וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים מלוב נלחמים באסד: "שמים הלאומיות בצד"

לוחמים שהשתתפו בהפלת קדאפי הצטרפו כעת למורדים בסוריה. "אי אפשר להישאר אדישים להרג", הם אומרים, אך גם מבינים שזה לא יהיה קל: "לעומת סוריה, לוב הייתה טיול בפארק"

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ'

המלחמה שלהם לחירות אמנם הסתיימה, אבל כמעט שנה אחרי שניצחו בקרב על טריפולי בירת לוב, קבוצה של לוחמים משורות המורדים החליטה לחפש מטרה חדשה - ומצאה אותה בסוריה. רשת CNN הביאה אתמול (שבת) את סיפורם של כ-30 אנשי מיליציה תחת פיקודו של אל-מהדי אל-חראטי, אחד המפקדים המהוללים במלחמת האזרחים הלובית, שמצאו באחרונה את דרכם לסוריה - שם הם תומכים במחתרת "הצבא הסורי החופשי", במלחמתה להפלת שלטונו של הנשיא בשאר אסד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוח של "ליווא אל-אומה" בסוריה, מתוך עמוד הפייסבוק של החטיבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חראטי שימש בשנה שעברה כמפקד "הגדוד המהפכני של טריפולי" - כוח המורדים הראשון שנכנס לעיר הבירה באוגוסט אשתקד. זה כמה חודשים שהוא נמצא בסוריה, ומפקד על כוח המורכב מאנשיו ומלוחמים מקומיים, המרכיבים יחד את חטיבת "ליוואא אל-אומה" - "דגל האומה" - שבאחרונה פורסמו עשרות סרטונים ביוטיוב בהם מצהירים לוחמים סורים על השתייכותם אליה. הארגון גם מפעיל כבר עמוד פייסבוק פעיל ועמוס, שכבר זכה ללמעלה מ-8,000 "לייקים" במעט יותר מחודש וחצי שהוא קיים.

לוב הביעה בשנה האחרונה לא פעם את תמיכתה במורדים הסורים, והייתה מהמדינות הראשונות להכיר ב"מועצה הלאומית הסורית" כנציגה לגיטימית של העם הסורי ולגרש את הדיפלומטים הסורים משטחה - אך גם דחתה האשמות שנשמעו בתחילת השנה מרוסיה, כי היא מארחת ומכשירה מורדים סורים. אולם כעת, מתברר שמעורבותה בנעשה בסוריה מרחיקה הרבה מעבר לתמיכה מוראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"אסד הורג ילדים - חובה לעזור להם כמוסלמים"

אל-חראטי, המחזיק באזרחות כפולה, של לוב ושל אירלנד, הסביר ל-CNN כי בא לראשונה לסוריה בשנה שעברה ל"משימת איסוף מודיעין", כדי לברר מה המצב בשטח ומהם צורכיהם של המורדים הסורים. "אחרי שהרבה סורים פנו אליי בבקשת עזרה, הרגשתי צורך לעשות יותר. לנוכח הצלחתה הגדולה של חטיבת טריפולי, הרגשנו שזו העת לפעול, והקמנו את 'דגל האומה'. החלטתי לשים את הלאומיות בצד, וכמו שארגונים מהעולם עזרו ללוב בשעת צרתה, החלטתי שגם אחרים יוכלו להיעזר בניסיון שלי".

עם הזמן הצטרפו לאל-חראטי בסוריה כמה מחבריו לשעבר בגדוד טריפולי, וכעת הם מונים כבר יותר מ-30 - ועוד רבים נערכים להצטרף אליהם. הוא מבהיר כי כולם הגיעו מרצונם החופשי - "כולם אנשים מבוגרים" - וכי אין לו כל כוונה לגייס לוחמים נוספים במולדתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מאותם לוחמים שהגיעו מרצון הוא מוחמד בן ה-23, שצבר בשנה שעברה שעות ארוכות של לחימה בהרי לוב המערביים. כעת, הוא מחכה כבר לצאת לסוריה. "מה שבשאר-אסד עושה מנוגד לאיסלם", הסביר ל-CNN את מניעיו. "הוא הורג ילדים ומוחק ערים שלמות. הסורים זקוקים לאנשים שיילחמו לימינם. זה ג'יהאד (מלחמת קודש), זו לא מטרה פרטית שלי. כמוסלמי, אני חש חובה לעזור להם".

"אין דבר טוב מג'יהאד ברמדאן"

מוחמד נזכר בחיוך בלחימה במולדתו בשנה שעברה. גם אז, הוא אומר, כמו עכשיו, היה זה חודש הרמדאן: "אין דבר טוב יותר מג'יהאד ברמדאן. יש אנשים שמסתכלים אלינו ואומרים שאנחנו קיצונים ג'יהאדיסטים - אבל אנחנו לא. בלוב, טעמנו את יופיו של הג'יהאד, אבל אין כוונתנו לג'יהאד כמו אל-קאעדה. אנחנו הולכים לעזור לאחינו בסוריה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חראטי מתדרך לוחמים ב"ליווא אל-אומה", על אדמת סוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוחם לובי נוסף בשם נג'איר, גיסו של חראטי, התראיין ל-CNN ממקום מושבו בדרום טורקיה, שם הוא נערך לחציית הגבול אל תוך סוריה. לדבריו, מעולם לא נטל נשק לידיו עד שפרצה מלחמת האזרחים בארצו - וכעת, הוא אינו יכול שלא לחוש לעזרת הסורים הנאנקים תחת דיכוי השלטון: "כשאני רואה את התמונות בטלוויזיה, שומע בכיה של אישה על בנה שנרצח ורואה את תמונות הילדים המתים, איני יכול להישאר אדיש".

בתום השיחה עמו, קיבל נאג'יר את שיחת הטלפון שבישרה לו כי הגיעה העת להיכנס לסוריה. "זו מערבולת רגשות", הוא מתאר את תחושותיו. "התרגשות, אדרנלין, פחד, ציפייה... אבל איני נותן לפחד להשפיע עליי". ובכל זאת, הוא מודע לכך שזה לא יהיה פשוט, בייחוד בהתחשב בעובדה שכאן, למורדים אין את ה"גב" של נאט"ו, שאכפה בלוב אזור אסור לטיסה ומנעה מכוחותיו של מועמר קדאפי להפגיז את המורדים מהאוויר. "בהשוואה לסוריה", הוא מודה, "לוב הייתה טיול בפארק".

עוד כותרות מההתקוממות בסוריה:
שר החוץ הסורי בטהרן: "נביס את המורדים בחלב"
"סוריה הגדילה את מאגר הנשק הכימי בסיוע אירן"
"20 אלף נהרגו בסוריה מאז תחילת התקוממות"
רוסיה נגד העיצומים על סוריה: "לא נאשר חיפושים על ספינותינו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • סוריה
  • לוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully