וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע האירני ממשיך לצנוח; בטהרן מגלים אדישות

משה-חי הגיגת

2.10.2012 / 14:08

הריאל הגיע לשפל חדש ביחס לדולר האמריקאי, אך השלטון בטהרן משדרים "עסקים כרגיל" וטוענים כי הירידה משפיעה רק על השוק השחור. האופוזיציה: "אווירה מבולבלת וחסרת מעוף"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

בעוד הדיווחים על הירידה בערכו של הריאל האירני מול הדולר האמריקאי נמשכים, השלטונות וכלי התקשורת באירן מתייחסים אל המצב באדישות יחסית, אם בכלל, וטוענים כי הירידה היא בקרב השוק השחור בלבד. אתמול דווח כי המטבע המקומי באירן צנח ב-18% והגיע לשפל חדש של כל הזמנים מול המטבע האמריקאי. היום (שלישי), על פי דיווחים בתקשורת העולמית, הריאל צנח בעוד 9%, ושוויו של דולר אמריקאי אחד הוא כ-37,500 ריאל.

הריאל האירני צנח לשפל חדש של כל הזמנים, אוקטובר 2012. רויטרס
צנח בכ-80% מאז דצמבר 2011. הריאל האירני/רויטרס

כותרת אתר האינטרנט של סוכנות הידיעות האירנית "מהר" בשעות הבוקר הכילה טבלה עם ערכו של המטבע האיראני, והודעה כי הוא "שומר על ערכו" מהימים האחרונים (26,720 ריאל), דבר שאינו שגרתי נוכח הירידה המתמשכת בערכו של הריאל מאז סוף השנה שעברה. גם סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה על שמירת ערכו הרשמי של הריאל אל מול הדולר, וניסתה לשדר אווירה של "עסקים כרגיל" בנושא.

לעומת זאת, כתבת האתר "KALEME", המזוהה עם האופוזיציה הירוקה במדינה, ביקרה אתמול בחנויות למכירת מטבעות חוץ בבירה טהרן ודיווחה כי האווירה שם "היא כמו האווירה הכללית במדינה - אווירה מבולבלת וחסרת מעוף". לדבריה, המחירים משתנים בתדירות גבוהה, ובכל שנייה ערכי המטבעות השונים משתנים. היא הוסיפה כי רבים ממוכרי הדולרים וסוחרי הבורסה בעצמם לא יודעים את המחיר הנקוב לאותו הרגע, וכך גם האדם ברחוב, כמו גם כלי התקשורת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
הסנקציות עושות את שלהן. אחמדינג'ד באו"ם/רויטרס

שר התעשייה והמסחר האירני, מהדי חזנפארי, אמר כי לאירן "יש ציפיות גבוהות מכך ששירותי הביטחון ישלטו על הסניפים והמקורות של ההפרעה בשוק המטבע". לדבריו, שצוטטו בסוכנות הידיעות האירנית "פארס", "ברוקרים בשוק רודפים גם הם את העלייה במחיר, מפני שעבורם זה יהיה רווחי ואף אחד לא יכול לשלוט בהם".

כאמור, ערכו של המטבע האירני צנח בכ-80% מאז דצמבר 2011. בקהילה הבינלאומית מייחסים את הירידה החדה, כמו גם את המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את אירן, להצלחתם של העיצומים הכלכליים שהקשיחו לאחרונה ארה"ב ומדינות המערב על הרפובליקה האיסלמית. מחלקת המדינה האמריקאית הגדירה את הצעדים האחרונים "הסנקציות המענישות ביותר" שננקטו נגד אירן. "מנקודת המבט שלנו, מדובר בתוצאה של הלחץ הבינלאומי המוצלח והבלתי פוסק שאנו גורמים לכולם להפעיל על הכלכלה האירנית", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, שהוסיפה: "הם תחת לחץ אדיר".

בינתיים, במערב מתכוונים להחריף את הסנקציות

ביום ראשון אמרו גורמים דיפלומטים בכירים במערב לסוכנות הידיעות הצרפתית כי אירופה וארה"ב מתכוונות להחריף את הסנקציות על אירן, במטרה להצר את צעדיה ברדיפתה אחר נשק גרעיני, ובניסיון לעכב תקיפה ישראלית במדינה. על פי הדיווח, שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים לדון בצעדים ב-15 באוקטובר, בפגישתם בלוקסמבורג.

לדברי הגורמים, צעדי המערב שנועדו ללחוץ על אירן נעשו דחופים יותר בעקבות נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת האו"ם, שקרא להציב קו אדום לרפובליקה האיסלמית. נתניהו הסביר בנאומו כי יש להציב "קו אדום" לאירן אשר ימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית, ושרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. הוא הזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה.

"מה שנעשה בשלב הבא הוא הגברת סנקציות", אמר גורם מערבי המקורב למגעים עם אירן בשולי העצרת הכללית של האו"ם. "הם יכללו את התחום הפיננסי, בהחלט", אמר הגורם, אך ציין כי טרם נקבע מה יהיו הצעדים. דיפלומט אחר אמר כי וושינגטון, לעומת אירופה, מחפשת "תחומים חדשים" בהם ניתן להטיל סנקציות או להחריפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully