וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך לייאוש: סיפורו של המפגין שהצית עצמו

קובי מנדל, גלעד גרוסמן וניר יהב

15.7.2012 / 3:20

מכריו של משה סילמן, שהעלה עצמו באש במהלך ההפגנה, מספרים כי היה בעל עסק, אך נקלע לחובות ואיבד הכל. אחיינו ציין כי לפני שנה הוא ניסה להתאבד על ידי נטילת כדורים

ערן גילווארג

(צילום:ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק)

חבריו ובני משפחתו של משה סילמן, המפגין שהצית עצמו אמש (שבת) במהלך הפגנת המחאה החברתית בתל אביב, מתארים את המצוקה אליה נקלע סילמן שבעקבותיה ככל הנראה ביצע את המהלך הנואש. חבריו סיפרו כי מדובר באדם אשר נקלע למצוקה כלכלית לאחר שעסק שהיה בבעלותו התמוטט והוא ירד מנכסיו. כתוצאה מכך, הוא איבד סילמן את קורת גגו, לא זכה לסיוע מהמדינה, והגיע למצב של ייאוש ממנו לא הצליח לצאת. עופר, אחיינו של המפגין, סיפר: "הבן אדם היה זרוק ברחוב. הוא היה עצמאי בעבר ואז מס הכנסה החל להתעמר בו. לקחו לו את הבית, לקחו לו את הכל, זרקו אותו לרחוב. הוא עבר מבת ים לחיפה, ולפני שנה ניסה להתאבד על ידי נטילת כדורים".

עופר סיפר על מצבו של דודו, שהועבר מאשפוז בבית החולים איכילוב לשיבא בתל השומר, שם מצבו עדיין מוגדר קשה, והוא סובל מכוויות קשות על כ-90% מגופו: "הוא ללא הכרה, ומה שאני ראיתי הוא כולו שרוף מלמעלה עד למטה ובקושי נשארו לו שיערות".

מפגין הצית עצמו בהפגנת המחאה החברתית בתל אביב. בן קלמר
רגעי ההצתה, אמש בתל אביב/בן קלמר

בבית הקפה "מסדה" בחיפה התאספו הלילה פעילי החזית החיפאית במאבק לצדק חברתי, בעקבות המעשה שעשם חברם למאבק בעיר. חבריו מספרים כי מצוקתו הייתה ידועה, ומתעקשים שלא יתנו למעשה שלו להישאר מעשה ייאוש פרטי, אלא יהפכו אותו לסמל לאנשים רבים במצבו.

רפי קמחי, אחד הפעילים, אמר לוואלה! חדשות כי סילמן הצטרף למחאה החברתית במאהל שהוקם במרכז הכרמל, ומאז הוא שותף פעיל בכל הפעילויות של החזית החיפאית. "ידענו שהוא שרוי במצוקה כלכלית קשה וגם סבל ממצוקת דיור. ניסינו ללוות ככל הניתן את המקרה האישי שלו. הוא ניסה לקבל הכרה ממשרד השיכון כזכאי לדיור ציבורי, אך הוא לא זכה לסיוע שכזה", סיפר קמחי. לדבריו, האיש חי באחרונה בדירת חדר בשכונת הדר הכרמל בחיפה, והוא ידע שמועד הפינוי מתקרב. "כנראה שהמצוקה האישית והתפקיד שהוא ראה עצמו נושא כמי ששותף למחאה החברתית הגיעו לכדי מיצוי ולנקודת אל חזור, ולכן אני משער שזו הסיבה למעשה הקשה שהוא עשה", הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפגין שהצית עצמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

קמחי מסר עוד כי האיש היה ערירי, ללא משפחה וילדים למעט שתי אחיות מאזור המרכז. לדבריו, הוא עבר לאחרונה לחיפה מתל אביב. היה לו עסק עצמאי של הובלות, אך העסק הזה קרס והוא ירד מנכסיו. במקביל, הוא גם הצטרף למחאה החברתית וציפה שהמחאה תשפר את מצבו האישי. "הוא באחרונה חש תסכול. אנחנו עצובים ומאוד כואבים. זה ברור שהוא בעצם סמל להרבה מאוד מחוסרי דיור. מצוקתם של רבים מהאנשים לא מצאה פתרון, ואי-מתן הפתרון מוביל האנשים למעשים שכאלה", ציין. "אנחנו לא ניתן שמעשה הייאוש הפרטי הזה יישאר מעשה ייאוש פרטי, שלטעמי הוא סמל, ונעשה ככל שאנחנו יכולים שהסיפור הקשה הזה לא יישאר בדלת אמותיו של האדם הזה אלא יהפוך ללפיד שילווה את המחאה".

נושא: ביתו בחיפה של המפגין שהצית עצמו במחאה החברתית. ערן גילווארג
הבית בו התגורר המפגין בחיפה/ערן גילווארג

חן קרסניצקי, פעילה בחזית החיפאית, אמרה אף היא כי סילמן ישב הרבה עם אנשי החזית החיפאית בכל הישיבות שהם קיימו. "הוא אמר לנו שעד שמשהו יזוז פה הוא כבר לא יהיה. הוא היה בן אדם חולה. במשך למעלה משנה הוא הידפק על הדלתות השונות כדי לקבל דיור ציבורי ולא קיבל. פשוט סגרו לו את הדלת. הוא כל פעם ניסה לשווא עד שהתייאש", סיפרה קרסניצקי. "המצב שלו היה קשה. הוא התגורר אצל חבר ובזמן הזה ניסה לשווא דיור ציבורי. הוא היה רעב וחסר קורת גג. המעשה שלו הוא מעשה של אדם מיואש שפשוט לא מאמין יותר באף מערכת".

חלי, אחייניתו של סילמן, סיפרה הבוקר לגלי צה"ל כי דודה? סיפר ביום שישי לחבריו כי הוא מתכוון להצית את עצמו בהפגנה בחיפה. החברים תכננו לשמור עליו בחיפה, ולכן לדבריה נסע להפגנה בתל אביב, שם עשה את המעשה הנואש. "לא היה לו כסף למזון, הוא גר אצל חבר שנתן לו את הדירה ללא תשלום, והוא אוטוטו היה צריך לפנות את הדירה", סיפרה האחיינית על המצוקה של הדוד.

הגיש תביעה נגד ביטוח לאומי ב-2002

רמזים למה שהוביל את האיש לבצע את מעשה הייאוש הקיצוני הזה ניתן למצוא אולי בתביעה שהגיש לפני ארבע שנים נגד המוסד לביטוח לאומי. בתביעה, בגובה שמונה מיליון שקלים, טען המפגין כי ביטוח לאומי עיקל לו לפני שנת 2002 ציוד עבודה, שהוביל לקריסת העסק שלו. זאת, בשל חוב בגובה של 15 אלף שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב שחילק המפגין למפגינים לפני שהצית עצמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהחלטת בית המשפט עולה כי המפגין טען שבעקבות תפיסת משאית שהייתה בבעלותו, הוא הפסיד רווחים רבים, המוניטין שלו נפגע ונושיו פתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל. בביטוח הלאומי דחו את הטענות נגדם, ואף הציגו חוות דעת פסיכיאטרית, שקבעה כי היעדר יכולת ניהול ובעיות נוספות גרמו לכך שלא היה מסוגל לנהל את העסק ולעמוד בהתחייבויותיו. "כך החלה שקיעה, הוא חדל לתפקד, נכנס לחובות", נכתב בהחלטה.

עוד עולה מהחלטת בית המשפט כי המפגין ואמו נקלעו לקשיים כלכליים. אולם, התביעה נדחתה לאחר שנקבע כי אין מקום להעניק לו פטור מתשלום אגרה. בית המשפט קבע כי מדובר ב"תביעה מוגזמת על פניה", שסכום התביעה "מופרך", וכך גם "הניסיון לקשור קשר סיבתי בין מחדליו של המוסד לנזק שנגרם" למפגין ולאמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully