וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילמן תועד לפני כחודש: "צריך פה מהפכה אלימה"

16.7.2012 / 14:00

בסרטון שהפיקו פעילים בחיפה, תועד סילמן פורש את משנתו: "היום האנשים דורשים את הזכויות שלהם". אחותו אמרה לוואלה! חדשות: "הוא הצית עצמו למען הכלל, אבל מה זה עוזר לי?"

עומר צנגוט - החזית החיפאית, עריכה: גדי וינסטוק

(צילום: עומר צנגוט - החזית החיפאית, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"האם המצב ישתנה? לא יודע. לפי הקצב, אם ישראל הייתה צרפת בשנות ה-60, צריכה להיות פה לדעתי מהפכה אלימה. אתה יודע איך פקידי ביטוח לאומי מתעללים באנשים? הם אפילו גנבו אותי באלף שקל חודש אחד, הם לא רצו לשלם לי את מלוא הקצבה", כך אמר משה סילמן, בראיון מצולם שהפיקו פעילי המחאה החברת בחיפה, אנשי "החזית החיפאית", כחודש לפני שהצית את עצמו בהפגנת החאה החברתית בתל אביב במוצאי שבת האחרונה.

"אני בעיקר ניזון מעיתונים. אני אפילו לא משתמש בטלוויזיה כי אין לי. לך תשלם עכשיו 300 שקל, 200 שקל. לחברות התקשורת אתה משלם היום בקושי 100 שקל כדי לדבר כמה שאתה רוצה כל החודש, ולאן שאתה רוצה, פעם אנשים היו מקבלים אלפי שקלים חשבון", אומר סילמן בסרטון, בו הוא מתייחס לנושאים חברתיים שונים. עוד הוא נשמע אומר כי "פעם האוכלוסיה הייתה אנלפביתית. עם זה הגיעו גם לימודים, אנשים לומדים, יש גם אינטרנט היום, ואנשים דורשים את הזכויות שלהם. הם אפילו אומרים - לא צדקה, צדק". לדבריו, "הסלוגן הזה, 'לא ימין ולא שמאל' זה אמנם צבוע, אבל זו הדרך הנכונה לעשות את זה (את המהפכה). כרגע אני לא מרשה לעצמי להביע את דעותיי השמאליות בפומבי. אני אומר שאחר כך אני אטפל בזה, אם אני אשאר בחיים אז".

תמונות מבית החולים בו מאושפז משה סילמן. יותם רונן
"גועל נפש שכותבים שהוא לא היה שפוי. הוא היה צלול, גאה מכדי לבקש עזרה". בית החולים תל השומר, היום/יותם רונן

"הכי מפריע לי שכותבים עליו שהוא היה לא שפוי כשהוא ביצע את המעשה. הוא היה רגיש וצלול בדעתו. להגיד שהוא לא שפוי זה גועל נפש, רק בן אדם נורמטיבי יכול לעשות דבר כזה", כך אמרה לוואלה! חדשות אחותו של משה סילמן, בת ציון, שהגיעה גם הבוקר למחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים תל-השומר, שם הוא מאושפז מאז הצית את עצמו בהפגנת המחאה החברתית במוצאי שבת בתל אביב. "הוא התייאש מהמוסדות, כל המוסדות התעללו בו: ביטוח לאומי, מס הכנסה, עמידר, הממשלה לקחה לו את הכל - אבל בראש ובראשונה היא לקחה לו את הכבוד, שזה הדבר הכי חשוב לבן אדם. כולם הפנו לו עורף. זאת מדינה שמדרדרת להומלסיות", הוסיפה.

חבריו של משה סילמן בבית החולים תל השומר. דרור עינב
"הממשלה לקחה לו את הכל - אבל בראש ובראשונה היא לקחה לו את הכבוד". חבריו של משה סילמן בבית החולים תל השומר/דרור עינב

קרובי משפחה וחברים נוספים התאספו אף הם בבית החולים, כאשר מצבו של סילמן מוסיף להיות קריטי, והוא מורדם, מונשם ומקבל טיפול בכוויות. אחותו סיפרה בדמעות: "אני מבינה שכל המדינה דואגת לו. אומרים לי שהוא עשה צעד גדול לטובת הכלל, אבל מה זה עוזר לי? אני את אח שלי איבדתי". היא סיפרה כי היו סימנים מקדימים למעשהו בסוף השבוע האחרון. "ביום שישי התקשרו לאחותנו, אנשים דיברו אתו ואמרו לה שהוא נשמע לא טוב. הם דאגו לו. הוא כתב בפייסבוק מסרים שנשמעים כמו פרידה, ואחותי התקשרה אליו והציעה לו לעשות אצלה את השבת בקיבוץ, אבל הוא סירב". לדבריה, "כזה הוא היה, כל הזמן אומר שהכל בסדר. הוא היה גאה מדי לבקש עזרה. אחותי שאלה אותו אם הוא מתכוון לעשות משהו אבל הוא אמר שלא. הוא עבד על כולם, הוא הכין את עצמו, אף אחד לא ידע שהוא נוסע להפגנה, וכולם חשבו שהוא יהיה בהפגנה בחיפה - והוא עבד על כולם".

"גם בית המשפט הפנה לו עורף"

"לאחרונה לאחר שלקחו לו את הבית הוא עבר לגור עם אמא שלנו, ואמא נפטרה וגם לה לקחו את הבית כי היא חתמה לו ערבויות, ואז הוא עבר לחיפה", סיפרה. "כמה בן אדם יכול לחיות על חשבון אחרים? הוא היה בחור צלול, בחור איכותי, טיפוס מאוד צנוע שקשה היה לו לבקש עזרה. הפעם האחרונה שראיתי אותו הייתה ביום חמישי שעבר, בדיון בבית המשפט על הירושה של אמא שלי. הוא ניסה להגיד לשופטת מה מהמצב שלו והשופטת השתיקה אותו. היא אמרה לו שאם הוא ידבר היא תוציא אותו מהאולם, כמו כולם, גם בית המשפט הפנה לו עורף".

בשעות הצהריים עבר סילמן מהמחלקה לטיפול נמרץ נשימתי למחלקת כוויות. מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בתל השומר ד"ר אייל וינקר, אמר לוואלה! חדשות כי "צוותים רפואיים משתי המחלקות, טיפול נמרץ נשימתי וכוויות, נערכים להעברה מורכבת של המטופל. אנחנו נעזרים במומחי טיפול נמרץ נשימתי. צריך להכין את המטופל להעברה המסובכת, כיוון שמדובר בדקות קריטיות". לדבריו, "הבשורות הטובות הן שהאיש עדיין בחיים, אבל מצבו מוסיף להיות קריטי. הכוויות הן במצב פגיעה מתקדמת, המביאה לקריסת מערכות. המצב מאוד קשה".

לקריאה נוספת
רופאו של משה סילמן: "סיכויו לשרוד אינם גבוהים"
מאות הפגינו אתמול ברחבי הארץ: "כולנו משה סילמן"
אלמונים ניסו להצית סניף הביטוח הלאומי ברמת גן
בעקבות ההצתה בתל אביב: זינוק בפניות לארגוני הסיוע
חבריו של סילמן הפגינו: "האקט שלו - פוליטי"
הדרך לייאוש: סיפורו של המפגין שהצית עצמו

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully