וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ביטחוני לשעבר: נתניהו ניהל מו"מ על הגולן

תא"ל (במיל') מייק הרצוג, שהשתתף במגעים עם דמשק בתיווך אמריקאי, אישר כי נתניהו היה מוכן לסגת מרמת הגולן בתמורה לשלום מלא. המטרה: לנתק את סוריה מאירן וחיזבאללה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים משא ומתן חשאי עם המשטר הסורי במשך כמה חודשים בשנת 2010, בתיווך ארצות הברית – כך אישר תת-אלוף (במיל') מייק הרצוג, שכיהן בעבר כראש המטה של שר הביטחון, אהוד ברק. בראיון שפרסם הלילה (שבת) ה"ניו יורק טיימס", טען הרצוג, שהיה מעורב בשיחות החשאיות, כי הצדדים דנו באפשרות לחתום על הסכם שלום מלא בתמורה לנסיגה ישראלית מרמת הגולן. הרצוג הסביר כי המהומות במדינות ערב, שפרצו בתחילת 2011 במסגרת "האביב הערבי", קטעו את המשא ומתן. "בסופו של דבר לא הושגה הבנה בשום נושא בין הצדדים", אמר הרצוג.

שר הביטחון אהוד ברק חוגג יום הולדת 70 עם הרמטכ"ל בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2012. משרד הביטחון
"נתניהו וברק דרשו ניתוק של סוריה מאירן"/משרד הביטחון

הרצוג אמר כי "הייתה רשימת דרישות מפורטת של ישראל, שהייתה אמורה להיכלל בהסכם שלום עתידי". לדבריו, "הרעיון שעמד מאחורי זה היה לבדוק אם ניתן לתקוע 'טריז' בציר הקיצוני שכולל את אירן, סוריה וחיזבאללה, על ידי הוצאת המשטר בדמשק ממנו". הרצוג הסביר כי לאחר השגת שלום עם סוריה, ההנהגה הישראלית קיוותה להגיע להסכם גם עם לבנון השכנה. עם זאת, הנשיא הסורי, בשאר אסד, העביר מסרים לא ברורים בנוגע למוכנותו להתנתק מהמשטר בטהרן, ונתניהו, שהתנהל בזהירות בנושא, היה חשדן בנוגע לכוונותיו של אסד. המשא ומתן העקיף נקטע בתחילת 2011 בעקבות ההתקוממות העממית שהתעוררה נגד המשטר הסורי.

הרצוג, בנו של הנשיא לשעבר, חיים הרצוג, ואחיו של ח"כ יצחק הרצוג (העבודה), החל את דרכו הצבאית באגף המודיעין של צה"ל. הוא מונה לראש חטיבת התכנון האסטרטגי באגף התכנון של המטה הכללי ובהמשך למזכיר הצבאי של שרי הביטחון פואד בן אליעזר, שאול מופז ועמיר פרץ. בכהונתו של פרץ הוחלט למנות אותו לראש מטה לשכת שר הביטחון. הרצוג ידוע כאיש צבא שתרם רבות למגעים בין ישראל לבין הפלסטינים, סוריה וירדן במסגרת ניסיונות להגיע עמם להסכמים. על כן, במערכת הביטחון ראו בו מועמד טבעי לתפקיד מתאם הפעולות בשטחים, אך שר הביטחון, אהוד ברק, התנגד לכך.

ארה"ב אישרה את המגעים בין הצדדים

אתמול אישרה דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, כי התקיימו מגעים בין ישראל לסוריה בתקופת ממשל נתניהו. בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמרה נולנד בנוגע לחשיפת "ידיעות אחרונות" בנושא, כי "כפי שאתם יודעים, מטרתנו תמיד הייתה להביא לשלום כולל בין ישראל ושכנותיה. לפני פרוץ העימותים בסוריה, נעשו מאמצים לנסות לתמוך בקשרים בין גורמים ישראלים וסורים".

נולנד אמרה כי המאמצים האמריקאיים היו חלק ממשימתו של ג'ורג' מיטשל, ששימש כשליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון בין השנים 2009 ו-2011. נולנד סירבה לספק פרטים נוספים, אך אמרה כי "מובן שבאווירה הנוכחית בסוריה, זה לא משהו שניתן להמשיך לעבוד עליו. כולנו מקווים ליום חדש בסוריה, שבו תתאפשר הזדמנות נוספת להשכין שלום עם שכנותיה".

על פי הדיווח, פרד הוף, שנחשב לנציג הבכיר ביותר בממשל אובמה בענייני סוריה ולבנון, תיווך במגעים בין ירושלים לדמשק. ממסמכי סיכום הכהונה של הדיפולמט האמריקאי עולה כי האמריקאים הופתעו מנכונותו של נתניהו לנסיגה מלאה מרמת הגולן, ואף למה שמוגדר גבול 4 ביוני 1967, שהוגדר בעבר כקו המים של הכנרת. בתמורה לכך, דרשו נתניהו ושר הביטחון ברק ניתוק של יחסי סוריה ואירן.

למרות שלוח הזמנים לנסיגה נותר שנוי במחלוקת, בכיר בממשל שצוטט ב"ידיעות אחרונות" אמר כי היה מדובר במשא ומתן רציני ומרחיק לכת, אשר ייתכן שהיה מגיע לכדי הסכם ממשי אם לא היו פורצות המהומות נגד משטר אסד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully