וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חזרה גנרלית לאירן": כך תקפה ישראל בסודן

עיתון "הסאנדיי טיימס" מפרסם עוד פרטים על תקיפת האתר לייצור נשק בחרטום, שמיוחסת לחיל האוויר הישראלי. מהדיווח עולה שהתכנון החל בעקבות מסמך שנמצא אצל מחמוד אל-מבחוח

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

שמונה מטוסי F-15 - ארבעה שנשאו שתי פצצות במשקל טון, וארבעה שליוו אותם - תקפו את המפעל "ירמוכ", הנמצא בחלקה הדרום מערבי של חרטום - כך עולה מפרטים נוספים על הפיצוץ בסודן שמפרסם היום (ראשון) עיתון ה"סאנדיי טיימס" הבריטי. לפי הדיווח, המקור למידע שהוביל לתקיפה הוא מסמך שנמצא בחדרו של בכיר חמאס, מחמוד אל-מבחוח, שחוסל ב-2010.

תמונת לווין המציגה את מיקום מפעל הנשק שלטענת סודן הופצץ בידי ישראל. AP
ההכנות לתקיפה החלו כבר לפני שנתיים. האתר בסודן/AP

לפי הדיווח, התקיפה בוצעה כחזרה גנרלית לתקיפת מתקני הגרעין האירניים. "זו היתה תצוגה של כח, אבל זה היה רק חלקיק מיכולתנו, וממה שהאירנים יכולים לצפות בספירה לאחר לקראת האביב", אמר גורם ביטחוני.

התקיפה גרמה לפניקה רבה ברחבי העיר, ועדי ראייה סיפרו כי הם שמעו סדרה של פיצוצים רועשים ולאחריהם קולות של פיצוצי תחמושת. "היתה לכך השפעה כפולה - פיצוץ במפעל ואז תחמושת שהתעופפה לתוך השכונה", סיפר עבאד אל חאדיר, תושב השכונה. "האדמה זזה, לכמה בתים נגרם נזק רב".

לפי גורמי ביטחון במערב, הטיסה חזרה לקחה לחיל האוויר הישראלי ארבע שעות, כאשר המטוסים טסו דרומה בים האדום, חצו את סודן ממזרח ועברו את מערכת הגגנה האווירית של מצרים.

לפי הדיווח, ההכנות לתקיפה החלו כבר לפני שנתיים, לאחר שסוכני המוסד חיסלו את בכיר החמאס, מחמוד אל מבחוח, בדובאי. לפני שעזבו את חדרו של מבחוח, הם לקחו מספר מסמכים מתיקו. אחד מהם, לפי מקורות מודיעיניים, היה עותק של הסכם הגנה בין טהרן וחרטום שנחתם ב-2008. לפי ההסכם, אירן תייצר נשק בסודן תחת פיקוד אירני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ארה"ב עודכנה מראש

ישראל גילתה לאחר מכן כי נציגות גדולה של טכנאים אירנים נשלחה ל"ירמוכ", שם הוחזק נשק כימי לפי דיווח של ארגון זכויות אדם ב-1998. לפי הדיווח, תחת פיקוח של משמרות המהפכה, האירנים ייצרו טילי "שיהאב" בליסטיים ורקטות מתקדמות במתקן. "האירנים נתקלו בקשיים בהעברת נשק ותחמושת לחמאס ולבני בריתם הנוספים באזור", אמר גורם ביטחוני ישראלי לעיתון. הגורם ציין כי האיום של מקור חדש של טילים הדליק נורה אדומה בישראל. "ניתן לשגר את הטילים הבליסטיים הללו לישראל או מסודן או מסיני. הם מהווים איום ישיר".

לפי הדיווח, מפקד חיל האוויר, אמיר אשל, הבטיח לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הפעולה בסודן תהיה מוצלחת ופיקח באופן ישיר על הפעולה. האימונים לפעולה ארכו שבועות ארוכים, במהלכם נעשה שימוש במודל של המפעל, ונערכו לפחות שתי תרגילים לטווח ארוך. ארה"ב עודכנה מראש וסגרה את השגרירות בחרטום כדי להימנע מפעולות נקמה.

המטוסים המריאו מעט לפני 22:00 בערב ביום שלישי. כמה שעות לפני כן, טסו שני מסוקים בגובה נמוך מעל הים האדום. כל אחד מהם נשא עשרה אנשי קומנדו, כדי שיהוו צוות חילוץ במידה שאחד הטייסים ייאלץ לסגת. הם נחתו בחשיכה וחיכו להגעת מטוסי הקרב. הקשר דמם כאשר המטוסים חצו את הים האדום. לאחר 90 דקות, המטוסים חברו למטוס תדלוק, ונכנסו לסודן כשמיכלי הדלק שלהם מלאים. בשלב זה שובשה מערכת ההגנה האווירית של סודן והרדאר של שדה התעופה בחרטום. לאחר התקיפה, התקבל המסר בישראל: "הכל הלך כשורה. הבחורים בדרך הביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully