וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסטרו גוסס? "הוא חי, עם הלחיים הוורודות והזקן"

רויטרס

22.10.2012 / 12:29

יועץ בכיר לנשיא ונצואלה הזים שמועות על גסיסתו של המנהיג המפורסם: "הנה תמונתו מלווה אותי למלון". מקור השמועות: ברופא מפוקפק. קסטרו פרסם מאמר: אפילו כאב ראש אין לי!

המנהיג לשעבר של קובה, פידל קסטרו, נראה בציבור ומצבו טוב – כך, לפחות, טוען ידידו הקרוב אליאס חאואה, לשעבר סגן נשיא ונצואלה. חאואה בא אתמול (ראשון) להוואנה, וסיפר לעיתונאים בבירה הקובנית כי המנהיג הקשיש "חי, נושם ומצבו טוב". בכך, הוא ביקש להזים את השמועות העקשניות על גסיסתו של קסטרו. הן נפוצו שוב בשבוע האחרון, אחרי כשנה שבה נעדר קסטרו מעין הציבור לתקופות של שבועות רבים.

אליאס חאואה, לשעבר סגן נשיא ונצואלה, מחזיק בתמונה עדכנית של פידל קסטרו. הוואנה, 21 באוקטובר 2021. רויטרס
קסטרו, בכובע קש, בתמונה שלכאורה צולמה בסוף השבוע מחוץ לבית המלון בהוואנה/רויטרס

חאואה, כיום יועץ מיוחד לנשיא הוגו צ'אווס, מנסה להתמודד בימים אלה על משרת מושל בוונצואלה. הוא סיפר לכלי התקשורת בקובה כי קסטרו נפגש עמו אחרי נחיתתו בהוואנה ואף ליווה אותו לבית המלון שבו התאכסן. "היה זה אותו קסטרו שכולכם מכירים, עם הלחיים הוורודות והזקן המפורסם", אמר. חאואה ציין כי המנהל של בית המלון המפואר שוחח אף הוא עם קסטרו, אך מדבריו עולה שקסטרו פגש את השניים בתוך המכונית - ולא יצא ממנה. פרט לשיחה עם השניים ועם מלוויהם, לא ברור אם מישהו נוסף הבחין במנהיג המפורסם, שלא נראה בציבור תקופה ארוכה מאוד.

גם בוונצואלה פורסמו בשעתו תמונות של "הנשיא הגוסס"

אליאס חאואה, לשעבר סגן נשיא ונצואלה, מחזיק בתמונה עדכנית של פידל קסטרו. הוואנה, 21 באוקטובר 2021. רויטרס
אליאס חאואה מציג לעיתונאים בהוואנה את תמונתו של קסטרו מיום שבת/רויטרס

בסוף השבוע, הכחישו בני משפחתו של קסטרו דיווחים מכמה כלי תקשורת בעולם לפיהם המנהיג לשעבר לקה בשבץ מוחי. בנו, אלכס קסטרו, הבהיר לעיתון קובני כי אביו "חש בטוב וממשיך בשגרת יומו", ואילו אחותו, חואניטה, כינתה את הדיווחים הללו "שמועות מגוחכות".

מקור הדיווח - ברופא עם היסטוריה מפוקפקת

מקורו של הדיווח האחרון על גסיסתו של קסטרו הוא בטענות של רופא מוונצואלה, ד"ר רפאל מרקינה. בראיון לעיתון הספרדי ABC טען ד"ר מרקינה כי "תסחיף מסיבי במוח" הוביל את קסטרו למצב של צמח, וכי "נותרו לו כמה שבועות לחיות". ד"ר מרקינה ייחס את הדברים ל"מקורות בוונצואלה" שאת זהותם סירב לחשוף. הוא אף הוסיף כי בידיו מידע לפיו נשיא ונצואלה צ'אווס טס בחשאי להוואנה בגלל מצבו של ידידו הקרוב.

ראוי לציין כי ד"ר מרקינה היה אחראי להפצת שמועות דומות בעבר אודות קסטרו, וגם אודות צ'אווס החולה בסרטן, שבאפריל האחרון טען כי הוא גוסס ו"לא צפוי להאריך ימים מעבר לחודש נובמבר". כיום, בשליש האחרון של חודש אוקטובר, מסתמן כי להשערה הזו לא היה בסיס של ממש. צ'אווס ניצח בתחילת החודש במערכת בחירות צמודה וסוערת וזכה בכהונה רביעית כנשיא, ועוד קודם לכן הכריז כמה פעמים כי "ניצח את הסרטן".

ראול קסטרו והוגו צ'אווס בקובה. רויטרס
תצלום ארכיון מסוף 2010 של ראול קסטרו עם הוגו צ'אווס/רויטרס

במקביל, הטלוויזיה הממלכתית עושה צעדים משלה כדי להרגיע את השמועות על גסיסתו של השליט הקומוניסטי הוותיק, ומבזק ששודר לפנות בוקר בתחנה הממשלתית אף הודיע כי מאמר חדש, פרי עטו של קסטרו, פורסם בביטאון הממשל. במאמר, שכותרתו "קסטרו גוסס", לועג המנהיג לדיווחים על מותו, ומציין שהוא אפילו אינו זוכר מתי היה לו לאחרונה כאב ראש.

מאז שהתפטר קסטרו מתפקיד הנשיא בתחילת 2008 והעביר את השלטון לאחיו, ראול, הוא פרסם מאמרים קבועים בביטאון הממשלתי וגם באתר הממשלה. בחלוף הזמן, המאמרים נעשו מופשטים יותר ויותר, ופרשנים זרים העלו השערות כי הם עשוים לבטא את הידרדרותו השכלית של קסטרו. בחודש יוני האחרון הפסיק הביטאון לפרסם את המאמרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully