וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן נגד אסד: "נלמד את מדינת הכנופיות לקח"

ראש ממשלת טורקיה ממשיך להחריף את ההתבטאויות נגד המשטר הסורי. "לא נהסס להגיב בתקיפות לכל איום נגדנו", אמר. דיווח: רוסיה הקפיאה מכירת מערכת טילי S-300 לסוריה

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, העביר היום (רביעי) מסר תקיף למשטר הסורי, בצל המתיחות בין המדינות בעקבות התקרית ביום שישי האחרון, בה הפיל כוח נ"מ של צבא סוריה מטוס קרב טורקי. "לא נימנע מללמד לקח את מדינת הכנופיות שאיבדה את הלגיטימיות בעיני עמה, מטילה טרור על אנשיה ומנסה לבחון את גדולתה של טורקיה", הכריז ארדואן באנקרה.

"לא נהסס לעשות כל מה שנדרש ולהגיב בדרך התקיפה ביותר לכל עמדה עוינת, מתקפה או איום נגדנו עם הכוח הקיים שלנו, והכוח וההשראה שאנו מקבלים מההיסטוריה שלנו", הוסיף ארדואן.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בביקור בבסיס של חיל האוויר. רויטרס
"סוריה מנסה לבחון את טורקיה". ארדואן היום/רויטרס

מנגד, טען שר ההסברה הסורי, עומראן אל-זוהבי, כי כוחות הביטחון יירטו את המטוס הטורקי בגלל שסברו שמדובר במטוס ישראלי. בראיון טלפוני לערוץ חדשות טורקי אמר השר כי מדינתו "אינה מעוניינת במשבר בין טורקיה לסוריה". לדבריו, מטוסי קרב ישראליים וטורקיים הם לרוב מתוצרת ארה"ב, דבר שכנראה גרם לכוחות לחשוב בטעות שמדובר במטוס ישראלי.

במקביל, ישנם סימנים להידרדרות ביחסים גם בין רוסיה וסוריה. אתר העיתון "הורייט" הטורקי דיווח כי יצרנית הנשק הראשית של רוסיה עצרה את מכירת מערכת טילי S-300 לסוריה. לפי הדיווח, המבוסס על גורמים בתעשיייה הצבאית הרוסית, החברה היתה אמורה למסור את המערכת לסוריה בשנה הקרובה, אך העסקה הוקפאה בהוראת הממשלה. עוד עולה מהדיווח כי ייתכן שאחת הסיבות לכך היא הבעיות הכלכליות של דמשק.

במערכת הביטחון בישראל התריעו בשנים האחרונות כי מכירת מערכת ההגנה S-300 מהמתקדמות בעולם לידי אירן תהווה פגיעה משמעותי במאזן האזורי, אך היום פרסם העיתון הטורקי כי בכוונת הרוסים הייתה למכור מערכת דומה גם לסוריה.

בתוך כך, מגיעים שוב נתונים קשים על מרחץ הדמים בסוריה. מארגון זכויות אדם נמסר כי מאז תחילת המהומות בסוריה, השבוע הוא "הקטלני ביותר". מעל 15,800 בני אדם נהרגו מאז השנה שעברה במדינה, ובשבוע האחרון בלבד נהרגו 916 בני אדם.

הבוקר פשטה קבוצת חמושים על משרדי תחנת טלוויזיה המזוהה עם הממשלה הסורית בפרברי דמשק. על פי הדיווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה, החמושים הניחו מטעני חבלה במקום, והרגו שבעה עובדים של תחנת הטלוויזיה.

"הטרוריסטים הניחו מטעני חבלה במשרדי תחנת 'אל-אחברייה', לאחר שבזזו את אולפני התחנה הלווינית, כולל חדר החדשות, אשר נהרס לחלוטין", נמסר בדיווח. "שלושה עובדים נהרגו כתוצאה ממתקפת הטרור האכזרית", הוסיפו מבלי לפרט בנוגע לאופן שבו נהרגו העובדים.

"אנחנו נמצאים במלחמה אמיתית"

אתמול הושבעה הממשלה החדשה בסוריה בפני הנשיא, בשאר אסד. בנאום לחברי הממשלה החדשה, קרא להם אסד להירתם למאבק לניצחון במלחמה, כלשונו. "אנחנו נמצאים במלחמה אמיתית, במלוא מובן המילה. וכשאנחנו אומרים שאנחנו במצב של מלחמה, כל המדיניות שלנו, כל הכוונות שלנו וכל המשאבים שלנו מופנים לכך שננצח במלחמה הזו".

אסד הוסיף כי על הממשלה החדשה לפעול בשקיפות מלאה מול האזרחים. "התקוות של האזרחים גדולות מאוד", אמר אסד. "יש להם דרישות לגיטימיות. כשאנו אומרים שאנו נפעל בשקיפות מול האזרח, האזרח יבין ויתמוך. הנושא החברתי הוא הבסיס ליציבות הפוליטית והביטחונית של סוריה. בנוסף, אין מנוס מכך שננהג בהגיון כלכלי תוך שימוש במדיניות ברורה".

שרי החוץ של המעצמות לצד מדינות במזרח התיכון צפויים להיפגש בג'נבה בשבת לדיון על המצב בסוריה. שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן, אמר כי הוא הזמין לפגישה את חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - בריטניה, סין, צרפת, רוסיה וארה"ב, כמו גם האיחוד האירפי, טורקיה, עיראק, כווית וקאטר. אנאן לא הזכיר את אירן בין המדינות, כפי שרצה בתחילה.

עוד על ההתפתחויות בסוריה
סוריה: חמושים פשטו על תחנת טלוויזיה, 7 נהרגו
הממשלה הסורית הושבעה; אסד: "אנו במלחמה אמיתית"
ארדואן מחריף איומיו על סוריה; קרבות עזים בדמשק

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully