וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למחאה החברתית היה חלק בהחלטה לשחרר את שליט"

שליח נתניהו למו"מ לשחרור גלעד שליט, דוד מידן, סיפר בהרצאה סגורה כי מאחורי ההחלטה לבצע את העסקה היו גם שיקולים פוליטיים. עם זאת ציין: "הגורם המרכזי היה הגורם המצרי"

ההחלטה לבצע את העסקה לשחרור גלעד שליט משבי החמאס הושפעה גם משיקולים פוליטיים, בין היתר, המחאה החברתית בקיץ 2011 – כך הודה אתמול (שני) שליחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למשא ומתן לשחרור שליט, דוד מידן, בהרצאה סגורה בתל אביב. עם זאת, מדבריו של מידן, אשר צוטטו בעיתון "הארץ", עולה כי לא מדובר בשיקול המרכזי בהחלטה.

"יש הרבה סיבות", אמר מידן בתשובה לשאלה בנושא. "המחאה החברתית - יש לה חלק מסוים בהחלטה. לא חלק מרכזי. מה שקרה בסוריה השפיע על חאלד משעל. אני יכול להגיד הרבה דברים, אבל הגורם המרכזי היה הגורם המצרי". הוא עוד סיפר כי "בצד הישראלי הייתה תחושה שזה לא ילך, שאין עם מי לדבר ושחמאס לא רוצה עסקה".

בנוסף, התייחס מידן בהרצאה להצעות תיווך שונות שקיבל. הוא סיפר כי בשבועות הראשונים שלו בתפקיד, אליו נכנס באפריל 2011, הוא החל לקבל פניות מאזרחים פרטיים לגבי תיווך בעסקה. "מכל ההצעות שקיבלתי - היה אחד בשם גרשון בסקין שהוא פעיל שלום", ציין מידן. "הוא איש שמאל ישראלי והוא אמר 'יש לי קשר לחמאס - אני מחובר לסגן שר החוץ ראזי חאמד וראש הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי ומוכן לקבל מסרים ממנו ולהעביר דרכו מסרים חזרה'".

לדבריו, התנהל דיאלוג אינטנסיבי עם חמאס דרך בסקין, באמצעות הודעות SMS, אולם על מנת להעביר את המשא ומתן למישור רציני יותר היה צורך במתווך. לאחר התלבטות בין כמה אפשרויות, הוחלט לעבוד עם המודיעין המצרי, למרות המצב הרגיש במדינה. לדברי מידן, המצרים התגייסו מיד, השקיעו מאמצים כבירים ומיקדו את הלחץ בראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי שהיה האיש שהחזיק בשליט.

פגישת ביבי נתניהו וגלעד שליט,מרץ 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
"בעוד עשר שנים מהיום, מה שייזכר לא יהיה אם שחררנו או לא שחררנו מחבלים". שליט ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

מידן התייחס לביקורת על שחרור המחבלים תמורת שחרורו של שליט. "בעוד עשר שנים מהיום, מה שייזכר לא יהיה אם שחררנו או לא שחררנו מחבלים. הדבר היחיד שייזכר הנס הזה שילד בן 20 שנפל בשבי, ישב לבדו כל הזמן, ללא חלונות, ראה שמש פעם אחת, היה פצוע בשתי ידיים ורופא לא ראה אותו, ללא משקפיים, ולמרות כל זה חזר הביתה נורמלי לחלוטין", הוא ציין. "הוא היום אופטימי ועסוק כל הזמן בעתיד שלו".

מידן מתח ביקורת מרומזת על התפקוד המודיעיני בכל הנוגע לסוגיית שליט, וציין שמרגע החטיפה ועד סוף כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, "המודיעין לא ידע כלום על גלעד שליט - לא מי מחזיק אותו, לא מצבו ולא כלום. לא היה לנושאים ונותנים שום מידע".

כמו כן, חשף מידן כי קיבל הנחיה מראש הממשלה נתניהו לא לתת אור ירוק לשחרור האסירים עד שלא יוודא ששליט אכן בחיים. "הכנו חדרון בכרם שלום והתקנו תכנית סקייפ במחשב והיה סקייפ בצד השני כדי לראות שהוא חי. הוחלט שאני אזהה אותו בסקייפ ואדבר איתו ואז ניתן את האוקיי לשחרור האסירים", סיפר.

מידן סיפר גם על הרגע שקיבל לידיו את שליט, ואמר כי זה היה הרגע הקשה ביותר. "נכנסתי וראיתי את גלעד... עם הפנים חיוורים וכחושים. הוא היה חלש מאוד, והאסוציאציה שהייתה לי בראש זה התמונות של שחרור מחנות הריכוז על ידי הכוחות האמריקאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully