וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשני: האיחוד האירופי יטיל סנקציות נוספות על אירן

גורמים דיפלומטיים מסרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שרי האיחוד האירופי צפויים לאשר סנקציות חדשות בפגישתם בלוקסמבורג. ההחרפה תורגש במסחר, בבנקים ובייבוא הנפט

מדינות האיחוד האירופי הסכימו היום (שישי) על הטלת סנקציות נוספות נגד אירן, בתגובה לסירובה העיקש לזנוח את תכנית הגרעין, כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. לדברי הדיפלומטים, הסנקציות החדשות ישימו את הדגש על המסחר עם אירן, המגעים עם הבנקים האירניים ועל ייבוא הנפט. שרי האיחוד האירופי צפויים לאמץ את הסנקציות הנוספות בפגישתם ביום שני הקרוב בלוקסמבורג.

ראש צוות המו"מ האירני סעד ג'לילי ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בשיחות הגרעין, מוסקבה, יוני 2012. AP
ראש צוות המו"מ האירני סעד ג'לילי ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון/AP

לפני כשבועיים דיווחה סוכנות הידיעות לראשונה כי אירופה וארה"ב מתכוונות להחריף את הסנקציות על אירן, במטרה להצר את צעדיה ברדיפתה אחר נשק גרעיני, ובניסיון לעכב תקיפה ישראלית במדינה. לדברי הגורמים, צעדי המערב שנועדו ללחוץ על אירן נעשו דחופים יותר בעקבות נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באו"ם, שקרא להציב קו אדום לרפובליקה האיסלמית.

"מה שנעשה בשלב הבא הוא הגברת סנקציות", אמר גורם מערבי המקורב למגעים עם אירן בשולי העצרת הכללית של האו"ם. "הם יכללו את התחום הפיננסי, בהחלט", אמר הגורם, אך ציין כי טרם נקבע מה יהיו הצעדים. דיפלומט אחר אמר כי וושינגטון, לעומת אירופה, מחפשת "תחומים חדשים" בהם ניתן להטיל סנקציות או להחריפן.

כזכור, ב-1 ביולי נכנס לתוקפו אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על אירן, אך לדברי אחד הגורמים, בריטניה, צרפת וגרמניה מאוחדות בדעה כי יש להטיל סנקציות נוספות. הדיונים המתנהלים כיום נוגעים בעיקר להעמקת והוספת חברות לרשימת החברות שאסורות בסחר, וכן תאגידים ואישים כאלה. על פי ההערכות במערב, גם אם יועמקו הסנקציות, לא יתווספו לרשימה חברות ממגזרים נוספים - שכן ברשימה כבר נכללים המגזר הפיננסי, תחום הספנות, הביטוח והנפט האירני.

המטבע האירני ממשיך לצנוח

בעוד הדיווחים על הירידה בערכו של הריאל האירני מול הדולר האמריקאי נמשכים, השלטונות וכלי התקשורת באירן מתייחסים אל המצב באדישות יחסית, אם בכלל, וטוענים כי הירידה היא בקרב השוק השחור בלבד. לפני שבוע וחצי דווח כי המטבע המקומי באירן צנח ב-18% והגיע לשפל חדש של כל הזמנים מול המטבע האמריקאי. על פי דיווחים בתקשורת העולמית, הריאל צנח בעוד 9%, ושוויו של דולר אמריקאי אחד הוא כ-37,500 ריאל.

כאמור, ערכו של המטבע האירני צנח בכ-80% מאז דצמבר 2011. בקהילה הבינלאומית מייחסים את הירידה החדה, כמו גם את המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את אירן, להצלחתם של העיצומים הכלכליים שהקשיחו לאחרונה ארה"ב ומדינות המערב על הרפובליקה האיסלמית. מחלקת המדינה האמריקאית הגדירה את הצעדים האחרונים "הסנקציות המענישות ביותר" שננקטו נגד אירן. "מנקודת המבט שלנו, מדובר בתוצאה של הלחץ הבינלאומי המוצלח והבלתי פוסק שאנו גורמים לכולם להפעיל על הכלכלה האירנית", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, שהוסיפה: "הם תחת לחץ אדיר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully