וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנאן פרש מתפקידו: "אסד יעזוב במוקדם או במאוחר"

מזכ"ל האו"ם הודיע על עזיבת השליח לסוריה אחרי חודשים של "משימה כפויית טובה". במקביל, נמשכת הלחימה בחלב ובדמשק, בה נטבחו עשרות. אנאן: "יש עוד משוגעים שיסכימו לתפקיד"

צילום: רויטרס, עריכה אמיר קוטיגרו

קרוב לחצי שנה אחרי שמינה את המזכ"ל לשעבר קופי אנאן לשליח מיוחד לפתרון המשבר בסוריה, מודה האו"ם כי היוזמה נכשלה: המזכ"ל הנוכחי, באן קי-מון, הודיע אחר-הצהריים (חמישי) כי אנאן מסיים את תפקידו, לו מונה ב-24 בפברואר מטעם האו"ם והליגה הערבית. "מר אנאן הודיע לי ולמזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, כי אינו מתכוון לחדש את כתב המינוי שלו שצפוי לפקוע ב-31 באוגוסט", הודיע באן, והוסיף כי אל-ערבי החל כבר במגעים על מינוי מחליף. "אנאן ראוי להערצה", הוסיף באן, "על האופן הבלתי-אנוכי שבו השתמש בכישוריו יוצאי הדופן ובמוניטין שלו למשימה הקשה והכה כפויית טובה שנטל על עצמו".

במהלך ששת החודשים האחרונים ניסה אנאן שוב ושוב לקדם את "תכנית שש הנקודות" שלו לכינון הפסקת אש בסוריה, ואף נסע מספר פעמים לדמשק ונפגש עם הנשיא בשאר אסד. הוא הקפיד עד הרגע האחרון להביע אופטימיות לגבי ההתפתחויות העתידיות - אך שוב ושוב התנפצו תקוותיו על סלע המציאות. בדברים שנשא היום בז'נבה, אמר אנאן כי הוא פורש בגלל "הטחת האשמות במועצת הביטחון" - מבלי לפרט בדיוק מי הם המאשימים.

בתגובה לשאלה האם מישהו יתמנה למלא את מקומו, אמר אנאן כי "העולם מלא במשוגעים כמותי. לכן אל תהיו מופתעים אם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון יוכל למצוא מישהו שיעשה עבודה טובה יותר ממני". אנאן הוסיף כי "יש תכניות אחרות רבות, גישות אחרות שעשויות לעבוד ביעילות", והודה כי בשלב זה יש להתמקד בפתרון פוליטי, מאחר ש"הנשיא אסד ייאלץ לעזוב במוקדם או במאוחר". עוד אמר כי הוא מקווה שגם אחרי פרישתו, ימשיכו הגורמים הנוגעים לדבר לקדם את תוכנית השלום שלו, ותימשך פעילות "קבוצת הפעולה" הבינלאומית שהקים בניסיון למצוא פתרון למשבר.

התפתחויות אחרונות בסוריה:
קרבות קשים אתמול; אסד: "עתיד סוריה תלוי במערכה בחלב"
דיווח: אובמה חתם על צו סודי לסיוע למורדים בסוריה
תיעוד: מורדים בחלב הוציאו להורג ארבעה נאמני אסד
דיפלומט אירני חוסל בדמשק? טהרן מכחישה

נשיא סוריה, בשאר אסד, עם השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן. דמשק, 9 ביולי 2012. רויטרס
לא הלך. אנאן/רויטרס

ברקע לדברים, גם כשלונו המתמשך של האו"ם בגיבוש תוכנית פעולה בנושא סוריה. הערב ומחר צפוי להיערך כינוס נוסף של מועצת הביטחון בנושא, בו אמורה לעלות להצבעה הצעה של ערב הסעודית הקוראת להדיח את אסד - אולם כמו בפעמים הקודמות, רוסיה כבר הבהירה כי היא מתנגדת להצעה, ונראה כי היא צפויה שוב לסכל מהלך בינלאומי בנושא סוריה. משרד החוץ הרוסי פרסם הבוקר הצהרה המכנה את ההצעה הסעודית "בלתי מאוזנת".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

שלושה מיליון זקוקים לסיוע, "חצי מהם באופן דחוף"

ההחלטה מתפרסמת על רקע ההסלמה ההולכת וגוברת בלחימה ברחבי סוריה, ובייחוד בשתי הערים הגדולות - הבירה דמשק וחלב - לחימה שגובה בשבועות האחרונים למעלה מ-100 הרוגים מדי יום. בין היתר, דיווחו גורמי אופוזיציה על עשרות הרוגים בשני מעשי טבח נרחבים שערכו כוחות הביטחון הסורים אתמול בפרברים של דמשק.

מי שולט היכן בסוריה? מפה אינטראקטיבית

(הנתונים במפה מעודכנים על ידי עורכי אתר החדשות "Now Lebanon")

צעירים ליד כלי רכב צבאי שרוף בעיר חומס בסוריה, יולי 2012. AP
כוחות מורדים ליד רכב צבאי הרוס בעיר חומס, השבוע/AP

על רקע זה, פרסם היום האו"ם נתונים קשים על המצב ההומניטרי ההולך ומידרדר במדינה. לפי נתוני תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP) וארגון המזון והחקלאות של הארגון (FAO), המתואמים גם עם הרשויות הסוריות, כשלושה מיליון תושבים במדינה (מתוך 22.5 מיליון בסך הכל) זקוקים לסיוע הומניטרי הכולל מצרכי מזון בסיסיים בשל המשבר הכלכלי החריף הנובע מהלחימה הבלתי פוסקת. לפי הנתונים, 1.5 מיליון מתוכם זקוקים לסיוע הומניטרי "באופן דחוף".

המורדים בחלב לכדו טנק - והפגיזו עמו בסיס אווירי

בשטח, נמשכים גם היום הדיווחים על קרבות עזים בדמשק ובחלב, תחת ערפל קרב סמיך, כששני הצדדים טוענים להישגים טקטיים. בין היתר, דיווחו כוחות המורדים בחלב כי הצליחו להשמיש טנק של הצבא שעליו השתלטו, והשתמשו בו כדי להפגיז בסיס של חיל האוויר הסמוך לעיר, ממנו ממריאים מטוסי הקרב המפציצים מדי יום את מעוזי המורדים בתוכה. זהו אחד הדיווחים הראשונים על הפעלת נשק כבד בידי המורדים - והם מצטרפים לדיווחים נוספים מהימים האחרונים על שימוש שהחלו לעשות בטילים נגד מטוסים שנפלו לידיהם.

לוחם של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר חלב, סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
הישגים טקטיים. לוחם של מחתרת "הצבא הסורי החופשי", אתמול בחלב/רויטרס

טרם פורסמו נתונים מלאים על היקף האלימות היום, אולם לפי דיווחי ארגוני זכויות האדם הסורים, אתמול היה יום דמים קשה במיוחד, בו נהרגו כ-180 בני אדם בקרבות, מתוכם לפחות 133 אזרחים. לפי ארגון "ועדות התיאום המקומיות", לפחות 77 מההרוגים נרשמו בשני קרבות קשים בשני פרברים של הבירה דמשק שתוארו כ"מעשי טבח" - 27 ביילדה ועוד 50 בג'דיידת ארטוז. "כמעט כולם הוצאו להורג באמצעות ירי כדור לראש, בתוך הבתים, בגינות ובמרתפים", סיפר לסוכנות רויטרס פארס, תושב ג'דיידת ארטוז.

עוד דווח הבוקר על הרוג בקרבות שהתנהלו בלילה ברובע הנוצרי שבעיר העתיקה בדמשק - אירוע נדיר, לאחר שלאורך 17 חודשי ההתקוממות עד כה, נשמר לרוב השקט באזורים בהם מתגוררים בני המיעוט הנוצרי, הנאמנים ברובם לשלטון.

קבר אחים של הרוגים במעשה טבח בפרבר ג'דיידת ארטוז של בירת סוריה, דמשק, 1 באוגוסט 2012. רויטרס
חללים נקברים בקבר אחים, אתמול בפרבר ג'דיידת ארטוז של דמשק, בו נהרגו לפי הדיווחים 50 אזרחים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully