וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת הריגול הרוסית בארה"ב גייסה ילדים כסוכנים

"וול סטריט ג'ורנל" מגלה פרטים חדשים על הרשת שנחשפה לפני שנתיים. מתברר כי חבריה התכוונו להפוך את בניהם, ילידי ארה"ב, ל"דור הבא" במשימה. אחד אף נשלח לאימון ברוסיה

מעט יותר משנתיים אחרי חשיפתה, גילוי חדש על רשת הריגול הרוסית שנחשפה בארצות הברית בקיץ 2010: ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום (חמישי) כי במשך השנים הארוכות שפעלו בארה"ב, ניסו חברי הרשת להפוך גם את ילדיהם למרגלים. לפי מקורותיו של העיתון, המתוארים כ"בכירים בממשל בעבר ובהווה", לפחות אחר הילדים אף נענה למאמצי השכנוע והסכים לשמש כסוכן מודיעין.

הרשת, שהופעלה על ידי ה-SVR (שירות המודיעין של רוסיה, ש"ירש" את מקום ה-KGB), נחשפה ברעש גדול ביוני 2010, עם מעצרם של עשרת חבריה, ובהם גם מי שזכתה לכינוי "המרגלת הלוהטת", אנה צ'פמן. כל העשרה הודו בריגול בהסדר טיעון, וגורשו מארה"ב במסגרת "עסקת חילופים" כנגד ארבעה מרגלים אמריקאים ברוסיה, בסצינה המזכירה סרטים מתקופת המלחמה הקרה, שהתרחשה בשדה התעופה בווינה.

חבר אחד ברשת לא נתפס: כריסטופר רוברט מסטוס (שמו האמיתי אינו ידוע), לכאורה אזרח קנדה, אמנם נעצר בקפריסין ביוני 2010, במקביל למעצר יתר חברי הרשת בארה"ב - אך שוחרר בערבות, לא הופיע להארכת מעצרו, ונעלם. הוא מבוקש עד היום. בנובמבר האחרון חשף ה-FBI סרטונים שתיעדו את פעילות הרשת.

חברי רשת ריגול רוסית שנחשפה בארה"ב, יולי 2012. U.S. Marshals, AP
עשרת חברי הרשת שנעצרו, משמאל למעלה בכיוון השעון: סינתיה מרפי/AP, U.S. Marshals

בזמנו דיווחו הרשויות האמריקאיות כי רוב חברי הרשת, שהיגרו לארה"ב מרוסיה וחיו בה בזהות בדויה במשך שנים, היו "בלתי אפקטיביים לרוב" ולא הצליחו לאסוף מידע רב ערך. אולם כעת, טוענים מקורותיו של ה"ג'ורנל" כי למעשה, בחלק מהמקרים הייתה עבודתם של הסוכנים יותר יעילה ממה שסברו בתחילה. כך למשל, נמסר כי אחד מחברי הרשת הצליח לחדור לחברת ייעוץ גדולה הפועלת בניו יורק ובוושינגטון, בה שימש כמומחה מחשבים. בעיתון מדגישים כי רבים מפרטי החקירה המסועפת שנערכה עדיין חסויים, וגם כעת נחשפים רק מעטים מהם.

הילד הסכים - ו"הצדיע לאמא רוסיה"

הנסיונות להחדיר ילדים אל תוך "העסק המשפחתי" מלמדים כי ראשי הרשת פעלו מתוך מחשבה על הטווח הרחוק: הילדים היו בעלי פוטנציאל רב יותר להגיע להישגים, משום שנולדו על אדמת ארה"ב - ולכן היו יכולים לעבור בקלות רבה יותר תחקירים בטחוניים.

לדברי המקורות, אחד הילדים הבולטים שחוזרו כמרגלים פוטנציאליים הוא טים פולי, בנם של שניים מבכירי הרשת - דונלד היטפילד וטרייסי לי אן פולי. הוא אמנם לא היה יליד ארה"ב, אולם הוריו חיו בארה"ב למעלה מעשור. הוא היה כבר בן 20, סטודנט שנה שנייה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, כשהוריו נעצרו - אולם בחקירה התברר כי הוריו חשפו בפניו את זהותם האמיתית כבר שנים אחדות לפני כן, וביקשו ממנו ללכת בדרכם. הוא הסכים, וכפי שתיאר זאת אחד המקורות - "הצדיע לאמא-רוסיה". הוא אף נענה לבקשה לנסוע לרוסיה ולעבור שם אימון כמרגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
טיפ פולי (משמאל) ואחיו אלכס פולי, לאחר דיון בהארכת מעצר הוריהם, החשודים בריגול למען רוסיה, בוסטון, יולי 2010. Elise Amendola, AP
מעולם לא הואשם בשום עבירה. טים פולי/AP, Elise Amendola

פולי הצעיר מעולם לא הואשם בעבירה כלשהי בסופו של דבר. הוא עזב את ארה"ב עם הוריו, ולדברי פרקליטו של אבי המשפחה, פיטר קרופ, הוא אף ניסה לחזור אליה - אך בשל "מכשולים" שטבעם לא נמסר, הוא נותר ברוסיה. בראיון ל"ג'ורנל" התייחס קרופ לטענות שהנער גיוס כמרגל, הכחיש אותן מכל וכל ואף כינה אותן "זבל". לדבריו, אין סיכוי שההורים היו לוקחים את הסיכון שבהפיכת בנם למרגל. יש לציין כי ילדי חברי הרשת אכן שימשו בסופו של דבר את הרשויות האמריקאיות כאמצעי לחץ, במו"מ על עסקת השבויים.

"יותר מסתם ניסיון להתחבר עם אנשים חשובים"

בעת חשיפת הרשת, היו לחבריה בסך הכל שבעה ילדים שגילם נע בין שנה ל-20, רובם ילידי ארה"ב, ולאחד מהם היה ילד נוסף ממערכת יחסים קודמת. לצ'פמן, אגב, לא היו ילדים. לפחות אחד הילדים הללו קיבל אישור להישאר בארה"ב גם אחרי חשיפת הפרשה, לאחר שנקבע כי אינו מהווה סכנה לביטחון הלאומי. אביו, ששמו המפוברק היה "חואן לסארו", ייעד אותו להיות נגן פסנתר.

כאמור, מלבד עניין הילדים, חושף ה"ג'ורנל" גם מידע נוסף על פעילות הרשת. בין היתר, מתבררים פרטים על "ריצ'רד מרפי" (ולדימיר גורייב בשמו האמיתי), שעבד במשך מספר שנים כאיש מחשבים בחברת G7, שעסקה בייעוץ לחברות בנושא השפעת החלטות ממשלתיות על השווקים בעולם. מנכ"לית החברה, ג'יין הארטלי, היא מגייסת כספים ידועה של המפלגה הדמוקרטית, ואחד מבכיריה הוא אלן בליינדר, לשעבר סגן יו"ר הבנק המרכזי הפדרלי של ארה"ב.

כריסטופר רוברט מסטוס, חבר רשת ריגול רוסית שנחשפה בארה"ב ב-2010, שנעצר בקפריסין ונמלט, מתועד בפגישה בניו יורק. AP Photo/FBI, AP
איפה הוא? החבר ה-11 ברשת, "כריסטופר רוברט מסטוס", שנעצר בקפריסין ונמלט. הוא תועד שוב בנובמבר 2011 בניו יורק, בתמונה זו, אך שוב נעלם/AP, AP Photo/FBI

מרפי, כך מתגלה כעת, הגיע ל-G7 דרך סוכנות כוח אדם בתחילת העשור הקודם. לדברי הארטלי, הוא פוטר לאחר שלוש שנים, משום שלא הציג את הרמה הטכנית הנדרשת לתפקיד. בשיחה עם ה"ג'ורנל", העריכה המנכ"לית כי הוא לא הצליח להשיג דרך החברה מידע בעל ערך. לטענתה, היה לו מבטא זר בולט, והוא מעולם לא התערה חברתית במקום העבודה.

בעזרת זהויותיהם הבדויות, הצליחו כל חברי הרשת למצוא עבודה בארה"ב, ואף לקחו משכנתאות. גורמי הממשל מסבירים כי לפי ההערכות, הם עצמם לא היו אמורים לחדור למנגנוני הממשל ולהשיג מידע רגיש, אלא לשמש כמתווכים וסייענים של סוכנים בכירים יותר, וכנראה גם להעמיד את "דור העתיד" של המרגלים, שיהיו ילידי ארה"ב. "היה פה הרבה יותר מסתם ניסיון להתחבר עם אנשים חשובים", סיכם אחד מגורמי הממשל. "זה היה מבצע לטווח הארוך ביותר".

לקריאה נוספת:
ה-FBI מציג: רשת הריגול של אנה צ'פמן בפעולה
המרגלת הלוהטת מרוסיה נחשפה במגזין גברים
המרגלת שראיינה אותי: אנה צ'פמן תגיש תוכנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully