וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הפנים על הדו"ח: "להתייחס ברצינות לדרישות השרים"

קובי דוד

20.6.2012 / 16:18

אלי ישי התייחס לדו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל, שציין כי הוא נושא באחריות מיוחדת לשריפה הגדולה בתולדות המדינה. "אדרוש דיון בממשלה לאשר ולאמץ את מסקנות המבקר"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

שר הפנים, אלי ישי, התייחס אחר הצהריים (רביעי) לדו"ח מבקר המדינה החמור בעניין אסון הכרמל ומערך הכבאות, שמתח ביקורת חריפה על התנהלותו של ישי בתקופה שקדמה לשריפה. בהודעה קצרה שמסר לאחר פרסום הדו"ח אמר ישי כי "ביום קשה וכואב זה לבי עם המשפחות. דו"ח מבקר המדינה הוא דו"ח מקיף, יש להפיק לקחים, אני אדרוש דיון בממשלה, כדי להפיק לקחים ולאשר ולאמץ את מסקנות המבקר על מנת שאסון כזה או אחר לא יהיה בעתיד".

כבאים בטירת הכרמל. Sebastian Scheiner, AP
"לבי עם המשפחות". השריפה בכרמל בשנה שעברה/AP, Sebastian Scheiner

בדו"ח שפורסם היום נושא המבקר אחריות מיוחדת על שטייניץ וישי, וזאת במטרה למנוע מהם את האפשרות להתנער מאחריות למתרחש במסגרת תחומי הפעילות של משרדיהם "ולגלגל אותה מהם והלאה - לדרג הכפוף ולאחרים". לדברי המבקר, שרי הממשלה מופקדים על משרדי ממשלה שלהם אחריות ביצועית, ומצופה מהם לפעול "תוך מתן קשב ראוי לסוגיות שעל סדר היום ולהיות ערני לסיכונים המתהווים".

"ישי יכול היה להסיק את המסקנות בעצמו"

ישי, שהיה ממונה על נושא הכיבוי וההצלה, הוא שנושא באחריות במסגרת תפקידו למערך הכבאות ומצבו החמור ערב השריפה. השר אמנם התריע על הצורך הדחוף בתקציבים למערך הכבאות, ואף השתמש במילה "קטסטרופה" לתיאור המצב, אך מהדו"ח עולה כי בפעילותו של ישי לא היה די, בלשון המעטה. "הוא לא נקט צעדים חריפים שישקפו את חוסר אפשרותו לעמוד באחריות", קובע המבקר, ומפרט כי ישי אמנם דרש דרישות תקציביות גבוהות לצורך ביצוע רפורמה מקיפה, אך לא דרש במקביל מימון ביניים לצרכים הדחופים יותר, ואף לא בחן אפשרות לתקצב ליקויים אלה מתקציב משרדו והעדיף לגלגל את הבעיה לפתחם של אחרים - ובראשם למשרד האוצר, במה שמגדיר המבקר כ"כשל מתמשך" בהתנהלותו של שר הפנים.

לדברי המבקר, כמו כל בעל תפקיד שמבין שהוא לא יכול לעמוד במשימות שהוטלו עליו, ישי "יכול היה לשקול להסיק את המסקנות המתחייבות מכך", עד כדי עמידה על כך שהאחריות לגבי כיבוי האש תועבר לשר אחר בממשלה.

שריפת הענק בכרמל. רויטרס
"כשל מתמשל בהתנהלותו של שר הפנים". השריפה בכרמל/רויטרס

בתגובתו הרשמית אמר ישי כי "דו"ח המבקר מוכיח שיש להתייחס בכובד ראש לדרישות השרים בנושאים מצילי חיים, והדבר החשוב ביותר כעת הוא להפיק לקחים שימנעו אסון דומה בעתיד. אני מתכוון לדרוש דיון בממשלה להפקת לקחים מהדוח, וקביעת כללים מיוחדים לטיפול בדרישות הנוגעות לנושאים מצילי חיים". עוד ציין כי "התגובות אותן אני מקבל מלוחמי האש וממרבית המשפחות השכולות מרגשות אותי מאוד. חובתי האישית היא להיאבק למענם, ולהבטיח להם שלא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. זה לא ישיב את יקיריהם, אך ימנע עצב וכאב ממשפחות אחרות בעתיד ובכך אולי תהא מעט נחמה עבורם".

דו"ח המבקר על אסון הכרמל - סיקור מיוחד בוואלה!
ישי ושטייניץ דרשו "הכל או כלום" - ומערך הכבאות לא תוקצב
שטייניץ על דו”ח המבקר: ”הזוי וחסר שחר באופן קיצוני”
דו”ח המבקר: ”הרשויות המקומיות נהגו בעצימת עיניים”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully