וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מחריף איומיו על סוריה; קרבות עזים בדמשק

ניר יהב

26.6.2012 / 12:40

בעקבות הפלת המטוס, מבהיר ר"מ טורקיה כי מעתה, יגיב צבאה "לכל הפרה בגבול". המורדים נמצאים 8 ק"מ ממרכז הבירה, ופוצצו שם טנק. העריק הבכיר ביותר הצטרף לצבא הסורי החופשי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

המתח בין טורקיה לסוריה הולך וגובר: צבא טורקיה שינה את נהלי הפתיחה באש שלו, בעקבות התקרית ביום שישי האחרון בו הפיל כוח נ"מ של צבא סוריה מטוס קרב טורקי, ומעתה, כוחותיו יגיבו באופן מיידי לכל הפרה של הריבונות הטורקית בגבול הדרומי - כך איים היום (שלישי) ראש ממשלת טורקי, רג'פ טייפ ארדואן.

בנאום שנשא הבוקר בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, אמר ארדואן כי טורקיה אינה מעוניינת "לחרחר מלחמה", אולם הפלת מטוס ה"פנטום", שלדבריו "נעשתה בכוונה תחילה, ולא כתוצאה מטעות", לא תעבור ללא תגובה ראויה. "אין לפרש את העבודה שטרם הגבנו כחולשה", הוסיף. "זעמה של טורקיה הוא רב-עוצמה - לפחות כפי שידידותה היא בעלת ערך". עוד טען ארדואן כי "המטוס הלא חמוש" הופל במרחב האווירי הבינלאומי - אף שבטורקיה כבר הודו כי הוא חדר לזמן קצר למרחב הסורי, תוך הדגשה שתקריות דומות אירעו פעמים רבות בעבר והסתיימו ללא חילופי אש.

ההתקוממות בסוריה - כותרות אחרונות:
טורקיה: הסורים ידעו שהמטוס שלנו, ובכל זאת ירו
עוד 224 עריקים סורים הגיעו לטורקיה, בהם גנרל
"עוד 3 טייסים סורים ערקו לירדן, אך ללא מטוסיהם"
בסוף השבוע: אסד הקים ממשלה חדשה, בעוד ההרג נמשך

מטוס פנטום (F-4) של צבא טורקיה באימון בשמי העיר איזמיר, מאי 2010. רויטרס
בנאט"ו גינו את הפלת המטוס. "פנטום" של צבא טורקיה, בטיסת אימון/רויטרס
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 26 ביוני 2012. רויטרס
"אין לפרש את העבודה שטרם הגבנו כחולשה". ארדואן, היום בפרלמנט/רויטרס

דבריו של ארדואן נאמרו במקביל לכינוס שמקיימת היום מועצת נאט"ו לדיון בתקרית, לבקשתה של טורקיה - אחת החברות הבכירות בברית הצפון אטלנטית. מזכ"ל הברית, אנדרס פוג רסמוסן, אמר בכינוס בבריסל כי נאט"ו מגנה את הפלת המטוס. הוא דרש מסוריה לנקוט בצעדים על מנת למנוע את הישנות התקרית. "חברות נאט"ו הביעו גינוי חריף למעשה הבלתי מקובל הזה", אמר. עם זאת, הוא הוסיף כי למרות שהערבות ההדדית בין חברות הברית הינה "בלתי ניתנת לערעור", בפועל טרם התקיים דיון בהפעלתו של סעיף 5 לאמנת נאט"ו, הרואה בפגיעה באחת מחברות הברית כפגיעה בברית כולה.

המורדים כבשו בסיס ליד חלב; "הקרבות בדמשק - הקשים ביותר"

בסוריה עצמה, נמשכת כל העת שפיכות הדמים, והלחימה בין הכוחות הנאמנים לשלטון למחתרת המורדים הולכת וגוברת. בין היתר, פרסמו המורדים בימים האחרונים תמונות וקטעי וידאו מבסיס צבאי שעליו השתלטו בעיירה דארת עזאח, סמוך לעיר חלב שבצפון סוריה. "גדודי הצבא הסורי החופשי במערב חלב שיחררו את גדוד 1041", אומר באחד הסרטונים לוחם בשם אבו ג'יהאד. "גדוד הגנה אווירית, באזור הר שייח ברקאת בעיירה דארת עזאח. תודה לאל, אנו שולטים לגמרי במקום, בעזרת עריקים מתוך הגדוד, והחרמנו את כל הארטילריה, מערכות נגד מטוסים ונשק קל".

במקביל, דווח היום בשעות הבוקר כי צבא סוריה מנהל קרבות עזים עם המורדים מ"הצבא הסורי החופשי" סמוך לעמדות של "משמר הרפובליקה" (הכוח הצבאי האיכותי והנאמן ביותר לשלטון) בעיר הבירה דמשק, וליד בתים של קציני המשמר בעיר. ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון דיווח לסוכנויות הידיעות כי העימותים מתנהלים סמוך לשכונות קדסיא ואל-האמה, מרחק של שמונה קילומטרים בלבד ממרכז הבירה הסורית. לפי הודעת הארגון, המורדים הצליחו לפוצץ טנק של צבא סוריה בכניסה לקדסיא. "אלו הקרבות הקשים ביותר שניהלנו בדמשק", אמר מנהל הארגון, ראמי עבד א-רחמן. "אנו מתקרבים למרכז הבירה".

לפי מניין הארגון, למעלה מ-100 בני אדם נהרגו אתמול בעימותים ברחבי המדינה, בהם לפחות 65 אזרחים ו-31 אנשי כוחות הביטחון.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" עם ציוד של צבא סוריה שעליו השתלטו בבסיס בעיירה דארת עזאח, סמוך לעיר חלב, יוני 2012. רויטרס
כוחות של "הצבא הסורי החופשי" בבסיס בדארת עזאח עליו השתלטו/רויטרס
לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" עם ציוד של צבא סוריה שעליו השתלטו בבסיס בעיירה דארת עזאח, סמוך לעיר חלב, יוני 2012. רויטרס
לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" עם ציוד של צבא סוריה שעליו השתלטו בבסיס בעיירה דארת עזאח, סמוך לעיר חלב, יוני 2012/רויטרס

בשורות המורדים מעודדים מאוד מגל העריקה האחרון מצבא סוריה. מפקד "הצבא הסורי החופשי", הקולונל ריאד אסעד, אישר היום בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" את הדיווחים בטורקיה לגבי גל העריקה, שכלל לדבריו את הקצין הבכיר ביותר שערק עד כה: הגנרל הבכיר בדימוס ומפקד היחידה ללוחמה כימית בצבא סוריה לשעבר, עדנאן סלו. "סלו הגיע לטורקיה והצטרף לצבא הסורי החופשי", אמר הקולונל אסעד. מדובר בקצין הראשון בדרגת "לוואא" - המקבילה לאלוף בצה"ל - שמצטרף לשורות המורדים.

הפקודות לרצוח - "מהדרגים הגבוהים ביותר"

לדברי הקולונל אסעד, הגנרל סלו הגיע בלוויית שמונה קצינים נוספים, אחד מהם בדרגה המקבילה לדרגת תת-אלוף ושניים בדרגה המקבילה לאלוף-משנה. לדבריו, זו אמנם אינה הפעם הראשונה שבה קצינים בכירים עורקים לשורות המורדים, אולם "בתקופה האחרונה חלה עלייה משמעותית בכמות הקצינים והחיילים הסורים שעורקים לשורותינו. הם התחילו להגיע לטורקיה, שם שוכן מטה הצבא הסורי החופשי. מדי יום מגיעים 20-30 קצינים". קצין סורי אחר סיפר לעיתון כי סלו ויתר הקצינים שערקו "היו בקשר עם הצבא הסורי החופשי" עוד לפני בריחתם, ואנשי המחתרת איבטחו אותם בעת חציית הגבול.

בתוך כך, רשת "סקיי" הבריטית חיזקה הבוקר את הדיווחים לפיהם כוחות הביטחון הסורים מבצעים פשעים נגד האנושות. הרשת דיווחה כי מקורותיה בסוריה מדווחים שכוחות הביטחון הסורים קיבלו הוראה "מהדרגים הגבוהים ביותר" לתקוף כפרים, להרוג את התושבים או לגרשם. לפי הדיווח, איש כוחות הביטחון שנשבה בידי אנשי "הצבא הסורי החופשי" אמר לכתב הרשת כי הוא וחבריו הגיעו לכפרים בידיעה שפועלות שם "קבוצות טרור חמושות" שרוצחות ילדים ונשים, "אבל ראינו שקורה דווקא ההיפך".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

הריסות מהפגזת צבא סוריה בעיר חומס, יוני 2012. רויטרס
הריסות מהפגזת צבא סוריה בעיר חומס, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully