וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סוריה הפילה שני מטוסים טורקים ולא אחד

ניר יהב

12.7.2012 / 12:15

לפי עיתון ערבי, בתקרית ביוני הפיל הנ"מ הסורי 2 פנטומים אך טייסי אחד מהם צנחו ושרדו. השגריר שערק: "להפנות הנשק נגד פושעי המשטר". הפגזות צבא סוריה מתקרבות למרכז דמשק

רויטרס

(הודעת העריקה של שגריר סוריה בעירק, הלילה; צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

האם צבא סוריה הפיל שני מטוסים טורקים ולא אחד? כך טוען גורם סורי המוגדר "מהימן", שצוטט הבוקר (חמישי) ביומון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי". לפי הדיווח, במהלך התקרית בחודש שעבר הפילו מערכות הנ"מ הסוריות שני מטוסים מסוג פנטום F4 של חיל האוויר הטורקי, ולא מטוס אחד כפי שדווח אז. לדברי הגורם, המטוס הראשון אכן נפגע והתרסק בים, ושני טייסיו נהרגו - אולם הטייסים במטוס השני הצליחו להיחלץ ממנו בשלום, לפני שהוא התרסק בים. "דקות ספורות לאחר האירוע, נכנסו חמישה מטוסי קרב טורקיים לתוך המרחב האווירי הסורי וחגו מעל המקום שבו הופלו המטוסים", אמר הגורם הסורי.

מטוס פאנטום של חיל האוויר הטורקי. רויטרס
שניים נפלו? פנטום של חיל האוויר הטורקי בטיסת אימון/רויטרס

ב-22 ביוני, יורט מטוס טורקי בידי כוחות צבא סורים. שרידי המטוס אותרו בעומק של אלף מטרים במים הטריטוריאליים של סוריה, ובאנקרה הגיבו אז בחריפות: ראש הממשלה ארדואן אמר כי "לא נימנע מללמד לקח את מדינת הכנופיות שאיבדה את הלגיטימיות בעיני עמה, מטילה טרור על אנשיה ומנסה לבחון את גדולתה של טורקיה". שבועיים לאחר היירוט, אותרו גופותיהם של שני טייסי הקרב הטורקים. אם אכן יורטו שני מטוסים ולא אחד, לא ברור מדוע בחרה טורקיה שלא להודיע על כך.

השגריר ערק לקטאר "עם אוצר של מסמכים סודיים"; סוריה: הוא פוטר

בתוך כך, שגריר סוריה בעירק, נוואף פארס, אישר הלילה את הדיווחים שהופיעו כבר אתמול על כך שערק לשורות המורדים והתפטר מתפקידו. בהודעת וידאו שפרסם, כשדגל המורדים הסורים מתנופף מאחוריו, אמר פארס כי הוא גם עוזב את מפלגת השלטון - מפלגת הבעת' - "משום שהמשטר משתמש במפלגה ככלי לדכא את העם, את שאיפותיו ואת חירותו". פארס לא סיפר היכן הוא נמצא, אך קרא לתומכיו של אסד להצטרף כמוהו למהפכה "כדי להגן על המדינה. יש להפנות את הרובים לעבר פושעי המשטר".

העיתון הלבנוני "אל-מוסתקבל" דיווח הבוקר שפארס, כאחד מבכירי מפלגת הבעת', "נושא עמו אוצר של מסמכים סודיים חשובים הנוגעים למשטר הסורי". לפי הדיווח, שגרירי סוריה, בעיקר אלו בעירק ובלבנון, נמצאים בקשרים הדוקים עם המודיעין הסורי ולפיכך המידע המצוי ברשות פארס הוא רב-ערך. "אם בגדד לא תסכים לתת לפארס מקלט פוליטי, הוא יעזוב למדינה זרה", מסרו מקורות לעיתון.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיירה סמאדה שבמחוז אידליב, צפון סוריה, יויל 2012. רויטרס
לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי", השבוע בבונקר באזור אידליב/רויטרס

משרד החוץ הסורי אישר הבוקר כי פארס אכן עזב את תפקידו, אולם לטענת משרד החוץ, הוא פוטר בעקבות הצהרות שאינן עולות בקנה אחד עם תפקידו. "פארס עזב את מקום עבודתו בשגרירות בבגדד מבלי שקיבל אישור מוקדם ממשרד החוץ", נמסר. "לפארס אין שום קשר כעת למשרד החוץ או לשגרירות. נמשיך לפעול למען האינטרסים של העם הסורי והעם העירקי".

גם בעירק אישרו את דבר העריקה. שר החוץ העירקי, הושייר זבארי אמר היום בשיחה עם כתבים כי עריקתו של פארס הייתה בגדר הפתעה משום שהוא נחשב נאמן למשטרו של בשאר אסד.

"אם אסד ייפול, הוא יחריב קודם את דמשק"

ובינתיים, הלחימה בשטח לא פוסקת - אם כי נראה שהיקף ההרג פחת מעט בימים האחרונים. לפי דיווחי גורמי אופוזיציה בסוריה, הבוקר נהרגו עד כה שמונה בני אדם מאש כוחות הביטחון ברחבי המדינה, לאחר תשעה הרוגים אתמול.

הפגנה נגד שלטון אסד ברובע אל-מידאן בבירת סוריה, דמשק, יולי 2012. רויטרס
הפגנה נגד אסד ברובע אל-מידאן בדמשק, השבוע/רויטרס

דיווח יוצא דופן הגיע הבוקר מעיר הבירה דמשק, משם מסרו פעילי אופוזיציה כי כוחות הצבא יורים פגזי מרגמה ברובע כפר-סוסה, אחד הפרברים הקרובים ביותר למרכז העיר, הצמוד לרובע אל-מזה בו נמצאות מפקדות מנגנוני הביטחון. זהו ככל הנראה האזור הקרוב ביותר למרכז הבירה שמופגז מאז תחילת ההתקוממות. לפי הדיווח, כוחות הצבא ירו פגזי מרגמה על פרדסים סמוך לכביש המהיר הדרומי של העיר, בהם הסתתרו מורדים. "האנשים כאן מבועתים", מסר פעיל מקומי לסוכנות רויטרס. "משפחות נכנסו למכוניות ובורחות מהר ככל שהן יכולות. לפחות 200 איש מהאזור שלי ברחו".

גבהקשר זה, ורמי אופוזיציה הביעו הבוקר בשיחה עם היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט" חשש מכך שהמשטר של אסד ינקום בתושבי דמשק לאחר שייפול. "בשאר אסד לא יוותר על דמשק בקלות, אלא לאחר שירגיש ששלטונו נפל", אמרה לעיתון פעילת אופוזיציה בדמשק. "רק לאחר מכן הם ירצו לנקום, ובעיקר בתושבי דמשק". פעיל נוסף אמר כי אכן המערכה האחרונה תהיה בדמשק "וברור שהמשטר יילחם בנו בכל כוחו, לא כדי להגן על דמשק אלא כדי להרוס אותה".

עדכון ראשון: 10:54

ההתקוממות בסוריה - עוד כותרות:
תעלומה בסוריה: לאן נעלם סגן הנשיא פארוק א-שרע?
רוסיה רוצה לדון על סוריה - ושולחת ספינות מלחמה
אירן: הסורים יבחרו מנהיג בעתיד, לפי שעה לא להתערב

לפנייה לכתב nir_yah@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
נזקים מהפגזת צבא סוריה בעיירה רסתאן שבמחוז חומס, יולי 2012. רויטרס
הרס מהפגזת צבא סוריה, השבוע בעיירה רסתאן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully