וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאשרת: ישראל קיימה מגעים עם סוריה לפני כשנתיים

טל שלו

12.10.2012 / 23:20

במחלקת המדינה האמריקאית אישרו את הדיווח לפיו השתיים קיימו ביניהן מגעים עקיפים. "מובן שבאווירה הנוכחית בסוריה, זה לא משהו שניתן להמשיך לעבוד עליו", אמרו בממשל

מגעים בין ישראל וסוריה אכן התקיימו בתקופת ממשל נתניהו, כך אישרה היום (שישי) דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, שהוסיפה כי ארצות הברית ניסתה לתמוך במגעים בין השתיים. בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמרה נולנד בנוגע לחשיפת "ידיעות אחרונות" בנושא: "כמו שאתם יודעים, מטרתנו תמיד הייתה להביא לשלום כולל בין ישראל ושכנותיה. לפני פרוץ העימותים בסוריה, נעשו מאמצים לנסות לתמוך בקשרים בין גורמים ישראלים וסורים". נולנד אמרה כי המאמצים האמריקאים היו חלק ממשימתו של ג'ורג' מיטשל, ששימש כשליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון בין השנים 2009 ו-2011. נולנד סירבה לספק פרטים נוספים, אך אמרה כי "מובן שבאווירה הנוכחית בסוריה, זה לא משהו שניתן להמשיך לעבוד עליו. כולנו מקווים ליום חדש בסוריה, שבו תתאפשר הזדמנות נוספת להשכין שלום עם שכנותיה".

נשיא סוריה בשאר אסד מניח זר בקבר החייל האלמוני, לציון יום השנה למלחמת יום הכיפורים. SANA, AP
"כולנו מקווים ליום חדש בסוריה, שבו תתאפשר הזדמנות נוספת להשכין שלום עם שכנותיה". אסד/AP, SANA

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, איתמר רבינוביץ', ששימש ראש צוות המו"מ הישראלי מול סוריה בשנות ה-90, אמר היום כי "ישראל וסוריה אכן קיימו שיג ושיח רציני בתיווך אמריקאי בכהונת נתניהו". רבינוביץ' הדגיש בשיחה עם וואלה! חדשות כי הוא אינו בקי בפרטי המו"מ שפורסמו היום, לפיהם נתניהו וברק הסכימו לנסיגה לקו הגבול של ה-4 ביוני 1967, אך הבהיר כי "מזה זמן מה אני יודע ממקורות מהימנים על עצם קיום המשא ומתן בתיווך אמריקאי, והמגעים הוגדרו על ידי אותם מקורות כרציניים ומהותיים".

הבוקר דווח ב"ידיעות אחרונות" כי ממסמכי סיכום הכהונה של הדיפלומט האמריקאי פרד הוף, שנחשב לנציג הבכיר ביותר בממשל אובמה בענייני סוריה ולבנון, עולה כי לפני כשנתיים, שימש הוף כמתווך במשא ומתן עקיף בין ישראל וסוריה. מהמסמכים עלה כי האמריקאים הופתעו מנכונותו של נתניהו לנסיגה מלאה מרמת הגולן, ואף למה שמוגדר גבול ה-4 ביוני 1967, שהוגדר בעבר כקו המים של הכנרת. בתמורה לכך, דרשו נתניהו וברק ניתוק של יחסי סוריה ואירן. למרות שלוח הזמנים לנסיגה נותר שנוי במחלוקת, בכיר בממשל שצוטט ב"ידיעות" אמר כי היה מדובר במשא ומתן רציני ומרחיק לכת, אשר ייתכן שהיה מגיע לכדי הסכם ממשי אם לא היו פורצות המהומות נגד משטר אסד.

כוחות הביטחון של סוריה בעיר חלב, ספטמבר 2012. רויטרס
אם לא היו פורצות המהומות נגד אסד ייתכן והמו"מ היה מגיע להסכם/רויטרס

כשהחל המו"מ עם הסורים בשנות ה-90, התחייב ראש הממשלה יצחק רבין לסגת מרמת הגולן אם יתמלאו התנאים הביטחוניים שהציב, במה שנודע כ"פיקדון רבין", וזה היה הבסיס למגעים שניהלו ראשי הממשלות שלאחר מכן - פרס, נתניהו, ברק ואולמרט. הגבול הבינלאומי בין ישראל וסוריה, כפי שנקבע בהסכם בין צרפת לבריטניה ב-1923 ואושרר בהסכמי שביתת הנשק ב-1949 אחרי מלחמת העצמאות, השאיר בשטח ישראל את כל הכנרת והירדן, כולל רצועת החוץ שמסביב לכנרת, אך בין 1949 ל-1967 סיפחו הסורים את השטח שעד קו המים של הכנרת, וכך נוצרה הדרישה הסורית לנסיגה לקוי ה-4 ביוני 1967.

עם זאת, לדברי מנכ"ל משרד החוץ לשעבר אלון ליאל, שניהל בין 2004-2006 ערוץ חשאי בתיווך שוויצרי מול הסורים, שהוביל לפתיחת הערוץ שקיים אולמרט בתיווך טורקי, קו ה-4 ביוני כבר אינו מוגדר כ"קו המים" של ימת הכנרת, אלא משמש נוסחה בלבד שתיקבע בהמשך לאחר חתימת ההסכם. "בעשור האחרון, ובמהלך השיחות עם אולמרט, סוכם עם הסורים שקו הגבול בין שתי המדינות ייקרא קו ה-4 ביולי אך בפועל הוא יסומן בעבודת צוותים מקצועיים רק לאחר הגעה להסכם", אמר לוואלה! חדשות, והדגיש כי הוא משוכנע באמיתות הדיווח הבוקר. "כבר ב-2004 הבנתי שאסד ואנשיו רוצים להגיע להסכם, ומוכנים לנורמליזציה בתמורה לנסיגה ישראלית, ועל בסיס זה התנהל המו"מ עם אולמרט שהתפוצץ בסוף 2008. כבר אז חשתי בנכונות של אסד להתנתק מאירן ומבחינת ישראל הטריז בין סוריה לאירן בהחלט מהווה צ'ופר. כשקצת נרגעו הרוחות מעופרת יצוקה אסד מצא דרך לחזור לשולחן".

הדלפה מכוונת שמטרתה להביך את נתניהו

למרות שבאופן פומבי והצהרתי ראש הממשלה התחייב לא אחת כי לא ייסוג מרמת הגולן, זו אינה הפעם הראשונה שנתניהו מביע נכונות לנסיגה מלאה מהרמה. בכהונתו הראשונה ניהל נתניהו מו"מ חשאי באמצעות מקורבו איש העסקים היהודי אמריקאי רונלד לאודר, במסגרתו דווח כי הסכים לסגת לקו המצוקים שמעל הכנרת, אך נתניהו הכחיש את הדברים. בלשכת נתניהו הדגישו כי היוזמה לא התקבלה בשום שלב על ידי ישראל, וכי מדובר "ביוזמה ישנה ולא רלוונטית, ופרסומה כעת נובע מצרכים פוליטיים".

רבינוביץ' מעריך כי מקור הפרסום בהדלפה מכוונת שמטרתה אכן להביך את נתניהו ערב הבחירות. "אם נתניהו אכן הביע נכונות שמנוגדת להצהרותיו זה מביך עבורו". עם זאת, לדבריו, אכן התקיימו מגעים, "כששתי המוטיבציות הישראליות העיקריות לניהול המו"מ היו 'הוצאת הלבנה הסורית מהקיר' ונטרול הקשר בין סוריה לאירן, במקביל להצדקת הקיפאון המדיני עם הפלסטינים וניסיון לתמרן בלחצים האמריקאים בשני נושאים אלו". ליאל הוסיף כי חשיפת המגעים עם הסורים מסבירה "את השקט האמריקאי בנושא הפלסטיני בשנתיים האחרונות. אף אחד לא הבין את השתיקה של אובמה וההתייצבות לצד ישראל, וכנראה שהמתרחש בחזית הסורית הרגיע את הגזרה הפלסטינית".

לפי הדיווח הבוקר ב"ידיעות", מלחמת האזרחים בסוריה קטעה את המגעים העקיפים שניהלו ברק ונתניהו, שהיו ידועים רק למעגל מצומצם ביותר של שומרי סוד; "מובן מאליו שברגע שהמשטר מתמקד בהישרדות אף אחד לא מנהל איתו משא ומתן", אמר רבינוביץ'. לדברי ליאל - גם נסתם הגולל על האפשרות לפינוי הגולן בעתיד הנראה לעין. "העניין של הגולן גמור ונדחה להרבה שנים. ברור שאסד לא יוכל להעלות את זה גם אם אי פעם יתאושש - הוא לעולם לא ייתפס כפרטנר למו"מ ואם המורדים יתפסו את השלטון הם גם לא יעלו דרישות לרמה". ליאל הוסיף כי "היתה הזדמנות פז להוציא את סוריה מהמחנה האירני שפוספסה, גם בתקופת אולמרט וגם כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully