמתי בשבילו, ויש לי את הצלקות שיוכיחו את זה", אמר אתמול באירוע בקולורדו. "יש לי שיער אפור שיוכיח זאת. אתם גם נלחמתם בשבילו. ואחרי כל מה שעברנו, אנחנו ממש לא יכולים להפסיק לנסות עכשיו". הנשיא התייחס גם להוריקן "סנדי", שכנראה סייעה לו לבלום את המומנטום של יריבו, ואמר: "בימים האחרונים התמקדנו באחת הסופות הקשות ביותר של דורנו, והתמלאנו יראה מעוצמתו ההרסנית של הטבע. אנחנו אבלים את מות הנספים, ומחשבותינו עם המשפחות שהושפעו מהסופה. אנחנו מתחייבים לעזור להם לשקם את חייהם. אבל בימים האחרונים גם התמלאנו השראה, כי כשאסון קורה – אנחנו רואים את האמריקאים בשעתם היפה ביותר. ההבדלים הקטנוניים בינינו בימים רגילים פשוט נעלמים".

רומני, מצדו, גם מאמין בצורך בשינוי – אבל טוען שלנשיא המכהן כבר ניתנה האפשרות להוכיח אותו. "אלה בחירות בעלות משמעות רבה, ואני חושב שאתם מבינים זאת", אמר בכנס בחירות שערך גם הוא בקולורדו. "אני יודע שיש אנשים שמאמינים שעלינו להישאר במסלול הנוכחי שאנו נמצאים בו, וחושבים שדברים מתקדמים כראוי עכשיו. אני לא מאמין שסטטוס קוו הוא הנתיב הנכון לאמריקה. אני מאמין שאמריקה סוף-סוף צריכה שינוי אמיתי. אנחנו נעניק אותו לעם האמריקאי". האם יזכה לצ'אנס שלו? דו"ח האבטלה שיפורסם היום עשוי במידה מסוימת לסייע ולהבהיר את התמונה הכל-כך צמודה הזאת, ארבעה ימים לבחירות לנשיאות.

לקריאה נוספת
סקר בארה”ב: אובמה מוביל ב-3 מדינות מתנדנדות
אובמה בניו ג’רזי: ”נהיה עם הנפגעים לאורך כל הדרך”
הוריקן פוליטי: המפקד אובמה מול ציבור מוכה אסון
בשוך הסערה: אובמה שב לקמפיין, רומני לא עצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully