וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ על דו"ח המבקר: "הזוי וחסר שחר באופן קיצוני"

טל שלו

20.6.2012 / 15:15

שר האוצר טוען כי המבקר אינו מבין תפקיד שר האוצר וכי הוא מאיים על היציבות הכלכלית משום ש"הופך את השמירה על חוק התקציב לבלתי אפשרית"

שר האוצר, יובל שטייניץ, מסר באופן רשמי תגובה קצרה לדו"ח המבקר, המייצגת את עמדתו ועמדת משרדו. "לצערנו, בכל הנוגע לאוצר הדו"ח נשאר הזוי וחסר שחר באופן הקיצוני ביותר", נמסר בתגובת משרד האוצר. התגובה חוזרת על טענותיו של שטייניץ בחודשים האחרונים באופן פומבי ובפני המבקר, כי אחריותו של שר האוצר מתמקדת בניהול המדיניות הכלכלית ולא בהקצאת משאבים ספציפית במשרדים הביצועיים השונים, ולכן הטלת האחריות המיוחדת היא "הזויה", כדברי שטייניץ בעבר. במשרד האוצר אף האשימו את המבקר בפגיעה פוטנציאלית בכלכלת המדינה: "הדו"ח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל, מאחר שהוא הופך את השמירה על חוק התקציב לבלתי אפשרית", נמסר בתגובה.

פרופ? אריאל בנדור, בא כוחו של שר האוצר יובל שטייניץ, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי האחריות המיוחדת שהטיל המבקר על שטייניץ ?מוטעית לחלוטין ונובעת מאי הבנה מהותית של תפקיד שר האוצר?. לדברי בנדור, שמייצג את שטייניץ יחד עם עוד צבי אגמון, ?שר האוצר אינו מנהל את משרדי הממשלה, תפקידו אינו ליזום תוספות תקציביות או לבחון את מוכנות הגורמים הביצועיים. הוא אמנם אחראי על הגירעון והתקציב, אבל לא על התקצוב השוטף?, אמר והוסיף כי ?הציפייה ששר האוצר מיוזמתו יברר את הצרכים הדחופים שאפילו שר הפנים לא היה ער להן וכמה כסף צריך היא ציפייה רעה מאוד. אם שר האוצר יתחיל לנהוג כך בכל המקרים - תקציב המדינה יתמוטט. מדובר בטעות חמורה של אי הבנת התפקיד של שר האוצר שאסור לו לחרוג ממנו - שמירה על המסגרת התקציבית ועל הגירעון?.

בנדור הדגיש כי תקציב המדינה שקבע את התקציבים שיופנו למערך שירותי הכבאות ?אושר בכנסת בידיעת הממשלה ובידיעת שר הפנים בעצמו, אך הדרישה שהעלה שר הפנים לאחר מכן לתוספת של 700 מיליון שקלים הובאה ללא הבחנה בין צרכים כלליים ובין צרכי החירום, ולא פירוט של הצרכים - בדיוק וכפי שהצביע המבקר - שר הפנים עצמו לא היה ער כלל לאבחנה הזו בתוך הדרישות התקציביות של הכבאות?. יתרה מכך, הוסיף בנדור, ?ברור שלשר האוצר אסור לתמוך בדרישה לתוספת של 700 מיליון שמגיעה אליו בצורה לא מפורטת וללא רפורמה?. לדברי בנדור, במאי 2010, כשמשרד הפנים הגיש בסופו של דבר הצעה מפורטת המבחינה את צרכי הביטחון הדחופים ותיקצבה אותו ב-100 מיליון שקלים, שר האוצר לא התנה את העברת התקציבים ברפורמה ותמך בה. ?אחרי שמשרד הפנים הבחין את הצרכים הדחופים, הגיש הצעה מפורטת והביע נכונות להעביר גם תקציבים פנימיים למימון, שר האוצר תמך. כשהגיעה בקשה מקצועית מהמשרד שמשמעותה לא היתה 700 מיליון שקלים אלא 40 מיליון בלבד (הסכום שהאוצר תיקצב מתוך ה-100 מיליון שאושרו בממשלה ביולי 2010, ט?ש) והנושא היה מפורט כנדרש - באותו רגע שר האוצר תמך?.

שר הפנים ישי יגיב לאחר פרסום הדו"ח

?באופן כללי אין למבקר המדינה סמכות להטיל אחריות אישית או מיוחדת, ובסופו של דבר בדו"ח הוא אכן מדגיש שהאחריות הזו אינה אחריות משפטית אלא שהאחריות המוטלת היא מיוחדת במישור הציבורי בלבד, והוא לא התיימר לקבוע מסקנות אישיות מחייבות?, אמר בנדור, והדגיש כי ?המבקר כותב ספציפית כי בשום פנים ואופו הוא אינו מטיל את האחריות על מותם של 44 האנשים על השרים?.

שר הפנים, אלי ישי, ימסור את תגובתו לממצאי הדו"ח כחצי שעה לאחר פרסום הדוח, במהלך סיור שהחליט לקיים היום אצל חלק מהמשפחות השכולות מהאסון.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, שעליו הוטלה אחריות כוללת לליקויים שהתגלו בגופים הביצועיים שתחת פיקודו - המשטרה והשב"ס, במהלך השריפה בכרמל, פירסם תגובה מקיפה לדו"ח. "אסון השריפה בכרמל הוא אסון לאומי עם תוצאות קשות וטראגיות", אמר אהרונוביץ. "באסון הנורא נהרגו מיטב אנשינו, שנדרשו לפעולות חילוץ והצלת חיים. 44 איש ואישה קפדו את חייהם אל מול חומת האש. גיבורים אלה ממשו בגופם ובנפשם, את הערכים הנשגבים ביותר של אומץ לב והקרבה עצמית".

באשר ללקחים מהאירוע, מסר השר לביטחון פנים כי "אירוע השריפה בכרמל מחייב בחינה ולימוד מעמיקים, זיהוי חולשות ופערים על מנת להפיק את מלוא הלקחים, וליישמם במהירות הנדרשת. חקר האירוע, עליו הנחיתי מיד עם סיום הפעילות המבצעית בשטח, כלל סדרת תחקירים מבצעיים של גופי החירום וההצלה והמשכו הישיר הוא, הפעילות המקצועית והנרחבת של צוות מבקר המדינה, בהובלת השופט בדימוס מר מיכה לינדנשטראוס. לא חיכינו לדו"ח הסופי והארגונים החלו באופן מיידי ביישום שיטתי של הלקחים, כדי להיות ערוכים טוב יותר לאירוע הבא".

לדברי אהרונוביץ, מתחילת כהונתו כשר לביטחון פנים, פעם לקידום תפיסה מאוחדת של כלל דופי החירום וההצלה של ישראל, שיפעלו תחת קורת גג מקצעית אחת. "אסון הכרמל שימש נקודת תפנית בהבנה הכוללת שתהליך זה חייב להיות ברף גבוה ביותר, בסדר העדיפויות הלאומי". באשר למערך הכבאות, שהועבר לאחר השריפה מאחריות משרד הפנים לאחריות השר לבט"פ, אמר השר כי "יכולת המערך לעמוד במשימותיו שודרגה לעין ארוך. בכך ניתן להתרשם לאור הרמה המבצעית הטובה שגילה המערך בדליקות, לא פשוטות, שאירעו לאחרונה במוקדים שונים ברחבי הארץ".

להורדת דו"ח מבקר המדינה במלואו

לפניות לטל שלו: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully