וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסאנג' פנה לאובמה: עצור את ציד המכשפות נגדי

לפני חודשיים נמלט מייסד ויקיליקס לשגרירות אקוודור בלונדון, ובסוף השבוע קיבל במתחם מקלט מדיני. היום הופיע לראשונה בציבור והבטיח לתומכיו שיתאחד עמם "בקרוב"

צילום: רויטרס

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', נאם אחר הצהריים (ראשון) במרפסת של שגרירות אקוודור בלונדון, שם הוא מסתתר זה חודשיים כדי להימנע ממעצר. בנאומו, קרא אסאנג' לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, "לעשות את הדבר הנכון ולעצור את ציד המכשפות נגד אתר ויקיליקס". כמו כן, קרא אסאנג' לוושינגטון לשחרר ממאסר את ברדלי מנינג, החייל המואשם בהדלפת מברקי הפנטגון. בנאומו, לא התייחס אסאנג' לכתב האישום שגובש נגדו בשבדיה בעבירות אונס.

לברוח מלונדון ולהישאר בחיים: הקרב של אסאנג'

ג'וליאן אסאנג' נואם בשגרירות אקוודור בלונדון. 19 באוגוסט 2012. רויטרס
אסאנג', היום במרפסת שגרירות אקוודור בלונדון/רויטרס

אסאנג' הודה לאקוודור, שהעניקה לו מקלט מדיני בסוף השבוע, ואמר כי מדובר בבחירה אמיצה של הנשיא, רפאל קוראה. הוא שיבח גם את המשטרים הסוציאליסטיים בדרום אמריקה שתמכו בהחלטתה של קיטו. בפנייה לתומכיו ולמפגינים מחוץ לשגרירות, אמר כי "כל עוד אתר ויקיליקס נתון לאיום, גם אנו נמצאים תחת איום, וכך גם החברה שלנו",

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הם לא יודעים עם מי הם מתעסקים"

נגד אסאנג' הוצא צו הסגרה לשבדיה, שם הוא מבוקש לחקירה בהאשמה של תקיפה מינית. הוא חושש ששבדיה תסגיר אותו לארצות הברית. לטענתו, ארה"ב כבר גיבשה נגדו כתב אישום סודי כדי לנקום בו על שהדליף את סודותיה לציבור. בבית הלבן מתחמקים מלעסוק בעניין, ואומרים כי מדובר בסוגיה שיש לפתור בין בריטניה לאקוודור ושבדיה. גם באוסטרליה, מולדתו של אסאנג', מעדיפים שלא לנקוט עמדה ברורה בנושא.

בשבוע שעבר, משרד החוץ של בריטניה ניסה לשים קץ לפרשה הסבוכה והמביכה, המאיימת לפוצץ את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. דובר המשרד בלונדון הודיע כי המשטרה מוכנה לפרוץ לשגרירות כדי לעצור את אסאנג', תוך מתן התראה של שבוע. מאוחר יותר, שר החוץ, וויליאם הייג, אמר כי טרם התקבלה החלטה שכזו, אך הבהיר כי אסאנג' יוסגר לשבדיה.

באקוודור הגיבו בזעם לאיום הבריטי. הנשיא, רפאל קוראה, אמר כי לונדון מתייחסת לארצו כמושבה כבושה. לדבריו, ריטניה "אינה יודעת עם מי היא מתעסקת". גם שר החוץ, ריקרדו פטינו, כינס מסיבת עיתונאים בקיטו, והטיף לבריטניה במשך דקות ארוכות על "חוצפתה".

מהם הכוחות שבוחשים בהדלפות של אסאנג'? יוסי מלמן

בראדלי מאנינג, החייל שהדליף לאתר ויקיליקס, מובל למעצר אחרי שימוע במשפטו, 16 בדצמבר 2011. Cliff Owen, AP
ברדלי מנינג בדיון בבית המשפט/AP, Cliff Owen

השגרירות ממוקמת ברובע יוקרתי של לונדון, סמוך לבית הכלבו היוקרתי הארודס. זה כמה שבועות שפרוסים מחוץ לה לעשרות שוטרים, שנאלצים להתמודד עם מפגינים שקוראים לביטול צו המעצר שהוצא נגד אסאנג', וטוענים כי נעשית לו רדיפה פוליטית.

משפטנים בלונדון הטילו ספק באפשרות שהמשטרה הבריטית תפרוץ למתחם השגרירות, ואומרים כי מדובר בצעד חסר תקדים. לדבריהם, פעולה שכזו תוביל עלולה להוביל מדינות אחרות בעולם לבטל את החסינות הדיפלומטית שיש לשגרירויות בריטניה בתחומן.

לדבריהם, אסאנג' יכול לפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק ולטעון שצפוי לו גזר דין מוות בארה"ב, ולבקש ערבויות שלא יוסגר משבדיה לארה"ב.

(עידכון ראשון: 13:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully