וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה וארה"ב במגעים ל"חילופי מרגלים"

טליה שחר

8.7.2010 / 11:17

לפי מספר דיווחים, עשרת החשודים בריגול למען רוסיה בארצות הברית יורשעו כנראה בעסקת טיעון כחלק מהסכם חילופי אסירים עם מוסקבה, הלקוח הישר ממותחנים מתקופת המלחמה הקרה

ארצות הברית ורוסיה מנהלות משא ומתן על עסקה, לפיה עשרת החשודים בריגול למען רוסיה בארה"ב ישוחררו במסגרת הסדר טיעון בתמורה לשחרור מדען הכלוא במוסקבה באשמת ריגול. כך פרסם היום (חמישי) העיתון "וושינגטון פוסט".

גורם בממשל האמריקאי אישר לעיתון כי שיחות בין הצדדים החלו בשבוע שעבר, זמן קצר לאחר מעצרם של העשרה, שהואשמו בקשירת קשר לפעול כסוכנים רוסיים במדינה. תשעה מהם גם הואשמו בהלבנת הון. החשוד ה-11 נעצר בקפריסין, אולם הוא ברח.

המגעים בין שתי המדינות תלויות בהשגת עסקת טיעון בבית משפט פדרלי, שייתכן כי תושג עוד היום, כשהחשודים יובאו בפני שופט בניו יורק. חמשת החשודים שנעצרו מחוץ לניו יורק והובאו אתמול לעיר על מנת להופיע בבית המשפט. השגת הרשעה בעסקת טיעון מהירה תמנע משפט ארוך שעלול לפגוע בשיפור יחסי ארה"ב-רוסיה.

המרגל הועבר למוסקבה

עורכת דינו של האסיר ברוסיה, איגור סטויאגין, אמרה כי מוסקבה עשויה לגרשו תמורת עצור בבריטניה. סטויאגין, מדען גרעין, מרצה עונש של 15 שנות מאסר לאחר שהורשע ב-2004 במסירת מידע לחברה בריטית שלטענת הרשויות ברוסיה שימשה כיסוי ל-CIA.
הוא היה כלוא בבית סוהר קרוב לחוג הארקטי, אך הועבר באחרונה לכלא במוסקבה. בני משפחתו אמרו שהוא סיפר להם שעומדים לשחררו בקרוב בתמורה לאחד המרגלים הרוסים, ייתכן שאפילו עוד היום במסגרת חילופים שייערכו בוינה, בירת אוסטריה. כך דיווח "הדיילי טלגרף" הבריטי. משם הוא יוטס לבריטניה.

מקרוביו של סטויאגין טוענים כי אין בכוונתו להשתחרר במסגרת עסקת חילופין, מכיוון שהוא ממשיך להכחיש באופן נחרץ כי עסק בריגול. אולם הוא מרגיש כי אין לו ברירה. "זה ברור שאחרת הם לא ישחררו אותו", אמר בכיר בוועדה הציבורית להגנה על מדענים במוסקבה ל"ניו יורק טיימס". בנוסף לסטויאגין, ישנם דיווחים כי רוסיה תשחרר את סרגיי סקריפאל, לשעבר קצין בכיר במודיעין הצבא ברוסיה שהורשע בריגול למען בריטניה ב-2006.

במקביל לדיונים על עסקת טיעון בפרשת רשת הריגול הרוסית, נפגש אתמול וויליאם ברנס, לשעבר שגריר ארה"ב במוסקבה וכיום תת-מזכירת המדינה לעניינים פוליטיים עם שגריר רוסיה בוושינגטון. הצדדים לא מסרו פרטים על הפגישה מעבר לכך שנושא המרגלים עלה, כמו גם, אירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully