וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההצתה בתל אביב: זינוק בפניות לארגוני הסיוע

יהושע בריינר

15.7.2012 / 13:36

ארגון ער"ן מדווח כי מאז שעות הבוקר נרשם מספר רב של קריאות, רובן על רקע מצב כלכלי או חברתי קשה. ארגון סיוע: "יש אלפי 'משה סילמנים' שנופלים בין הכיסאות"

צילום: דניאל בוק, ערן גילווארג, קובי אליהו, שלומי גבאי עריכה: טל רזניק

זינוק חד ומשמעותי במספר הפונים לארגוני סיוע חל נרשם היום (ראשון) בעקבות מקרה ההצתה של משה סילמן אתמול במהלך הפגנת המחאה בתל אביב: מאז שעות הבוקר מזהים בארגון ער"ן עלייה של 64% במספר הפניות שמגיעות, רובן על רקע מצב כלכלי או חברתי קשה וכן על רקע של יחסים מעורערים בתוך המשפחה.

בארגון מייחסים את הזינוק בפניות למעשהו של סילמן שגרם לרבים לבקש סיוע נפשי. "עלייה שכזו היא בהחלט הפתיעה אותנו", אמרה לוואלה! חדשות ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של הארגון. "האירוע אמש בהפגנה העצים אצל חלק מהפונים בעיות קודמות ואצל אחרים העלה למודעות את מה שהם מנסים להדחיק ולשכוח כגון בעיות בתוך המשפחה. בהחלט ניתן לייחס את הזינוק במספר הפונים לניסיון ההתאבדות של סילמן שהיה מעשה כל כך נואש שבא ממצוקה כה גדולה כך שאצל אנשים רבים הוא שיחרר משהו וחלקם אף מזדהה עם המעשה".

מפגין הצית עצמו בצעדת המחאה החברתית בתל אביב
המפגין שהצית עצמו בסכנת חיים: "מקווים שישרוד"
חבריו של סילמן הפגינו: "האקט שלו - פוליטי"

מפגין הצית עצמו בהפגנה בתל אביב. נמרוד סונדרס
מפגין הצית עצמו בהפגנה בתל אביב/נמרוד סונדרס

לדברי ד"ר דניאלס, קיים קשר הדוק בין הפניות על רקע המצב הכלכלי לבין הפניות הנוגעים לעניינים משפחתיים. "ברגע שיש בעיה בתחום הכלכלי אז יש לזה השלכות גם לתחום המשפחה והזוגיות וכל זה גורם למצוקה גדולה שמביא לעליה בפניות. כך למשל קיבלנו פנייה מאוד מרגשת מאדם שאמר כי מאחר שאינו מצליח לכלכל את ביתו, הוא חש כי הוא לא מצליח לתפוס שליטה על חייו. חשוב להדגיש לאור המעשה של סילמן כי חשוב שאנשים לא יישארו לבד במצוקה אלא יבקשו סיוע מקרוביהם או מארגון ער"ן כי יש דרכים להתמודד עם הבעיות וחשוב לשמור על קור רוח ולא להישאר לבד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"בחוץ יש עוד אלפי משה סילמנים"

"בחוץ יש עוד אלפי 'משה סילמנים' שלא מוצאים את עצמם ונופלים בין הכיסאות", אומרים בארגוני סיוע אחרים. בעמותת "רבנים למען זכויות אדם" מכירים את סיפורו האישי של סילמן מקרוב. אנשי הארגון טיפלו בסילמן בחודשים האחרונים בניסיון לשכנע את רשויות המדינה להעניק לו סיוע כלכלי בעקבות מצבו הקשה. מדי יום, הם אומרים, אלפים רבים נמצאים במצב דומה לזה שלו.

"בפועל קיימים כ-41 אלף איש הנמצאים ברשימת המתנה לדיור ציבורי ועוד עשרות אלפים שמגרדים את תנאי הסף", אמר הרב אריק אשרמן. "מי שלא מקבל דירה זכאי לסיוע, אולם בפועל מדובר העזרה הזו מכניסה את האנשים הללו למעגל קסמים שקשה לצאת ממנו. הם מקבלים סיוע כלכלי נמוך, נכנסים לדירה פרטית אך בפועל העזרה הכספית שניתנה איננה מספיקה והם נכנסים מהר מאוד לחובות, מפונים מהדירה ומתחילים מחדש. הבעיה של משה הייתה שהוא אפילו לא היה זכאי לסיוע. רק לפני חודש הוא קיבל הודעה שלילית מהוועדה העליונה של משרד השיכון שלא קיבלו את הבקשה שלו לזכאות לסיוע כלכלי כי לא עמד בתנאי הסף. רק תוך כדי התהליך הוא קיבל אישור על נכות של מאה אחוזים וכשהדבר נודע לנו ניסינו לבדוק מול משרד השיכון האם הדבר היה ידוע להם. עד היום לא קיבלנו תשובה".

לדברי אשרמן, "יש עשרות אלפים במצבו של משה שמגיעים למצב שהם עומדים להיזרק לרחוב כי הם נופלים בין הכיסאות אבל לא כולם במצב הנפשי של משה. לצערנו הרב, אנחנו נתקלים לא אחת באנשים שנמצאים במצב דומה שמתייאשים כמוהו ונכנסים לדיכאון. גם כאלה שמקבלים סוף סוף דירה של ממש לא יכולים לעמוד באחזקתה ובחלק גדול מהמקרים אין מים זורמים או חשמל. יש עשרות אלפים שאין להם פתרון דיור הולם וחלקם מגיעים למצב שהם נזרקים לרחוב". בארגון אף יזמו ביום שלישי הקרוב, בסמיכות מקרית, דיון בכנסת בנושא הדיור הציבורי.

שכונת ג'סי כהן בחולון מכריזים על דרישתם להצבת קרוואנים כפתרון למצוקת הדיור, אוגוסט 2011. דרור עינב
מצוקת הדיור בקיץ שעבר בשכונת ג'סי כהן בחולון/דרור עינב

בארגון "ידיד" יודעים לספר כי קיימים כ-5,000 איש אשר אינם עומדים בתשלומי שכר דירה ונאלצים להישען על המערכת הממשלתית. "הבעיה היא שאם מדובר באדם שהייתה בבעלותו דירה בעבר, בדיוק כמו סילמן, הנוהל קובע כי לא מוגדר כ'חסר יכולת' ואינו עומד בתנאי הסף", אמר סמנכ"ל הארגון רן מלמד. "במצב שכזה נותנים לאדם סיוע כספי נמוך מאוד ובפועל זה מכניס את האדם למלכוד. האנשים הללו נופלים בין הכיסאות ועל פי הערכה שלי, כמחציתם מאלה שמקבלים סיוע כספי לשכר דירה ימצאו את עצמם בשלב מסויים בסיטואציה של חיים ברחוב או אצל קרוביהם".

בארגון "ידיד" נתקלים לא אחת במקרים דומים לזה של סילמן, בהם הופך חוב קטן לבור ללא תחתית. "חוב קטן מביא לעיקולים ומשם אתה כבר בבעיה מכיוון שהבנק מוריד באופן אוטומטי את האשראי, אי אפשר כבר לתת צ'קים, ורשויות המס שיודעות על המצב גם כן נכנסות לתמונה ומהר מאוד אנשים מוצאים את עצמם רצים ממקום למקום במקום כדי לסדר את הבלאגן לעבוד ולסגור את החוב הראשוני שהולך ותופח. אנחנו נתקלים בתופעה הזו כל הזמן, אנשים מנסים לשכנע את הרשויות שהחוב לא קיים או מנסים להסדיר אותו מהר ככל הניתן אבל מה לעשות, כתוב במחשב שקיים חוב ומכאן אנשים מוצאים את עצמם לעיתים קרובות בתסבוכת קשה".

מהעמותה נמסר כי מאז שעות הבוקר הגיעו שתי פניות של אנשים שמצויים במצוקה ומאיימים להתאבד וזאת בהמשך לאש שהצית את עצמו משה סילמן אמש בהפגנה בת"א. סמנכ"ל עמותת "ידיד" ומנהל רשת המרכזים שלה, עו"ד יובל אלבשן, הנחה את מנהלות מרכזי הזכויות, העובדים והמתנדבים כי "על רקע החשש שהמעשה האחרון יגביר את המוטיבציה של פונים מיואשים נוספים על כל איום שכזה יש לדווח מיידית ובכתובים לרשות הרווחה הרלוונטית".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully