וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים: אובמה - צאצא של העבד הראשון באמריקה

מחקר גניאולוגי מגלה כי נשיא ארה"ב הוא נכד-נכדו, 11 דורות אחורה, של ג'ון פאנץ', השחור הראשון ששועבד ב-1640. למרבה התדהמה, הקשר הוא דווקא דרך אמו הלבנה של אובמה

אלפי מילים כבר נשפכו על סיפורו המשפחתי הסבוך של ברק אובמה - והממצא האחרון מספק פרט מרתק נוסף: מתברר כי נשיא ארצות הברית הוא מצאצאיו של העבד השחור הראשון על אדמת אמריקה, ג'ון פאנץ'. קבוצה של ארבעה חוקרי גניאולוגיה הציגה אתמול (שני) את המחקר המקיף שערכה בנושא במשך שנתיים באתר ancestry.com העוסק באילנות יוחסין. לפי ממצאיהם, העבד בן המאה ה-17 הוא סב-סבו של אובמה, 11 דורות אחורה. אולם הפרט המעניין ביותר הוא שאותו פאנץ' אינו קשור לאובמה מצד אביו השחור (שהוא בכלל ילדי קניה שבאפריקה), אלא דווקא מצד אמו הלבנה, אן דנהאם - שמתברר כי גם היא הייתה בת למשפחה של בני תערובת.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, יולי 2012. AP
"עץ המשפחה של אובמה הוא אחד המרתקים שראינו מבחינת הגיוון שלו"/AP

החוקרים ביססו את מסקנותיהם על שורת מסמכים שאספו, בהם הצהרות הון ודוחות מס. "עץ המשפחה של אובמה הוא אחד המרתקים שראינו מבחינת הגיוון שלו", הסביר ל"וושינגטון פוסט" אחד החוקרים, ג'וזף שאמוויי. "מצאנו המוני סיפורים מעניינים ונקודות ממשק".

"אדם שמייצג את תחילתו של עידן"

ג'ון פאנץ' הוא דמות ידועה בהיסטוריה האמריקאית, ונערכו כבר כמה מחקרים שגוללו את קורותיו. ב-1640, הוא נעצר יחד עם שני משרתים ממוצא אירופאי-לבן, לאחר שהשלושה ברחו מהמעסיק שלהם במושבה הקולוניאלית הבריטית וירג'יניה (היה זה למעלה ממאה שנה לפני הקמתה של ארצות הברית). בית משפט קבע כי שני הלבנים יחויבו לעבוד עבור אדונם עוד ארבע שנים, אולם השחור "ישרת את אדונו למשך כל חייו". היה זה המקרה המתועד הראשון של שעבוד לכל החיים על אדמת אמריקה, כמה עשורים לפני שהעבדות הפכה לממוסדת.

"הרבה פעמים אנו נזקקים לשמות ספציפיים שעזורים לנו להסביר תמורות חברתיות", הסביר ל"פוסט" פרופ' פיטר ווד, היסטוריון מאוניברסיטת דיוק. "פאנץ' מספק לנו את סיפורו של אדם שמייצג את תחילתו של עידן".

כיצד ערכו החוקרים את הקישור בין הדמות ההיסטורית וזו העכשווית? תחילה עקבו אחר מוצאה של אמו של אובמה דרך משפחת באנץ' מווירג'יניה, שעבורה הכינו עץ משפחה. בדיקות DNA מצאו כי למשפחה יש אב קדמון שהגיע מאפריקה. החוקרים החלו לבדוק את פרטיהם של 150 האפריקאים שחיו במאה ה-17 בווירג'יניה, וחיפשו אחד שהביא ילד לעולם עם אישה לבנה. כשהתברר ששמה של משפחת באנץ' שונה לאורך הדרך, ובתחילה היה נהגה "פאנץ'" - הושלם הפאזל.

"הגילוי שאובמה הוא צאצא של עבדים דווקא מצד משפחתו הלבנה הוא מדהים", אומר דייוויד מרינאס, עורך ב"וושינגטון פוסט" והביוגרף של אובמה. "אמנם כולנו קשורים זה לזה בסופו של דבר, אם הולכים מספיק אחורה - אבל בסיפור הזה יש הרבה יותר סמליות. אובמה אמר בעבר שלקיום שלו יש משמעות רק אם הוא מייצג את הקיום האנושי המשותף - והגילוי הזה רק מחזק את אמירתו".

לקריאה נוספת
הוריו של אובמה תכננו למסור אותו לאימוץ טרם לידתו
שריף בארה"ב: "תעודת הלידה של אובמה - מזויפת"
אובמה הציג תעודת הלידה: "די להתעסק בשטויות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully