וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן תפגע בכיפת ברזל? "ספק רב, אך צריך לבחון"

יוסי מלמן

2.7.2012 / 16:08

על רקע פתיחת תרגיל נרחב של משמרות המהפכה לניסוי טילים בליסטיים לכל הטווחים, התפאר גנרל אירני ביכולת לפגוע במערכת ההגנה. מומחים בישראל לוקחים את הדברים בערבון מוגבל

האם אירן פיתחה שיטה לחדור את "כיפת ברזל"? מומחים בישראל מטילים ספק רב בעניין, בעקבות הכרזתו אתמול (ראשון) של בכיר אירני, שטען כי כי היא מצויה בשלבים מתקדמים של פיתוח טכנולוגיות לטילים שיאפשרו להם לחמוק מיירוט של המערכת הישראלית להגנה מפני טילים ורקטות. עם זאת הדגיש אחד המומחים ששוחחו עם וואלה! חדשות כי ראוי בכל זאת "לבחון ביסודיות את הדברים".

את דברי הרהב על הישגי אירן בתחום הטילים השמיע אתמול גנרל אמיר עלי חג'יזאדה, מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה, לרגל פתיחתו היום של תמרון צבאי נרחב של המשמרות, הנקרא "הנביא הגדול 7" . מטרתו של התרגיל, לפי הפרסומים באירן, היא לתרגל שיגור טילים מכל הטווחים. חג'יזאדה התייחס בדבריו, שצוטטו סוכנות אירנ"א, לטילים בליסטיים מסוג "א?רם", שמיועדים לפגוע במערכות הגנה מבוססות מכ"ם באמצעות התבייתות על אותו מכ"ם. הוא הוסיף, כי "כל כלי ההגנה, דוגמת 'כיפת ברזל' יהיו גם הם מטרה פגיעה מאוד של טילים אלה".

חיילים של משמרות המהפכה משגרים טיל "זילזאל" במהלך תרגיל ליד העיר קום, אירן, 28 יוני 2011. Mehr News Agency, Raouf Mohseni, AP
טווח של 200 ק"מ משמרות המהפכה יורים טיל "זילזאל" בתרגיל/AP, Mehr News Agency, Raouf Mohseni

אף שהוא לא פירט מעבר לכך, ניתן להעריך כי באומרו כי הטילים יכולים לפגוע ב"כיפת ברזל", כוונתו היא שביכולתם גם להימנע מיירוט על ידי המערכת. כך או כך, חשוב להבהיר כי "כיפת ברזל" מיועדת ומסוגלת ליירט - כפי שכבר הוכיחה - רקטות כדוגמת קאסם או קטיושות (גראד) הנורות מטווחים שבין 13 ל-70 קילומטרים בלבד - בעוד שטילים אירניים, אם ישוגרו לישראל, יגיעו כמובן מטווח רחוק בהרבה, ואם תופעל נגדם מערכת הגנה, יהיה זה טיל ה"חץ". לפיכך, במידה והאירנים אכן מפתחים טכנולוגיה שביכולתה לעקוף את "כיפת ברזל", הסכנה העיקרית הנשקפת מכך היא שהיא תעביר אותה לידי חיזבאללה או חמאס.

"הנביא הגדול 7": ניסוי כלים ומלחמה פסיכולוגית

במסגרת התרגיל, ישוגרו, על פי פרסומים בכלי תקשורת אירניים עשרות טילים. בין השאר, בהסתמך על אותן הודעות, ישוגרו גם טילי "זילזאל" המגיעים לטווח של 200 קילומרטים, ונצאים בין היתר גם בידי חיזבאללה. טילים אלה לא נכנסו לפעולה במלחמת לבנון השנייה, משום שחיל האוויר הישראלי הצליח להשמיד את רובם בדקות הדקות הראשונות של המערכה. כמו כן, מתכוונים האירנים לערוך ניסויים בשיגור טילי "שיאהב 3", שהטווח שלהם עד 1,300 קילומטרים, והם יכולים להגיע לכל מטרה בישראל. מטרת התרגיל היא לבדוק את תפקוד מערכות הניווט והמכ"ם של הטילים, את יכולות הפגיעה שלהם ואת מידת הדיוק שלהם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיילים של משמרות המהפכה משגרים טיל "שיהאב" במהלך תרגיל ליד העיר קום, אירן, 28 יוני 2011. ISNA,Ruhollah Vahdati, AP
מכסה טווח של 1,300 ק"מ. טיל שיהאב בתרגיל קודם של משמרות המהפכה/AP, ISNA,Ruhollah Vahdati

אירן מקיימות מדי שנה כמה תרגילים צבאיים, וממהרת בכל פעם לפרסם פרטים עליהם בכלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים, כדי להפיק רווח פסיכולוגי ותעמולתי. בצד המטרה הרשמית, לבחון את המוכנות הצבאית שלה, משמשים התרגילים גם כאמצעי לוחמה פסיכולוגית, שתכליתה להטיל מורא על ישראל ומדינות המערב, וליצור מצג שווא כאילו אירן היא מעצמה צבאית חזקה מכפי שהיא באמת.

התרגיל, שיימשך שלושה ימים, מתקיים יום לאחר שנכנס לתוקף חרם הנפט של האיחוד האירופי על אירן, ועל רקע האיסור על בנקים בעולם לקיים קשרים עם מערכת הבנקאות האירנית. סמיכות הזמנים לתרגיל מתפרשת כעוד נסיון של ההנהגה האירנית להתריס בפני המערב ולהבהיר כי אינה חוששת מפני העיצומים ונערכת לאפשרות שתותקף.

בהכנת הידיעה השתתף משה-חי הגיגת

לקריאה נוספת:
כיצד ישפיע חרם הנפט על אירן בטווח הארוך?
עוד לפני חרם הנפט: כלכלת אירן כורעת תחת הנטל
צבא שיש לו מדינה: משמרות המהפכה באירן
מועצת הביטחון: ”אירן מבריחת הנשק הראשית לסוריה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully