וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא אסד הפיל מטוס צבאי טורקי בשטח סוריה

ניר יהב ויוסי מלמן

23.6.2012 / 1:58

סוריה וטורקיה אישרו כי כוחות ההגנה הסורים הפילו את המטוס מעל המים הטריטוריאליים של סוריה. לפי הדיווחים, שני הטייסים חולצו בחיים, ודמשק התנצלה בפני טורקיה

החרפה במתיחות בין סוריה לטורקיה: צבא אסד הודיע הלילה (שבת) כי הוא יירט ופגע במטוס קרב טורקי מעל המים הטריטוריאליים של סוריה. בהודעת הצבא נכתב כי "מערכות ההגנה האוויריות שלנו זיהו מטרה שחדרה לשטח האווירי הסורי בשעות אחר הצהריים של יום שישי. המערכות יירטו את המטרה ופגעו בה. בבדיקה שנערכה לאחר מכן התברר כי מדובר במטוס של צבא טורקיה".

אחרי דיווחים סותרים בנושא, משרדו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, פרסם הלילה הודעה שבה הוא אישר את הדיווח. "מפעולות החיפוש וההצלה שנערכו בשיתוף עם סוריה, לאיתור טייסי המטוס שהתרסק בשטחה, עולה כי כלי הטיס הופל על ידי הצבא הסורי", נמסר בהודעה.

על פי הדיווחים, שני הטייסים הטורקים הצליחו לצנוח וחולצו בחיים בתוך המים הטריטוריאליים של סוריה בים התיכון. בכלי התקשורת הטורקיים דווח כי המטוס, מסוג פנטום F-4, המריא בסביבות השעה 10:00 מבסיס חיל האוויר הטורקי ארהאק במזרח המדינה. לאחר כשעתיים איבדו תחנות הבקרה את הקשר עמו, כשהיה באזור דרום המדינה. צוותי חילוץ וכוחות חיל הים הטורקי הגיעו לאזור ההתרסקות בלב-ים על מנת לאתר ולחלץ את שרידי המטוס.

נשיא סוריה בשאר אסד עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
סוריה מאשימה את טורקיה כי היא מאפשרת לגורמי ביון לפעול משטחה. ארדואן ואסד/AP

רשת הטלוויזיה הלבנונית אל-מיאדין דיווחה מוקדם יותר כי המטוס הופל על ידי כוחות נ"מ סורים מול חוף ראס אל-בסיט, בסמוך לגבול עם טורקיה. במקביל דיווח הערוץ הלבנוני אל-ג'דיד כי גם אתמול ירו כוחות צבא סוריה לעבר מטוסים בלתי מזוהים באזור לאטקייה והצליחה להפיל אחד מהם, אך לא ניתן אישור נוסף לדיווח זה.

מוקדם יותר, כינס ארדואן מסיבת עיתונאים וטען כי הוא אינו יכול לאשר את הדיווחים: "אני לא יכול להגיד שמטוס הופל לפני שיש בידינו את כל הנתונים. כמו כן, הוסיף ארדואן בתגובה לדיווח שדמשק התנצלה על האירוע. "אין לנו מידע על כך שהשלטונות הסורים התנצלו על האירוע", אמר.

התקרית ככל הנראה רק תגביר את הידרדרות היחסים בין שתי השכנות, ההולכת וגוברת מאז החלה ההתקוממות בסוריה לפני כשנה וחצי, על רקע הביקורת החריפה שמטיח ארדואן במשטר הסורי ודיכוי האופוזיציה במדינה, ובמיוחד לאור האשמותיה האחרונות של סוריה לפיהן טורקיה מאפשרת לאופוזיציה הסורית לפעול משטחה, כמו גם לכוחות ביון זרים המסייעים לכוחות האופוזיציה.

אנאן תומך בשילוב אירן בפתרון המשבר

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, נועד אתמול בג'נבה עם ראש צוות המשקיפים במדינה, הגנרל רוברט מור. אנאן, המתווך בין הצדדים בסוריה מזה מספר חודשים, אמר כי על אירן להיות חלק מפתרון המשבר במדינה - זאת על אף התנגדות מספר מדינות במערב להשתתפות נציגי הרפובליקה האיסלמית בפסגה בנושא הסורי, שתיערך בג'נבה בשבוע הבא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ראש צוות המשקיפים בסוריה רוברט מוד והשליח המיוחד קופי אנאן במסיבת עיתונאים בג'נבה יוני 2012. רויטרס
"הגיע הזמן למדינות בעלות השפעה להעלות את רמת הלחץ על הצדדים". אנאן ומוד בג'נבה/רויטרס

"הגיע הזמן שמדינות בעלות השפעה יגבירו את הלחץ כלפי הצדדים בשטח וישכנעו אותם שזה יהיה לטובת האינטרסים שלהם להפסיק את ההרג ולהתחיל לדבר", אמר אנאן במסיבת עיתונאים. "ככל שנחכה, כך עתידה של סוריה יהיה קודר יותר". בתגובה לשאלה האם על אירן לקחת חלק בפסגה בג'נבה, אמר אנאן כי "אנו דנים בהרכב ובאסקפטים שונים של הפגישה. אך הבהרתי כבר כי אני מאמין שעל אירן להיות חלק מהפתרון".

בתוך כך, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שוחח אתמול עם עמיתו הסורי וואליד מועלם וקרא לו "לעשות יותר" בכדי ליישם את תכנית השלום של שליח האו"ם קופי אנאן. לדבריו, הרשויות הסוריות מוכנות להסיג את כוחות הצבא מן הערים, אך על הקהילה הבינלאומית ללחוץ על המורדים בסוריה להניח את נשקם גם כן.

אלימות גוברת נרשמה היום בין שני הצדדים בסכסוך הסורי, כשלפחות 25 חיילים וחברי מיליציות התומכים בנשיא בשאר אסד, ועשרה מפגינים נהרגו בלחימה בעיר חלב שבצפון המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully