וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר לפיד לוואלה!: "לא יהיה איחוד בשמאל-מרכז"

פנחס וולף ויהושע בריינר

26.10.2012 / 0:05

יו"ר מפלגת יש עתיד לא מתרשם מהאיחוד בין ישראל ביתנו והליכוד ומבהיר שמפלגתו לא תתאחד עם מפלגת העבודה. "יצחק רבין לא היה מתקבל לעבודה, ובגין לא היה מתקבל לליכוד"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

מה שקרה בימין, לא יקרה בגוש המרכז-שמאל. האיחוד בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן מבהיר את המפה הפוליטית שמתחלקת לשלושה חלקים ברורים: שתי מפלגות ימין (ליכוד-ביתנו והבית היהודי-איחוד לאומי), מפלגת מרכז ("יש עתיד" של יאיר לפיד) ושמאל (העבודה, מרצ והמפלגות הערביות). בראיון לוואלה! חדשות, הודיע יו"ר "יש עתיד" בצורה נחרצת כי בכל תסריט שהוא, לא יהיה איחוד בין מפלגתו למפלגת העבודה. "אין איחוד כזה, הוא לא קורה", קבע לפיד. "אי אפשר לעשות איחוד עם העבודה. אני מרכז ועבודה היא מפלגת שמאל, הרחק הרחק ליד מרצ. לא יהיה שום איחוד עם מפלגת העבודה", הבהיר לפיד.

אז עם העבודה לא יהיה איחוד, אבל בנוגע לקדימה לפיד פחות נחרץ, אם כי מדבריו עולה כי הסיכויים לכך קלושים. לדברי לפיד, "כרגע לא ברור לאן קדימה הולכת, אם בכלל. אמרתי כבר שלא יהיו פוליטיקאים מכהנים, קבענו עיקרון ונעמוד בו. אני לא חושב שהם אנשים רעים, יש בהם גם מוכשרים, אבל קבענו עיקרון שצריך פרצופים חדשים ונעמוד בזה". היחידה שעוד יכולה להצטרף ללפיד ועומדת בקריטריונים שהציב היא ציפי לבני. התוכניות של לבני אינן ברורות, אך כשתחליט, היא היחידה שיכולה להתאחד עם לפיד. עם זאת, הסימנים מראים דווקא שהיא מתקרבת יותר לכיוונה של יחימוביץ'. כך היה כשהיא נפגשה השבוע בביתה עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

לידת "הליכוד ביתנו" - כל הכותרות:
נתניהו: "רשימה מאוחדת תחזק את הממשלה והמדינה"
שלי יחימוביץ': "אין סיכוי שנחבור לנתניהו וליברמן"
האיחוד של נתניהו וליברמן: כך גובש ההסכם הפוליטי
יחסי נתניהו-ליברמן: כרוניקה של הערכה וחששות
השר איתן: האיחוד שלנו עם ליברמן - חיסול הליכוד
פרשנות: מלחמות האגו ימנעו איחוד בשמאל-מרכז

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו מודיעים על איחוד לקראת הבחירות, אוקטובר 2012. עומר מירון
המפה הפוליטית מתחלקת לשלוש/עומר מירון

בעוד שיו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', פסלה מוקדם יותר כניסה לממשלה עם מפלגה מאוחדת ימנית, המסר של לפיד הוא הפוך. "אני לא פוסל אף אחד", הוא אומר, "כל ממשלה שתשנה את השיטה, תחזור למשא ומתן (מדיני, פ"ו) ותעשה דברים, אפשר לשבת בה. חרם זה רעיון רע תמיד. השאלה היחידה זה מה הממשלה תעשה. צריך קואליציה אזרחית, הגונה ומתונה. אינני יודע איך תיראה הממשלה הבאה. אלקטורלית זה מהלך פגיע, נראה איזו ממשלה זו תהיה".

עם זאת, לפיד מתח ביקורת נוקבת על מהלך האיחוד בימין. "קרה משהו לא טוב למדינת ישראל היום", הסביר. "זה הקצנה, כי הליכוד הפכה להיות מפלגה שמנחם בגין לא היה מתקבל אליה. זו מפלגת פייגלין-ליברמן. לדעתי הם עשו גם טעות אלקטורלית". יו"ר "יש עתיד" כבר מכין את הקרב מול המפלגה המאוחדת: הוא הורה לאנשיו להוציא הנחיה לפעילים - "לכו תחפשו את אנשי מרכז-הימין המתון, ותסבירו להם שאין להם כתובת פוליטית אחרת". לדבריו, "אנחנו מפלגת מרכז, ופונים גם לאנשי שמאל מתונים וגם לאנשי ימין מתונים. העבודה של היום זו מפלגה שיצחק רבין לא היה מתקבל אליה היום, והליכוד זו מפלגה שמנחם בגין לא היה מתקבל אליה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יאיר לפיד במסיבת עיתונאים שבה מציג את המצטרפות החדשות  דר' עדי קול, מקימת הפרויקט "אוניברסיטה בעם" ועו"ד קארין אלהרר, ראש מערך הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת בר-אילן, אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
"בגין לא היה מתקבל לליכוד של היום". לפיד/נמרוד סונדרס

בתוך כך, דווקא בימין קראו למפלגות השמאל-מרכז לאחד מפלגות. "הגיע הזמן למפלגות גדולות ואני תומך בכך שיהיה גם גוש אחר, זוהי דרכה של המדינה ודרכה של הדמוקרטיה", אמר השר עוזי לנדאו בשיחה עם וואלה! חדשות, "אני שמח שמישהו כאן משחק את המשחק של אחריות לאומית ולנוכח האתגרים שבפניהם המדינה עומדת, הצורך לדאוג לשוויון בנטל ולנוכח הצל הכלכלי שאירופה מטילה, אין מקום לרסיסי מפלגות או למפלגות אופנה או לכל עיתונאי שרץ להנהיג מדינה. הציבור מצפה למישהו עם ניסיון והציבור מצפה לאחדות ואני שמח על איחוד מחנה הימין".

לדברי לנדאו, המגעים על איחוד הליכוד וישראל ביתנו התקיימו מזה מספר חודשים ועל כן כלל לא הופתע מהודעת ראש הממשלה וראש מפלגתו. "הרעיון הזה נמצא באוויר כבר הרבה זמן ולקח לו זמן להתממש. אני חסיד גדול של איחוד מחנה הימין עוד לפני שהצטרפתי לישראל ביתנו. הגוף החדש שיוקם הוא הבית הטבעי של כל מי שרוצה לשלב את הציונות של תנועת החירות ההיסטורית עם תנועת ההתיישבות של מפא"י. הגיע הזמן לשים את משקעי העבר בצד, זה המפץ האמיתי".

הסקרים, האיחוד וההצהרות

רעידת האדמה הפוליטית שהנחיתו ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו אמש עם ההודעה על ריצה משותפת לבחירות הקרובות הגיעה, כמו שקורה עם רעשי אדמה, ללא התרעה מוקדמת. נתניהו וליברמן הופיעו במסיבת עיתונאים ופירטו מה הגורמים שהובילו ליצירת "הליכוד ביתנו" – הרשימה המשותפת למפלגות. אחת הסברות היא שמה שהוביל לאיחוד בימין הוא סקר פנימי שהצביע על כך שריצה משותפת תביא למפלגה החדשה 56 מנדטים – זאת לעומת 45 המנדטים (30 לליכוד ו-15 לישראל ביתנו) - המוערכים שיגרפו השתיים יחד, בריצה נפרדת.

שני המנהיגים ששיתפו פעולה בקדנציה הראשונה של נתניהו במעון ראש הממשלה, אז ליברמן כיהן כמנכ"ל משרדו, עלו לבימת הנואמים במסיבת העיתונאים במלון דן-פנורמה בירושלים ופירטו מה הגורמים למהלך. "במדינת ישראל עדיפה קואליציה חזקה שנשענת על רשימה אחת גדולה ומלוכדת המבוססת על שותפות אמתית", אמר נתניהו, "אנו מבקשים מנדט להוביל את מדינת ישראל מול האתגרים הביטחוניים, ובראשם מניעת התחמשותה של אירן בנשק גרעיני והמלחמה בטרור".

השותף הטרי, אביגדור ליברמן, הסביר את הצעד, שעשוי לבלום את שחיקת מפלגתו בסקרים, בחיזוק המשילות. "דיברנו הרבה על רפורמה שלטונית", הסביר ליברמן, "ולמעשה רפורמה שלטונית אמתית מתחילה היום. שילוב של ניסיון עוצמה ואחדות, זה מה שמצפה לאזרחי ישראל היום. בחרנו באופציה הכי ממלכתית, באופציה של האחריות הלאומית. אנו זקוקים לאחריות לאומית נוכח האתגרים. לא עוד רסיסי מפלגות האופנה שקמות לקדנציה אחת ונעלמות".

ריצתם המשותפת של הרשימות תהיה, כפי הנראה, בשיטת "ריצ'רץ'", עד המקום ה-42 לפי מפתח המנדטים בכנסת הנוכחית (27 לליכוד ו-15 לישראל ביתנו), ומהמקום ה-43, ישולבו מקום אחד לליכוד ומקום אחד לישראל ביתנו – דבר שיחזק את נוכחות מפלגתו של ליברמן ברשימה המאוחדת לעומת כוחו היחסי כיום.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully