וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: התגלתה הקלטה נדירה של מרטין לותר קינג

תושב טנסי חשף קלטת שמע של ראיון שמעולם לא פורסם עם מנהיג זכויות האדם, אותה מצא בקופסה מאובקת בעליית הגג בבית אביו. "מצאתי חלק אבוד של ההיסטוריה", אמר בהתרגשות

סטפון טול, תושב טנסי שבארצות הברית, טוען כי בעליית הגג בבית אביו מצא לאחרונה קלטת שמע שנשמרה ללא פגע ועליה הכיתוב "ראיון עם קינג, 21 בדצמבר, 1960". כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו הלילה (רביעי) כי הקלטת נמצאה בקופסה מאובקת, ובה תועד ראיון נדיר עם לוחם זכויות האדם, מרטין לותר קינג.

טול סיפר כי אביו ראיין את קינג ב-1960 לצורך פרויקט כתיבת ספר זיכרונות שמעולם לא התממש. הקלטת מתעדת את קינג מדבר על חשיבותה של תנועת זכויות האדם, על האופן שבו הוא מגדיר מאבק לא-אלים ועל מסע שערך זה לא כבר באפריקה ואשר תרם לגיבוש השקפתו.

האספן הניו-יורקי קייה מורגן אישר כי מדובר בקלטת מקורית, ואף יערוך החודש מכירה פומבית של הפריט ההיסטורי. ידוע על קיומן של הקלטות רבות של קינג, אך לטענת היסטוריון מומחה, מדובר בראיון יוצא דופן, הואיל וקיימות הקלטות מעטות המתעדות את קינג משוחח על פעילותו באפריקה. שניים מעמיתיו של קינג אף מסרו כי התרגשו לשמוע לראשונה הקלטות בלתי-ידועות של חברם המנוח.

"מצאתי חלק אבוד של ההיסטוריה"

טול עצמו לא היה בטוח כי אמנם מדובר בהקלטה של קינג, עד אשר שאל מחברו טייפ סלילים והקשיב להקלטה. "אי אפשר לתאר זאת במילים. לא יכולתי להאמין", סיפר טול בראיון טלפוני, "מצאתי חלק אבוד של ההיסטוריה". טול מסר כי אביו, סוכן ביטוח בעברו, תכנן לכתוב ספר על הגזענות שחווה בצעירותו וכבוגר. הוא ראיין את קינג כשהאחרון ביקר בעירו, אך מעולם לא השלים את הספר. אביו של טול, כיום בעשור התשיעי לחייו, שוהה בהוספיס ונתון להשגחה צמודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הראיון נערך שנה אחרי נאום "יש לי חלום" המפורסם. מרטין לותר קינג/מערכת וואלה!, צילום מסך

הראיון ההיסטורי נערך ארבע שנים לפני שחוקק "חוק זכויות האזרח" ב-1964, שנה אחרי נאום "יש לי חלום" המפורסם של קינג, ושמונה שנים לפני ההתנקשות בחייו. בנקודה מסוימת בראיון, מתייחס קינג להשפעתה של התנועה לזכויות האדם: "אני משוכנע כי כאשר ייכתבו בעתיד ספרי ההיסטוריה, ההיסטוריונים יצטרכו לתעד את התנועה כאחת מאבני הדרך של המורשת שלנו", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"קינג ראה לנגד עיניו תנועה עולמית שתעורר השראה"

קינג ביקר באפריקה כחודש לפני הראיון המדובר, בו שוחח קינג עם אביו של טול על יחסם של המנהיגים באפריקה למתיחות בארצות הברית. "היתה לי הזדמנות לשוחח עם רוב המנהיגים החשובים של המדינות העצמאיות החדשות, וגם עם מנהיגים של מדינות החותרות לעצמאות", אמר קינג בראיון. בהמשך אף הוסיף: "אני חושב שכולם מסכימים שעלינו לפתור את בעיית חוסר-הצדק הגזעי בארצות הברית, אם ברצוננו לשמר את המנהיגות שלנו בעולם".

ריימונד ווינבוש, ראש המכון למחקר עירוני באוניברסיטת מורגן סטייט שבמרילנד, מסר כי הקלטת ייחודית הואיל וקיימות הקלטות ספורות של קינג שבהן מפרט מנהיג זכויות האדם על פעילותו באפריקה: "ברור שכשהוא מדבר בקלטת הזאת על אפריקה, הוא ראה את לנגד עיניו תנועה עולמית לזכויות אדם שתעורר השראה לארגונים אחרים, לאומות אחרות ולקבוצות אחרות מסביב לעולם. מבחינתי, זה מה שייחודי בקלטת הזאת".

לקריאה נוספת
מרטין לותר קינג: 40 שנה לרצח
ד"ר מרטין לותר קינג
חוקרים: אובמה - צאצא של העבד הראשון באמריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully