וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין תמכו: מועצת הביטחון בהצהרה נגד אסד

ניר יהב

21.3.2012 / 18:39

המועצה קיבלה פה-אחד בהצעה בלתי-מחייבת את "תכנית אנאן", הקוראת לנשיא הסורי להתחייב להפסיק האלימו ולפעול למילוא שאיפות האזרחים. בינתיים, גם היו נהרגו עשרות בסוריה

מתהדק החבל הדיפלומטי סביב צווארו של אסד? מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הערב (רביעי) הצהרה המאשרת את המתווה שהציע שליחה ושליח הליגה הערבית למשבר בסוריה, קופי אנאן, להפסקת האלימות במדינה. לא מדובר בהצעת החלטה, ועל כן אין לה תוקף מחייב, אולם מדובר בהישג דיפלומטי של ממש, שכן לראשונה מאז אוגוסט 2011, הצליחה מועצת הביטחון להגיע לנוסח החלטה המבקר את הנשיא הסורי – ובתמיכת שתי המעצמות המצדדות בו, רוסיה וסין.

דיון מועצת הביטחון של האו"ם על סוריה, 31 בינואר 2012. רויטרס
מתהדק החבל הדיפלומטי סביב צווארו של אסד? מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

על פי תכנית אנאן, סוריה תתחייב לשתף פעולה ביצירת תכנית נרחבת "ליישום השאיפות והדאגות של העם הסורי", תתחייב להפסיק את האלימות (כמו גם האופוזיציה), ולהבטיח את יכולתם של גופים הומניטריים לספק שירותים בכלל רחבי המדינה. התכנית גם דורשת מסוריה להבטיח את חופש תנועתם של עיתונאים, וכן חופש להפגין לאזרחי סוריה. הצעת האו"ם גם מאיימת בנקיטת צעדים נגד אסד, אם זה לא ייענה לתכנית אנאן – אך לא פירטה באילו צעדים מדובר.

קלינטון: "צעד חיובי"

האפשרות כי מדובר ב"צעד אחורה" מצד רוסיה וסין, מתחזקת לנוכח דבריו אמש של שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, שציין כי המשטר בסוריה עשה "טעויות רבות", אשר הסלימו את המשבר במדינה. עם זאת, הוא הדגיש כי עזיבתו של אסד את השלטון לא צריך להוות תנאי מקדים לפתרון המשבר. "אנו סבורים כי המשטר הסורי הגיב בצורה שגויה להופעתן הראשונית של הפגנות שקטות, וכי הוא עושה טעויות רבות מאוד", אמר לברוב לרדיו מקומי, אך הוסיף כי ההחלטה בנוגע למי ינהיג את סוריה בתקופת המעבר יכולה להתקבל אך ורק באמצעות דיאלוג עם הממשלה ועם מתנגדיה. לדבריו, התפטרותו של אסד כתנאי לדיאלוג שכזה הוא "לא מציאותי".

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, בירכה על ההצהרה. "מדובר בצעד חיובי", אמרה המזכירה במהלך שיחה עם עיתונאים בתוך פגישה עם מקבילה האפגני, "המועצה דיברה בקול אחד". קלינטון ציינה כי "אנו קוראים לנשיא אסד ולמשטרו, בשם כל הקהילה בינלאומית: תבחר במסלול הזה, תתחייב אליו, או שתמצא את עצמך מתמודד עם לחץ ובידוד גוברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

39 גופות מושחתות נמצאו בחומס

בתוך כך, האלימות בסוריה ממשיכה להשתולל. פעילי אופוזיציה בסוריה דיווחו כי מצאו 39 גופות שהושחתו בשכונת רפאעי בעיר חומס. אחד מדוברי האופוזיציה בחומס, האדי עדבאללה, אמר כי כמה צעירים תושבי השכונה הצליחו להסתנן אמש לתוכה וצילמו 39 גופות של תושבי השכונה. לדבריו, תמונות הגופות יפורסמו בקרוב. הוא אמר כי כל הגופות זוהו והתברר כי 16 מתוך הגופות הן בני משפחה אחת. "אנו חוששים כי יש הרוגים נוספים שטרם אותרו בשכונות חומס", הוסיף.

במקביל ממשיך צבא סוריה להפגיז את שכונותיה של חומס. עבדאללה סיפר כי הצבא יורה פגזים וטילים לעבר שכונת חאלדיה שבעיר, כמו גם לעבר השכונות אל-קסור ואל-ביאדה הסמוכות ואל שכונת באב הוד שבעיר העתיקה בחומס. בשכונת חאלדיה נהרגו היום 14 בני אדם. בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית הביע עבדאללה חשש מכך שיקרה בשכונות הללו מה שאירע בשכונת באבא עמרו: "ההפגזות הללו יובילו לאסון של ממש", אמר.

לטענתו, אלפים מתושבי השכונות באבא עמרו, כרם א-זייתון, רפאעי, עשירה, באב א-סבאע, ג'נדלי ובאב א-דריב נמלטו לשכונת חאלדיה מחשש שייהרגו בהפגזות על השכונות אלא שכעת היא נמצאת תחת האש. "בכל בית בשכונת חאלדיה נמצאות ארבע או חמש משפחות", אמר. "גם המסגדים מלאים בפליטים שנמלטו, וגם בניינים שנמצאים בתהליכי בנייה. חאלדיה היא החזית האחרונה בעיר. אנו מקווים שנוכל לעמוד מנגד הניסיון לפשוט עליה".

עוד בנושא
בעקבות המיילים: גם אסמה אסד ב”רשימה השחורה”
אש ברחובות דמשק: ”עשרות הרוגים מבין אנשי הביטחון”
סוריה: מכונית תופת ליד מטה ביטחוני בעיר חלב

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully