וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש המעצמות הגיעו להסכם להעברת השלטון בסוריה

30.6.2012 / 0:03

קופי אנאן הודיע כי הושגה הסכמה לכונן ממשלת מעבר זמנית בדמשק. קלינטון בירכה, אך הרוסים מתעקשים: "ההסכם לא כולל את הדחת אסד". במקביל דווח על 30 הרוגים מירי צבא אסד

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, הודיע אמש (שבת) כי שש המעצמות שהתכנסו בז'נבה, יחד עם מדינות נוספות, הגיעו להסכם להעברת השלטון בסוריה לממשלת מעבר. למרות האופטימיות שהביעו נציגי המעצמות, פעילי אופוזיציה בסוריה דיווחו כי חיילי הצבא הנאמן למשטר אסד הרגו 30 בני אדם שהשתתפו בהלוויה בדמשק. לדבריהם, הצבא ירה פגז מרגמה לעבר המשתתפים.

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בירכה על המהלך, ואמרה כי ההסכם שולח מסר ברור לנשיא בשאר אסד, לפיו עליו לפרוש מתפקידו. מנגד, מקבילה הרוסי, סרגיי לברוב, הדגיש כי ההסכם לא קורא לאסד לפרוש. עד כה נמנע אסד מלהגיב על היוזמה החדשה.

קופי אנאן, הילרי קלינטון וסרגיי לברוב בפגישת שש המעצמות בז'נבה. רויטרס
ימשיך לחייך? השליח קופי אנאן בוועידה בז'נבה/רויטרס

אנאן, שהביע בשבוע שעבר אופטימיות לגבי השיחות בשוויץ בנושא סוריה, אמר כי על הממשלה בדמשק ועל גורמי האופוזיציה למשטר אסד לשתף פעולה עם התוכנית החדשה, שתוביל לממשלת מעבר זמנית. לדבריו, הוא מקווה לראות תוצאות מהמהלך תוך כשנה והוסיף כי לא ניתן יהיה להתנגד עוד זמן רב ל"רוחות החזקות של שינוי הנושבות באזור".

אנאן, שכשל בעבר בקידום תוכנית שש השלבים שהגה למציאת פתרון למשבר הפוקד את המדינה השסועה מאז חודש מרץ 2011, אמר כי כינון הממשלה החדשה בדמשק יתבסס על רב-שיח, משא ומתן והסכמה הדדית. הוא הבטיח כי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וכן גרמניה, שנציגיהן התכנסו בז'נבה, יתכנסו שוב בעתיד במידת הצורך.

המשבר בסוריה:
מועצת הביטחון: ”אירן מבריחת הנשק הראשית לסוריה”
כ-190 הרוגים בסוריה; אנאן: "אופטימי לקראת שיחות השלום"
דיווח: "הצבא הסורי הציב טנקים בגבול עם טורקיה"
אסד: "פתרון חיצוני למשבר בסוריה - לא מקובל"

קלינטון: "אסד חייב ללכת"

בתום הוועידה הביעה קלינטון תקווה כי ההסכם יוביל להדחתו של אסד. "הוא חייב ללכת. מה שעשינו היום זה להראות לכולם שאלו שידיהם מגואלות בדם לא יכולים להישאר בשלטון בדמשק", אמרה מזכירת המדינה האמריקנית במסיבת עיתונאים שקיימה.

שר החוץ הרוסי, שארצו הביעה בעבר התנגדות להצעת אנאן לקיים ממשלת אחדות בסוריה, אמר כי ההסכם לא כולל דרישה להדיח את אסד. "אין כל ניסיון בהסכם לכפות על העם הסורי לבצע מהלך של העברת השלטון בארצו", הדגיש לברוב.

מאז תחילת המהומות בסוריה מצדדים השלטונות במוסקבה בשלטונו של אסד. לטענת הרוסים, שעד כה סיכלו יחד עם סין כל ניסיון גינוי של סוריה במועצת הביטחון, גורמי חוץ בעיקר ממדינות המערב, אינם רשאים להתערב בענייניה הפנימיים של סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully