וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב של אסאנג': לברוח מלונדון ולהישאר בחיים

מה שהתחיל כהרפתקה הפך לקרב דיפלומטי מסוכן. אקוודור הכריעה לתת מקלט מדיני למייסד ויקיליקס, אך לא בהכרח יודעת מה לעשות בו. לונדון כבר איימה: נפרוץ למתחם ונעצור אותו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הדו-קרב הדיפלומטי עולה שלב: מתחם השגרירות של אקוודור בלונדון, לא הרחק מחנות הכלבו היוקרתית הארודס, הפך לאחרונה למוקד של עימות חריף: באחד החדרים במקום מתחבא זה חודשיים מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', ובריטניה מאיימת לפשוט עם שוטרים חמושים על המתחם כדי לשלוף אותו משם בכוח.

אסאנג' חוסה בשגרירות כדי להימנע מהסגרתו לשבדיה, שם הוא מבוקש לחקירה בהאשמה של תקיפה מינית. חששו העיקרי הוא ששוודיה לא תהסס להסגיר אותו לארצות הברית, שם הוא עשוי - לטענתו ולטענת המפגינים מחוץ לשגרירות בלונדון - לעמוד למשפט פוליטי בשל פרסום סודותיה הצבאיים של וושינגטון. מפעילי אתר ויקיליקס אף העלו סברה כי נגד אסאנג' כבר הוגש כתב אישום חשאי, וכי עלול להיגזר עליו עונש מוות.

על הכוחות שבוחשים בהדלפות של אסאנג' / יוסי מלמן

שגרירות אקוודור בלונדון. 15 באוגוסט 2012. רויטרס
שגרירות אקוודור בלונדון, השבוע. השוטרים מחכים בחוץ/רויטרס

כיצד אסאנג' הגיע דווקא לשגרירות אקוודור? לא ברור לגמרי. לפי הגרסה המקובלת, הוא מצא אוזן קשבת בבכירי המדינה הסוציאליסטית משום שהיא נמצאת בחזית המאבק האידאולוגי מול ארצות הברית. לפי גרסה אחרת, הוא חתם עם אקוודור על הסכם סודי שסעיפיו עלומים. כך או כך, נראה שפקידי השגרירות נאלצים לסבול אותו או לכל הפחות, לקבל את שהותו במקום בהבנה. ידוע שהוא לן בחדר קטן ושיש לו גישה לאינטרנט. הוא לא נראה מאז, אלא בתכנית הרשת שלו, בה שוחח שיחות ארוכות עם אישים שונים, בהם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה והפילוסוף סלבוי ז'יז'ק.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

בריטניה הקציבה אולטימטום - שלא ברור מתי יתחיל

באקוודור אומרים כי הממשל נוטה מאד לתת מקלט מדיני לאסנאג', למרות שכלל לא ברור כיצד הוא יגיע מלונדון לדרום אמריקה, או בתור התחלה, כיצד הוא יצא מדלת השגרירות מבלי שייעצר. הנשיא, רפאל קוראה, טרם הודיע רשמית כיצד יכריע, והכחיש דיווח ב"גרדיאן" הבריטי לפיו ההחלטה כבר התקבלה. לדבריו, ממשלתו שוקלת "בכובד ראש את העניין תוך בחינת החוק הבינלאומי", או בלשון אחר: ממשלתו מעכבת את ההחלטה.

בימים האחרונים מסתמן כי הפרשה - שהתחילה כהרפתקה שאקוודור משתעשעת בה כדי לנגח את בריטניה - שאבה אותה לעימות דיפלומטי שלא ברור כיצד היא תצא ממנו. משרד החוץ של בריטניה הודיע אמש כי "במסגרת החוק, אנו רשאים לתת לאקוודור התראה של שבוע לפני שניכנס לשטח השגרירות, והתרעה של שבוע לפני שהמתחם יאבד את חסינותו הדיפלומטית".

שגרירות אקוודור בלונדון. 15 באוגוסט 2012. רויטרס
שר החוץ של אקוודור, ריקרדו פטינו. נאום זועם/רויטרס

באקוודור הגיבו בהלם להצהרת משרד החוץ הבריטי. "אני רוצה לומר זאת בבירור", הודיע בזעם שר החוץ ריקרדו פטינו. במסיבת עיתונאים בקיטו, בו הטיף לממשלה הבריטית על איומה החצוף, כלשונו, לפרוץ למתחם השגרירות, אמר כי "התקופה הקולוניאליסטית הסתיימה".

חתול בשק

למרות שבלונדון מבהירים כי השאיפה היא להגיע לפתרון רגוע, מבלי להסתער על השגרירות באישון לילה, אין ספק שהממשלה שם מעוניינת לסיים את הפרשה המביכה בהקדם האפשרי. בסופו של דבר, נראה שאקוודור מעוניינת לצבור כוח פוליטי על חשבונו של אסאנג', וכך גם הבריטים; אולם, שני הצדדים נדרשים להכרעה בסיפור, ששאב אותם למערבולת מביכה ביותר, על חשבונו של מייסד אתר ההדלפות המפורסם ביותר בעולם. כרגע, ייתכן שהאפשרות היחידה של אסאנג' להימלט מבריטניה בצורה דיפלומטית, כפי שהתלוצצו כמה בלוגרים, היא בתוך שק דואר דיפלומטי.


*עידכון: אחר הצהריים הודיע שר החוץ של אקוודור כי ארצו הכריעה סופית להעניק לאסאנג' מקלט מדיני בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully