וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' על הדו"ח: "הפקרת חיי אדם בכוונת זדון"

פנחס וולף

20.6.2012 / 18:10

יו"ר האופוזיציה התייחסה לדו"ח המבקר, שמתח ביקורת חריפה על השרים שטייניץ וישי. "נתניהו ושר האוצר לא יוכלו עוד להתנער מאחריות תוצאות המדיניות ההרסנית שלהם", הוסיפה

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

השרים נושאים באחריות, המבקר מאשים – ובמרחב הפוליטי ממהרים להגיב בחריפות על דו"ח מבקר המדינה לבדיקת אסון השריפה בכרמל, החריף בעצמו, והמאשים את השרים שטייניץ וישי באחריות מיוחדת לאירוע, ואת ראש הממשלה נתניהו באחריות כוללת. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה היום (רביעי) להאשמות המבקר על התנהלותו של שר האוצר: "הפקרת חיי אדם תוך כדי הרס וייבוש מערך כיבוי האש, נעשו לא ברשלנות, אלא בכוונת זדון, כדי לכפות רפורמה מעורפלת". לדבריה, "תם עידן הסמכויות מרחיקות הלכת של האוצר מבלי נטילת אחריות. טוב עשה המבקר כאשר הניף דגל שחור מעל דפוס פעולה קטלני: ייבוש שירותים חיוניים והריסתם כדי לבצע בהם שינויים מבניים. דפוס שהפעם גבה חיי אדם וחשף את ישראל החזקה בשיא חולשתה. אחרי דו"ח זה לא יוכלו ראש הממשלה ושר האוצר להתנער מאחריות לתוצאותיה של מדיניות כלכלית הרסנית".

ח"כ שלי יחימוביץ' במהלך ישיבת סיעת העבודה, מרץ 2011. עומר מירון
תגובה חריפה לדו"ח חריף. יחימוביץ'/עומר מירון

גם בקדימה, השותפה החדשה בקואליציה, הגיבו לדו"ח. "המבקר מצביע על כשל חמור במוכנות הבסיסית של שירותי הכיבוי. מוכנות זו עדיין חסרה במכלול הרחב של הגנת העורף. יש לעשות הכל על מנת שבמבחן הבא - והוא בוא יבוא - נהיה ערוכים כהלכה", נמסר בתגובת המפלגה. "לצערנו, יש עדיין פערים ניכרים שלא הושלמו מאז אסון הכרמל. השלמת הפערים במכלול הרחב של ההגנה האזרחית היא חלק בלתי נפרד מהמוכנות הלאומית להחרפה ביטחונית ו/או לאסון טבע. הממשלה צריכה למקד את מאמציה ותשומת לבה ולהקצות לטובת העניין את כל האמצעים הנדרשים. האחריות לשלומם וביטחונם של אזרחי ישראל מוטלת על הממשלה. עלינו להבטיח כי בשעת מבחן שירותי ההצלה יעמדו במשימתם - להציל חיים. אין אחריות ללא סמכות. שיטת הממשל בישראל לא מעניקה סמכות מספקת לדרג הנבחר ויש עיוות בלתי נתפס בעניין הזה ואותו יש לתקן".

יצוין, כי הדו"ח נכתב לאור דרישת הוועדה לביקורת המדינה, שבזמנו עמד בראשה ח"כ יואל חסון מהסיעה. כעת, הוא דורש מראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שטייניץ וישי. חברו לסיעה, ח"כ נחמן שי, אמר כי "בלי כחל ובלי סרק, בלי התחמקויות ובלי הסברים מיותרים - יש לבצע את המלצות המבקר ככתבם וכלשונם. תפקידו של ראש הממשלה להורות על העברתם של שרי הפנים והאוצר מתפקידם וליישם באותה רוח את כל המלצותיו כדי להבטיח כי לא תהיה עוד חרפה כזאת במקומותינו". בתוך כך, ח"כ שלמה מולה מקדימה התחיל להחתים חברי כנסת בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

גלאון דווקא מזנקת לעזרת שטייניץ

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), הודיע על כינוס הוועדה בראשותו, בנוכחות שני השרים, כדי לדון בדו"ח המבקר. "האירוע בכרמל היה קשה והדו"ח בהתאמה. הדו"ח שם את הדברים על השולחן בחדות כדי שלא נתבלבל במסקנות הנובעות מהן. לצערי, הדו"ח מעלה שהיה חסר קברניט לממשלה. נזמין את כל המבוקרים ולא אתן הנחות לאף אחד, למרות שכולם לוחצים לא להופיע".

בינתיים, שטייניץ זכה לגיבוי ממקור לא צפוי. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה היום כי "במדינה מתוקנת, שר הפנים היה חייב להסיק את המסקנות בעצמו, וללכת הביתה, אך בתנאים הקיימים בתרבות הפוליטית הקלוקלת בישראל, נראה, לצערנו, שזה לא יקרה, והציבור ימשיך לשלם את המחיר היקר על מחדליו של השר ישי". עם זאת, אמרה גלאון כי היא דוחה את הטענות כלפי שר האוצר שטייניץ. "זה אבסורד ששר האוצר מוצג כאחראי על כל המחדלים. הוא אחראי על הגירעונות והצמיחה, אך לא על שירותי הכבאות, שבאחריות שר הפנים ישי".

כשנה וחצי אחרי המלחמה הכושלת של מדינת ישראל בלהבות השריפה בכרמל, שהביאה למותם של 44 בני אדם, פרסם היום מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח חמור וחריף ממנו עולים מחדלים, ליקויים, ופגמים חמורים ומתמשכים בכל הנוגע להיערכות, פיקוד ושליטה על מערך כיבוי האש.

שריפת הענק בכרמל. רויטרס
דו"ח חריף במיוחד של מבקר המדינה. השריפה בכרמל/רויטרס

המבקר אינו מסתפק בהצגת המסקנות העגומות לגבי תפקוד מערך שירותי הכבאות, המשטרה, ושירות בתי הסוהר, אלא קובע בבירור כי הממשלה כולה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נושאת באחריות "כוללת" לליקויים ולכשלים שהתגלו בשריפה, ובפרט למצב החמור של מערך כיבוי האש בישראל.

במקביל, שניים מהשרים הבכירים בממשלה עומדים במוקד הביקורת - שר הפנים אלי ישי, שהיה ממונה בשעת השריפה על שירותי הכבאות, ושר האוצר יובל שטייניץ, שמופקד על העברת התקציב לשירותי הכבאות. לדעת המבקר, השניים נושאים "באחריות מיוחדת למחדלים החמורים שהביאו לרמת המוכנות וההיערכות הנמוכה של שירותי הכבאות", כפי שבאו לידי ביטוי בשריפה.

דו"ח המבקר על אסון הכרמל - כותרות אחרונות
המבקר: ”ישי ושטייניץ אחראים למחדל - עד כדי עצימת עיניים”
שר הפנים על הדו”ח: ”להתייחס ברצינות לדרישות השרים”
שטייניץ על דו”ח המבקר: ”הזוי וחסר שחר באופן קיצוני”
דו”ח השריפה בכרמל: כך גלגלו ישי ושטייניץ את האחריות ביניהם

לפניות לכתב: pinchas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully