וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נתניהו הסכים לנסיגה מהגולן תמורת שלום

לפי מסמכים שנכתבו על ידי דיפלומט אמריקאי שתיווך לכאורה במגעים עם סוריה ב-2010, נתניהו וברק הסכימו לסגת לגבול "4 ביוני '67". המשא ומתן הופסק עם פרוץ המהומות בסוריה

לפני כשנתיים, ניהל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחד עם שר הביטחון, אהוד ברק, משא ומתן עקיף עם נשיא סוריה, בשאר אסד, בנוגע לנסיגת ישראל מרמת הגולן בתמורה להסכם שלום – כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות". מהמסמכים, שנכתבו על ידי הדיפלומט האמריקאי פרד הוף, אשר על פי הדיווח שימש מתווך למגעים מטעם ארצות הברית, המשא ומתן החל בסתיו 2010, ופסק בתחילת 2011, עם פרוץ המהומות בסוריה.

הוף, קצין לשעבר בחיל הנחתים האמריקאי ומומחה לקביעת קווי גבול באזורי סכסוך, נחשב לנציג הבכיר ביותר של ממשל אובמה לענייני סוריה ולבנון. לפי ידיעות אחרונות, בימים האחרונים הוא סיים את תפקידו במחלקת המדינה, והעלה על הכתב פרטים בנוגע למגעים, ואת התכתובות שעברו בין ישראל לסוריה במסגרתם.

לפי אותם מסמכים, נתניהו נתן את הסכמתו לנסיגה מלאה מרמת הגולן ומסירתה לידי סוריה, בתמורה להסכם שלום מלא, אשר יכלול גם חילופי שגרירויות בין המדינות. כמו כן, על פי הדיווח, הסכים נתניהו לסגת עד לקו הגבול של הכנרת, גבול "4 ביוני 1967" – דבר שעורר הפתעה בקרב האמריקאים, שכן מדובר בנסיגה מרחיקת הלכת ביותר עליה הוסכם בצד הישראלי.

דייגים בכנרת, יולי 2012. ערן גילווארג
הנסיגה - עד לקו המים של הכנרת/ערן גילווארג

על פי הדיווח, המצטט מקורות אמריקאים, נתניהו וברק הסכימו לסגת לגבול זה, בתמורה להסכם שלום שיכלול ציפייה, אם כי לא התחייבות, לניתוק הקשרים בין סוריה לאירן. עם זאת, נטען כי לוח הזמנים לנסיגה נותר שנוי במחלקות במסגרת הדיונים. על פי בכיר בממשל, מדובר היה במשא ומתן רציני ומרחיק לכת, אשר ייתכן שהיה מגיע לכדי הסכם ממשי אם לא היו פורצות המהומות נגד משטר אסד.

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "מדובר ביוזמה אחת מבין רבות שהוצעה לישראל בשנים האחרונות. בשום שלב ישראל לא קיבלה את היוזמה האמריקאית הזו. היוזמה ישנה ולא רלוונטית, ופרסומה כעת נובע מצרכים פוליטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully