וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן נגד מועצת הביטחון: מכשירה את הטבח של אסד

ראש ממשלת טורקיה תקף בחריפות את מנגנון קבלת ההחלטות של המועצה, בטענה כי הוא מאפשר לרוסיה ולסין לבלום כל הצעה להתערבות בנעשה בסוריה. "אם נמשיך לחכות, סוריה בסכנה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(נשיא טורקיה מבהיר: "לא נשלים עם המצב בסוריה")

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, תקף היום (שבת) את מועצת הביטחון של האו"ם, על חוסר התערבותה, לדבריו, במהומות בסוריה בשנתיים האחרונות. בכנס בינלאומי באיסטנבול תקף ארדואן את מנגנון קבלת ההחלטות של מועצת הביטחון, המאפשר לרוסיה ולסין, העומדות לצדו של בשאר אסד, הטובח בעמו, למנוע כל הצעת החלטה להתערבות ממשית בנעשה במדינה. "אם נמשיך לחכות לאחת או שתיים מהחברות הקבועות במועצת הביטחון", אמר ארדואן, "העתיד של סוריה יהיה בסכנה".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 26 ביוני 2012. רויטרס
קרא לשינוי הרכב מועצת הביטחון. ארדואן/רויטרס

עד כה מנעו רוסיה וסין, שתיים מחמש החברות הקבועות במועצה (לצד ארצות הברית, צרפת ובריטניה) את ההצעות שנועדו להגביר את הלחץ על דמשק, ולהביא לחילופי השלטון במדינה. על כן, קרא ארדואן לרפורמה במועצה, הפועלת לפי מנגנון "לא שוויוני ולא צודק", לדבריו, שלא מייצג את רצון מרבית החברות. ארדואן ציין כי בהתנהגותו, חוזר הארגון החזק באו"ם על הטעויות שהובילו לטבח בבוסניה בשנות התשעים, והוסיף: "הם מייצרים אווירה שנותנן לאסד 'אור ירוק' להרוג עשרות או מאות בני אדם בכל יום".

מוקדם יותר נפגש שר החוץ של ארדואן, אחמט דאווט אולו, עם מנהיגים אירופיים וערביים, בהם מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, כדי לדון עמו במתיחות בגבול הטורקי-סורי. מאוחר יותר הוא צפוי להיפגש עם שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, ועם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, לחדר ברהימי.

"טורקיה נחושה לעצור כל העברת נשק למשטר אסד"

בשבועות האחרונים הוגברה המתיחות בין סוריה לטורקיה, המשמשת כמחסה למאות אלפי פליטים שברחו מהנעשה בסוריה. ביום חמישי אף אילץ חיל האוויר הטורקי את נחיתתו של מטוס נוסעים סורי שיצא ממוסקבה באנקרה. השר דאווט אולו אמר בשידור חי בטלוויזיה הטורקית כי התקבל מידע מודיעיני, לפיו המטוס הסורי נשא מטען "שאינו אזרחי". לאחר מספר שעות, במהלכן החרימה ציוד תקשורת צבאי שנשא המטוס, אפשרה טורקיה למטוס להמשיך לדמשק.

לדברי דאווטאולו, טורקיה יכולה לפי החוק הבינלאומי לבדוק מטוסים אזרחיים, שקיים חשד כי הם נושאים נשק. דאווטאולו הבהיר כי טורקיה נחושה לעצור כל העברה של נשק למשטר הסורי דרך המרחב האווירי שלה. בנוסף לכך, הורתה טורקיה להפסיק את כל הטיסות האזרחיות אליה מסוריה.

מטוס נוסעים סורי שאולץ לנחות בטורקיה. רויטרס
סוריה הורתה להנחית אותו לאחר שחדר לשטחה האווירי/רויטרס

לפי הדיווח של ערוץ הטלוויזיה הממלכתי בטורקיה TRT, מטוסי קרב ליוו את המטוס עד לנחיתתו. עוד עלה מהדיווח, כי מדובר במטוס איירבוס בטיסת A320, ועליו 35 נוסעים. כאשר נכנס המטוס למרחב האווירי של טורקיה, הוא נקרא לנחות ומטוסי F-16 ליוו אותו לנמל התעופה אסנבוגה שבבירה הטורקית. גורם במשרד החוץ הטורקי ציין כי הרשויות בדקו את המטוס.

לפני כשבוע נהרגו חמישה בני משפחה אחת – אישה וארבעה ילדים – מפיצוץ פצצת מרגמה שנורתה משטח סוריה, ונחתה בעיירה אקצ'קלה הטורקית, הסמוכה לגבול בין המדינות. שמונה בני אדם נוספים נפצעו בתקרית, שעוררה זעם בקרב תושבי העיירה על זליגת הלחימה הפנים-סורית, בין כוחות הביטחון הנאמנים לנשיא אסד, לבין כוחות האופוזיציה הסורית. בתגובה תקפה טורקיה מספר מטרות בסוריה. למחרת אף אישר הפרלמנט הטורקי לבצע פעולות צבאיות מחוץ לגבולות המדינה, אם הממשלה תחליט שיש בכך צורך. לאחר קבלת ההחלטה, אמר סגן ראש ממשלת טורקיה, בסיר אטלאי, כי שיתוף הפעולה עם הקהילה הבינלאומית נמצא בראש סדר העדיפויות של מדינתו, וציין כי סוריה התנצלה על התקרית והתחייבה שהאירוע לא יחזור על עצמו. בהתייחסו להחלטת הפרלמנט, אמר אטאלי כי לא מדובר ב"הכרזת מלחמה על סוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully