וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוריקן פוליטי: המפקד אובמה מול ציבור מוכה אסון

נתן גוטמן, וושינגטון

30.10.2012 / 8:30

ערב הבחירות, החישוב הציני של "סנדי" הוא סבוך מאוד. אובמה יכול להציל את האומה או להיות כתובת לטענות אם המשבר יהפוך לקטסטרופה, אך גם רומני יכול לשקוע עמוק מאוד בבוץ

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

אם יש מישהו שיכול לספר לברק אובמה ולמיט רומני על השפעתם אסונות לאומיים כהוריקן סנדי על הפוליטיקה, הרי שזהו ג'ורג' וו. בוש, הנשיא שראה כיצד אפשר להיבנות ממשבר אחד ולהפסיד בגלל אחר. ימים אחרי פיגועי 11 בספטמבר, עוד לפני שהמקום בדרום מנהטן התקבע בתודעה כ"גראונד זירו", בא אותו בוש להריסות מגדלי התאומים. שם, חמוש במגאפון, הבהיר הנשיא לאומה החבולה שיש מי שמנהל את העניינים: יש מי יודע לנחם ויש מי שמבטיח פתרון. אמריקה ראתה, הפנימה ולא שכחה לבוש את הרגע הזה בבחירות הבאות.

ארבע שנים לאחר מכן, שוב נקרתה לבוש ההזדמנות להוביל את האומה במשבר. אבל הנשיא, כעת בכהונתו השנייה, העדיף לטוס במטוס אייר פורס 1 בשמי ניו אורלינס המוכה מהוריקן קתרינה, בשעה שהאומה צופה באלפי האנשים שנלכדו באזור האסון. גם את זה אמריקה לא שכחה, ובוש, שאמנם לא היה צריך להיבחר שוב, נכנס להיסטוריה כמי שלא הנהיג את המדינה בשעתה הקשה.

המרוץ לבית הלבן - סיקור מלא בוואלה! חדשות

נשיא ארה"ב, ג'ורג' וו. בוש, משקיף על נזקי הוריקן קתרינה ממטוס אייר פורס 1. 31 באוגוסט 2005. AP
בוש משקיף מהמטוס הנשיאותי על נזקי הוריקן קתרינה. אוגוסט 2005/AP

זהו הטווח הפוליטי שמציעה הסופה סנדי לנשיא ברק אובמה. אם יכשל בטיפול, בין אם בשל מחדל בהיענות לאתגר של סופה בסדר גודל היסטורי, או בגלל מראית עין של חוסר אכפתיות, המוני האזרחים שילכו לקלפי ביום שלישי הבא יזכרו עמם תדמית של נשיא שלא התעלה לגדולת הרגע. אבל זו גם הזדמנות עצומה עבור הנשיא המכהן. אם הוא ישכיל להחדיר לתודעתם של הבוחרים את הרעיון שהוא הנשיא, ושהוא המפקד העליון שדואג לאמריקה כרועה לעדרו, אובמה יוכל לצפות לגל של אהדה בקלפיות.

עבור מיט רומני, המשחק שונה מאוד. הוא אינו נושא באחריות, ולכן אין לו מה לחשוש ממחירו הכאוב של כישלון בטיפול באסון לאומי. אבל הוא גם לא יוכל ליהנות מהדיבידנד שמחולק למנהיג בעתות משבר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נושא נאום לאומה בהתייחסו לסופת ההוריקן סנדי. הבית הלבן, 29 באוקטובר 2012. Brendan Hoffman, GettyImages
המפקד העליון - עד שהכל משתבש. אובמה, אתמול בבית הלבן/GettyImages, Brendan Hoffman

שני המועמדים מתנהגים בזהירות המתבקשת, כהולכים בשדה מוקשים. אם השניים ימשיכו את קמפיין הבחירות שלהם כאילו לא אירע דבר, הרי שזה יתפרש כחוסר רגישות, אבל מצד שני, איש אינו מעוניין באמת להזניח את מסע הבחירות. לכן, רומני ואובמה מקפיאים את כנסי הבחירות שלהם ומורידים פרופיל, אבל לא מפסיקים באמת לעבוד כדי לשכנע את הבוחרים במדינות המתנדנדות.

מי יבוא לקלפיות במזג אוויר כזה?

החישוב הפוליטי של הוריקן סנדי, ציני ככל שדיון זה ישמע, אינו ברור. מנהיגותו של אובמה עומדת למבחן, והצלחתו יכולה להשפיע רבות על תוצאות הבחירות. אבל ישנם גם אינספור מרכיבים נוספים.

הרפובליקנים, למשל, לוקחים בחשבון שציבור מוכה, שיוצא מביתו המוצף אחרי שבוע בלי חשמל, יהיה כועס, ויפנה את זעמו כלפי הנשיא המכהן. הם גם מתבוננים על העובדה הפשוטה-עצובה, לפיה אלה שנפגעים יותר מכל באסונות הטבע הם גם אלה שמאכלסים את השכבות הנמוכות יותר, והם אלו שיתקשו להתפנות להצביע בשבוע הבא. בני השכבות הנמוכות, לפי הסקרים, נוטים בבירור לצד הדמוקרטי.

הצבעה מוקדמת בבחירות לנשיאות ארה"ב. אוקטובר 2012. GettyImages
המצביעים בקולורדו בטוחים, בינתיים/GettyImages

אבל לרפובליקנים יש גם מה להפסיד. אירועים הגדולים ממידתו של אדם מעמידים בספק את רוח האינדיבידואליזם האמריקני, ויכולים לזרוע ספק במצע הרפובליקנית הדורש להקטין את הממשלה. זה אינו דיון תיאורטי בלבד: מיט רומני, במהלך הפריימריז הרפובליקנים, דיבר על הצורך לקצץ את תקציב הסוכנות הפדרלית לסיוע חירום - אותה סוכנות שכעת אמורה לעזור לכל אותם נפגעי הוריקן סנדי. הדמוקרטים ישמחו כעת להזכיר לבוחרים את הדברים הללו, ובעיקר לבוחרים שבתיהם הוצפו או שרכושם נהרס והם תלויים בחסדי סוכנות זו.
שני הצדדים גם מוגיעים את מוחם בניתוח השפעת ההוריקן על המדינות המתנדנדות. מסלול ההוריקן כולל את וירג'יניה, אחת החשובות שבהן, וגם את ניו המפשייר, מדינה קטנה שגם היא עדיין מתנדנדת. כל היתר, אפילו פנסילבניה וקרולינה הצפונית, כבר אינן ברשימת "המדינות הפתוחות". כך שגם אם סנדי תוריד את שיעורי ההצבעה במדינות בהן הכתה, ההשפעה על החישוב הכולל לא תהיה גדולה.

מיט רומני בכנס בחירות בפלורידה. 27 באוקטובר 2012. Justin Sullivan, GettyImages
רומני בכנס בחירות בפלורידה, שלשום/GettyImages, Justin Sullivan

ישנה, כמובן, אפשרות נוספת, בלתי סבירה, יש לומר. האם יתכן שהאומה האמריקנית, אחרי חודשים ארוכים של מערכת הבחירות היקרה ביותר בתולדות ארצות הברית, תגיע למסקנה שיש אולי דברים חשובים יותר מפוליטיקה? ושהשאלה כיצד מתמודדים עם אסונות וכיצד מצילים חיי אדם ורכוש מהותית יותר מהשאלה מי היה חריף יותר בעימות כזה או אחר, ומי הצליח למצוא יותר פגמים נסתרים אצל יריבו? אל חשש, זה אינו תרחיש סביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully