וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח השריפה בכרמל: זמן הגעת כבאים - כפול מבעולם

יהושע בריינר

20.6.2012 / 16:00

מבקר המדינה מציג בדו"ח ביקורת מקיפה על מערך הכבאות: האימונים הנדרשים לא יוצאים לפועל, הכשירות הגופנית של הכבאים לא נבחנת והעסקת קרובי משפחה שכיחה

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (רביעי) מציג תמונת מצב קשה ועגומה של המערך שאמור להציל חיי אדם משריפות. מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, טוען כי מערך הכבאות לא מאומן ומוכשר כראוי, וכן בעל מבנה ארגוני לקוי אשר פועל בשיטת "חבר מביא חבר".

במסגרת הדו"ח על השריפה בכרמל נמצא כי לרכב כבאות בישראל לוקח פי שתיים זמן בממוצע להגיע למקום השריפה מאשר במדינות אחרות. מעבר לכך מותח המבקר ביקורת קשה על הפריסה הלקויה כהגדרתו של כוחות הכיבוי ברחבי הארץ. הדבר נובע בין היתר מהמבנה הארגוני של מערך הכבאות שכן הכח ה"מוקפץ" לאירוע אינו בהכרח זה שנמצא קרוב יותר. עקב כך מוזנקים לעתים כוחות כיבוי השייכים לאיגוד האזורי, אך לא אלה הנמצאים בקרבת מקום. המבקר קובע כי יש להפסיק את שיטת "האיגודים" כפי שכבר קבעו מספר ועדות בעבר, אולם עד כה לא יושם המהלך בפועל.

המבקר בדק את הכשירות המבצעית של מערך הכבאות, ומצא כי איגודים רבים כלל לא ביצעו את האימונים הנדרשים, וכי רבים מהכבאים לא השתתפו באימונים אשר כן התקיימו. מעבר לכך, תשעה מ-24 מפקדי השירות כלל אינם כבאים בהכשרתם, וחלק הגיעו מחוץ למערך. לדברי לינדנשטראוס, הדבר עלול לפגוע בכשירותם המבצעית של האיגודים. מעבר לכך, נדמה כי אנשי המערך מבוגרים מאוד - 41% מהם מעל גיל 40 וקרוב לעשרה אחוזים מעל גיל 55.

כבאים נאבקים באש בעין הוד. Sebastian Scheiner, AP
תשעה מ-24 מפקדי השירות כלל אינם כבאים בהכשרתם. כבאים בעין הוד בשריפה בכרמל/AP, Sebastian Scheiner

המבקר גילה כי במהלך שירותם לא נבחנת כשירותם הגופנית של הכבאים לעמוד במשימות הצפויות להם, והם אף אינם עוברים בדיקות רפואיות. עוד מצא המבקר כי מאז יולי 2005 לא התקיים שום קורס לפיקוד מתקדם שאמור לסייע למפקדי אירועים בהתמודדות עם אירועים מורכבים, כמו השריפה בכרמל. מדובר בשלושה קורסים המיועדים למפקדי צוותים, קורס קצינים מתקדם וקורס קצינים בכירים, שאמורים לתרגל בין היתר תרחישי רעידת אדמה ואסון המוני, אולם בסופו של דבר הקורסים אינם מתקיימים.

גם התנהלותם של אנשי המערך לוקה בחסר, בלשון המעטה. ראשית נמצא כי בעשרים מתוך 24 שירותי הכבאות בארץ מועסקים כבאים שהם קרובי משפחה של כבאים אחרים מאותו איגוד אזורי. בחלק מהמקרים מופקדים כבאים על מתן המלצות לקידומם של קרובי המשפחה, שכן חלקם משמשים גם כחברים בוועדי העובדים. לדברי המבקר, הדבר עלול להעמיד את בעלי התפקידים בניגוד עניינים. בנוסף לכך נמצא כי לעיתים השתמשו הכבאים בכלי רכב מבצעיים לצרכים אישיים. בין היתר, נמצא כי חלק מכלי הרכב שימשו לצרכי קניות אישיות של הכבאים, למרות שכלי רכב אלה אמורים להיות מוכנים לכל הזנקה.

עוד בנושא
דו"ח מבקר המדינה על השריפה בכרמל - סיקור מיוחד
ישי ושטייניץ רצו "הכל או כלום" – ומערך הכבאות לא תוקצב
מהי "האחריות המיוחדת" של שטייניץ וישי?
אסון אוטובוס הצוערים - דקה אחר דקה
מידע לא עבר, הכביש שבער לא נסגר
בכל ימי השריפה לא מונה מפקד לכבאים

להורדת דו"ח מבקר המדינה במלואו

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully