וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בבורגס: המוסד לא נכשל, נתניהו מגיב בפזיזות

יוסי מלמן

19.7.2012 / 11:31

לזרועות הביטחון הישראליות אין היכולת לדעת על כל התארגנות טרור בעולם. אין יכולת כזו לא מבחינה טכנולוגית ולא מבחינת משאבים. ובכל זאת, הן מצליחות לסכל את רוב הפיגועים

צילום: שי מכלוף, דניאל בוק, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

האפשרות כי מחבל מתאבד ביצע את הפיגוע בבולגריה - כפי שעולה מממצאי החקירה הראשונים של שירותי הביטחון המקומיים - מחזקת עוד יותר את ההערכה כי לא ניתן להאשים את המודיעין הישראלי בכישלון. זאת, בניגוד לכמה טענות מקטגוריית "הבוקר שאחרי" שנשמעו מפי כמה פרשנים.

המוסד, אמ"ן ושב"כ, האחראיים על איסוף מידע לסיכול פעולות טרור, אינם יכולים לדעת כל דבר שמתרחש על פני כדור הארץ. אין להם יכולת כזו, לא מבחינה טכנולוגית ולא מבחינת כוח האדם הנדרש לכך והמשאבים הכספיים. ודוק: אין זה פשוט לחדור לארגון כמו חיזבאללה או המודיעין של טהרן, וכוח אל-קודס של משמרות המהפכה, שאחראי על פעילות טרור מחוץ לאירן.

עובדה היא שהמוסד וקהילת המודיעין של ישראל, בשיתוף פעולה עם שירותי ביטחון עמיתים ברחבי העולם, הצליחו לסכל פיגועים שנועדו לפגוע בישראלים בחו"ל בארבע השנים האחרונות, מאז חיסולו בדמשק של עימאד מורניה, "שר ההגנה של החיזבאללה". זו הוכחה ליכולת המרשימה של האיסוף המודיעיני ויכולת הסיכול.

הפיגוע בבורגס - סיקור מלא בוואלה! חדשות

משלחת זק"א בזירת הפיגוע בבורגוס. אביגדור שטרן, זק"א
זירת הפיגוע בשדה התעופה בבורגס/זק"א, אביגדור שטרן

ואולם, הסיכולים המוצלחים, ובחלקם כישלונות שהם תולדה של רשלנות מבצעית מצד אירן וחיזבאללה - כפי שראינו באזרבייג'ן, בתאילנד, בהודו, בגיאורגיה, בקניה, בקפריסין (ובמדינות נוספות שניסיונות הפיגוע שם נגד יעדים ישראליים לא הגיעו לידיעת הציבור) - אין בהם כדי לספק הגנה הרמטית לישראל. כל הכישלונות האלה אינם שוברים את נחישותם של אירן וחיזבאללה, ודי בפיגוע אחד, כפי שהיה אתמול בבולגריה, כדי לספק אותם. מבחינת ישראל, כל ההצלחות האלה מתגמדות לעומת אותו מקרה בודד אמש, בשדה התעופה בבורגס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

גם לראש המוסד מותר לבקר סתם כך בבולגריה

רמיזותיו של נשיא בולגריה, כאילו האחריות לפיגוע מוטלת על ישראל, בכך שלא העבירה התרעה מדויקת, היא דבר שטות. גם העובדה שראש המוסד, תמיר פרדו, ביקר לאחרונה בבולגריה, כפי שדווח שם, אינה מעידה על כישלון ישראלי. ראש המוסד אינו מבקר במדינות כדי להעביר התרעה על פיגוע טרור, משום שזה תפקידם של דרגי העבודה שמתחתיו. אפשר רק להניח כי אם פרדו אכן ביקר בבולגריה, ואף נפגש עם בכירי המדינה, הרי שהיה זה ביקור של ידידות כדי להגביר את שיתוף הפעולה בין המדינות. ראש המוסד מקיים ביקור כזה כמעט עם כל מדינה שיש למודיעין שלה קשר עם המודיעין הישראלי.

העובדה שפרדו בא לבולגריה כמעט שנה וחצי לאחר שנכנס לתפקידו, לא מעידה אלא כי זו אינה המדינה החשובה ביותר לישראל, אך גם אסור לפגוע בכבודה ולהזניח את שיתוף הפעולה עמה. בין ישראל לבולגריה יש שיתוף פעולה טוב, וכזה הוא גם שיתוף הפעולה בין גופי המודיעין שלהן. לפני יותר מעשור נפגשתי עם ראש "המוסד" הבולגרי, שהתגאה כבר אז בקשרים הטובים של שירותי הביטחון שלו עם ישראל ועם ה-CIA. אפשר להניח כי מאז, הקשר הזה רק הלך והתחזק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת הממשלה בירושלים. 15 ביולי 2012. רויטרס
ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיהר מדי?/רויטרס

הרצון של אירן וחיזבאללה להוציא פיגוע מן הכוח אל הפועל נובע מכמה מניעים, אך הסיבות הן אסטרטגיות, בעיקר: רצון לנקום על חיסול מורנייה - המיוחס למוסד, ורצונה של אירן לנקום על חיסול מדעני הגרעין שלה, המיוחס גם הוא למוסד. אך יש סיבה נוספת וחשובה לא פחות. מעבר לנקמה, אירן וחיזבאללה מעוניינים ליצור מאזן הרתעה מול ישראל, ולהעביר לה מסר: אם אתה פועלים נגדנו ועל אדמתנו, נפעל נגד יעדים שלכם; אם איננו יכולים לפגוע במטרות המהוות סמלי ריבונות, כמו שגרירים, דיפלומטים ואנשי צבא, נפגע במטרות "רכות", כמו תיירים מזדמנים.

מעגל החיסולים ופיגועי הנקמה יימשך, וכך גם המאבק בגרעין

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האשים את אירן באחריות למעשה והבטיח כי ישראל תגיב. אלה הם דברים מיותרים, ומוטב שלא היה הבטיח נקמה או שיש בה משום דברי התרברבות. ישראל מצויה כבר בעיצומה של מלחמה חשאית עם אירן, ועל כן אפשר לצפות כי מעגל הדמים המורכב מחיסולים ומפיגועי נקמה יימשך.

אך אסור לישראל להסיט את תשומת הלב מהעניין המרכזי: סיכול תוכנית הגרעין של אירן. הידרדרות למערבולת של מלחמת טרור לא תסייע לישראל - ולא לבעלות בריתה - במאמצים לשבש את תוכנית הגרעין הצבאית של טהרן. הלקח הישיר, אולי, שאפשר להסיק ממתקפת הטרור בבולגריה, הוא כי יש לתת את הדעת כיצד ניתן לשפר את האבטחה סביב קבוצות התיירים שמגיעים מישראל. האחריות בתחום זה מוטלת בראש ובראשונה על המדינה המארחת, אך אולי סוכני הנסיעות יצטרכו גם לדאוג לספק הגנה טובה יותר לקבוצות הנוסעים שהן מארגנות, בתמורה אפשרית של ייקור העלויות של חבילות הנופש. כך או כך, עם כל הצלחותיו והישגיו, המודיעין הישראלי אינו יכול להיות חברת ביטוח שתספק הגנה מרבית והרמטית לכל ישראלי באשר הוא.

לקריאה נוספת
באירן מגיבים לאיומי נתניהו: "האשמות מגוחכות וחפוזות"
בבולגריה מאשימים: המוסד לא התריע מראש לקראת הפיגוע
הישראלים בבולגריה מתלוננים: אין אבטחה בשדה התעופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully