וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הסורי בטהרן: "נביס את המורדים בחלב"

ניר יהב ומשה-חי הגיגת

29.7.2012 / 15:03

הצבא ממשיך היום להפגיז בכבדות את העיר הנצורה, אחרי 130 הרוגים אתמול. המורדים לעולם: "תנו לנו נשק". פורסמו צילומים עדכניים של שר הפנים, שהזימו את הדיווחים על מותו

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק

האם רגעי ההכרעה במלחמת האזרחים בסוריה קרבים? על רקע העדכון האחרון, לפיו מניין ההרוגים בהתקוממות חצה את קו ה-20 אלף, נמשכים היום (ראשון) הקרבות העזים בעיר הגדולה במדינה, חלב, המצויה זה כשבוע תחת מתקפה רבתי של צבא סוריה המנסה להחזיר לידיו את השליטה בחלקים מהעיר שעליהם השתלטו המורדים. בסרטוני חובבים שהועלו לרשת בימים האחרונים נראים קרבות רחוב בעיר, המלווים בהפגזות בלתי פוסקות.

הכרעה קרבה בסוריה? כותרות אחרונות:
צבא אסד מפגיז בחלב; "התקיפה הקשה ביותר עד היום"
"סוריה הגדילה את מאגר הנשק הכימי בסיוע אירן"
"20 אלף נהרגו בסוריה מאז תחילת התקוממות"
רוסיה נגד העיצומים על סוריה: "לא נאשר חיפושים על ספינותינו"

לוחמי מחתרת "הצבא הסורי החופשי" מציגים נשק שהכרימו מכוחות צבא סוריה בעיר חלב, 25 ב 2012. רויטרס
המורדים בחלב מציגים נשק שהשיגו מידי כוחות הצבא, בסוף השבוע/רויטרס

ארגוני האופוזיציה מדווחים כי הבוקר ספגה העיר, הנחשבת למרכז הכלכלי והתרבותי של המדינה, מטח כבד נוסף של הרעשה ארטילרית. במקביל, נמשכות תקריות אש בין כוחות הצבא ללוחמי המחתרת בסביבות העיר. הטלוויזיה הסורית הממלכתית דיווחה היום על "אבידות קשות לטרוריסטים בעיר".

הדיווחים על הנעשה בעיר דלילים למדי, אולם מוערך כי בימים האחרונים נהרגו בה עשרות ואף מאות בני אדם. לפי נתוני "ועדות התיאום המקומיות", אתמול נהרגו ברחבי סוריה 130 בני אדם, לפחות 30 מהם בחלב. הבוקר כבר דווח על חמישה הרוגים נוספים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"קשר נגד סוריה, בראשות המשטר הציוני"

על רקע ההסלמה הנמשכת במצב, יצא הבוקר שר החוץ של סוריה, וואליד מועלם, לביקור בטהרן בירת אירן - אחת מבעלות הברית היחידות שנותרו בעולם למשטרו של אסד. מועלם נפגש עם מקבילו האירני, עלי אכבר סאלחי, ועם סעיד ג'לילי, יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי באירן. על פי הדיווחים בכלי התקשורת האירניים, הוא דן עם מארחיו בהתפתחויות האחרונות במדינתו, כמו גם בנושאים שונים אחרים הנוגעים לאזור, ועניינים משותפים אחרים בין סוריה לאירן.

בתום הפגישה עם סאלחי, הופיעו השניים במסיבת עיתונאים, בה התייחס מועלם למצב בחלב, והבהיר כי סוריה "תביס את המורדים העיר" ו"תסכל את המזימה שנקשרה נגדה". עוד הוסיף כי סוריה עדיין מחויבת ליישם את תוכנית השלום של שליח האו"ם, קופי אנאן.

שר החוץ האירני, סאלחי, הוסיף כי הרעיון שהשלטון בסוריה יוחלף הוא "אשליה". לדבריו, "אלו שחושבים שניתן יהיה להפיל את השלטון ובמקומו תיכנס ממשלה חדשה הם נאיביים וטועים. זה פשוט חלום". עוד טען כי "המשטר הציוני עומד בראש אלו הקוראים להדיח את ממשלת סוריה, וביצירת המצב הכאוטי במדינה זו. אני מתפלא כיצד בזמן שהמשטר הציוני מוציא לפועל כך את עמדותיו נגד סוריה, גם חלק ממדינות האזור עומדות באופן מלא מאחורי עמדות אלו. אנחנו רואים בבירור שישנו קשר מכיוונן של כמה מדינות נגד סוריה, ובראשן עומד המשטר הציוני".

מדובר בביקור פתע, שקיומו דווח רק הבוקר, בסוכנויות הידיעות בעולם ובכלי התקשורת באירן - אך הוא לא זכה לאזכור בתקשורת הסורית הממלכתית או בעיתונים בסוריה.

"המודל התימני? לא ניתן ליישמו בסוריה"

על רקע התעצמות הלחימה, פרסם הבוקר עבד אל-באסט סיידא, ראש "המועצה הלאומית הסורית", המשמשת כארגון-גג של גורמי האופוזיציה השונים, קריאה למדינות העולם לסייע בחימוש המורדים. "אנחנו רוצים נשק שיוכל לעצור טנקים ומטוסי קרב", אמר סיידא במסיבת עיתונאים באבו דאבי שבאיחוד האמירויות. "אני קורא לאחים ולחברי במדינות ערב לתמוך בצבא הסורי החופשי". יש לציין כי כבר באפריל האחרון הסכימו מדינות המפרץ לממן "שכר" עבור לוחמי המחתרת.

בדבריו התייחס סיידא בהסתייגות לרעיון שנשמע לאחרונה על החלתו של "המודל התימני" בסוריה - העברת השלטון מאסד לאחד מאנשיו - והבהיר כי "ההסדר הזה אינו ניתן ליישום בסוריה. נעשים עוד ועוד מעשי טבח. אנחנו מאמינים שיש להעמיד לדין את בשאר אסד. הוא פושע, ואין לתת לו מקלט".

הרס ברחובות בעקבות הלחימה בשכונת אל-עסאלי, דמשק בירת סוריה. רויטרס
גם בדמשק נמשכת הלחימה. רובע אל-עסאלי, בסוף השבוע/רויטרס

בתוך כך, הטלוויזיה הסורית שידרה הלילה תמונות של שר הפנים, מוחמד א-שאער, ששב לעבודתו לאחר ששרד את פעולת החיסול לפני שבוע וחצי במטה לביטחון לאומי בדמשק. באותו פיגוע נהרגו שר ההגנה, דאוד ראג'חה, סגנו (וגיסו של הנשיא אסד), אסף שווכת, שר ההגנה לשעבר חסן תורכמאני וראש המטה לביטחון לאומי, הישאם בחתיאר. בתחילה דווח כי א-שעאר נהרג אף הוא בפיגוע, ומאז לא נמסר מידע ודאי בנושא - עד להופעתו הנוכחית בתקשורת, המזימה סופית את השמועות על מותו.

בדברים לטלוויזיה הסורית, אמר השר: "אני בלשכתי במשרד הפנים. אני משקיע את כל המאמצים, ואף בנחישות גדולה יותר. נמשיך במאמצינו לרדוף אחר אלו שפוגעים בביטחון ארצנו". א-שאער כינה את הפיגוע "פחדני", והבהיר כי הצבא יצליח לגדוע את הטרור ולהשיב את הביטחון והיציבות לסוריה.

עדכון ראשון: 13:06

צפו: השר א-שאער הסורי "חוזר לחיים", הלילה בטלוויזיה הסורית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully