וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח השריפה בכרמל: התוכניות למניעת שריפות חורש לא בוצעו

קובי דוד

20.6.2012 / 16:00

בדו"ח מותח המבקר ביקורת על שר הפנים ישי ועל קק"ל ורשות הטבע והגנים "שאינן פועלות בשיתוף פעולה". הדו"ח מצביע על צמחייה סבוכה שלא נגזמה, כאחד הגורמים לשריפה בכרמל

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (רביעי) בנושא מניעת שריפות יער וחורש, מתח ביקורת חריפה על הגופים האמונים על מניעת הצתות ענק ושריפות גדולות, ובראשם נציבות הכבאות. ממצאי הדו"ח, על פיו מתחוללות מדי שנה כאלף שריפות בממוצע ביערות ובחורשים, מצביעים על "כשל מערכתי הנמשך כבר כשני עשורים". בין היתר, תקף המבקר את מערך הכבאות ונציב הכבאות לשעבר, רב-טפסר שמעון רומח, ואת משרד הפנים והעומד בראשו, אלי ישי, שעל כתפו מוטלת אחריות כבדה.

הדו"ח קובע כי הוועדות השונות שהוקמו בעקבות שריפות ענק, לא יישמו את המסקנות ההכרחיות, שעלולות היו למזער את נזקי השריפה הכבדים. לדברי המבקר, הגופים האחראים על נושא מניעת השריפות, לא פעלו ליישום מסקנות ועדות אלה, אף שכל ועדה התריעה בתורה בדבר אי-יישום המלצות הוועדה שקדמה לה. "מדובר במחדל מתמשך אשר ראוי כי ייפסק", כתב.

הדו"ח מדגיש כשלים חמורים שהובילו להתלקחות השריפות, ובראשן השריפה בכרמל בדצמבר 2010, שכתוצאה ממנה מצאו את מותם 44 צוערי שב"ס. בין הכשלים, מציין הדו"ח צמחייה סבוכה שלא נגזמה, ובייחוד בכביש 721, בו נלכד אוטובוס הצוערים שעלו באש בעודם בחיים. על פי הדו"ח, הכביש מהווה מלכודת אש לנהגים הנוסעים בו, מאחר שבצדו צמחו עשבים שוטים שלא טופלו כראוי. "משרד הפנים, רשות הטבע והגנים והחברה לדרכים, כל אחד מהם מטיל את האחריות שהוטלה עליו על גוף אחר", כתב המבקר. "מדובר באחריות המוטלת על כמה גופים באותו תא שטח. הם צריכים לפעול ללא דיחוי להסדיר את שיתוף הפעולה ביניהם כדי למפות את כבישי הארץ, אשר לנוסעים בהם נשקפת סכנה בשל צמחייה צפופה בשוליהם אשר לא דוללה, בדומה לכביש 721".

"היעדר שיתוף פעולה בין קק"ל לרשות הטבע והגנים"

אחד הפרקים בדו"ח הוקדש בעיקר למערכת היחסים הבעייתית בין הקרן הקיימת לישראל לרשות הטבע והגנים. "היעדר שיתוף פעולה בין קק"ל לבין רט"ג, גרם למחלוקת בין דרגים נמוכים ברט"ג וקק"ל", הסביר המבקר. "במועד השריפה בכרמל עמדה רט"ג במצב שבו לא ביצעה חלק ניכר מתכניותיה למניעת שריפות באמצעות דילול היער והקמת קווי חיץ. אף שכל דרגי הניהול ברט"ג, ובראשם מנכ"ל רט"ג לשעבר אלי אמיתי, היו מודעים לבעיה ולהשפעותיה על היכולת למנוע שריפות בפארק הכרמל".

לאור השתלשלות האירועים וחוסר האחריות של הגופים, ממליץ המבקר לגבש מדיניות לאומית שתובא לאישור הממשלה, על מנת להסדיר את תחום האחריות של גוף באשר הוא ותפקידו בשטח. "המדיניות תטפל במניעת שריפות ותאזן בין שיקולים ואינטרסים שעלולים להיות לעיתים מנוגדים זה לזה", כתב המבקר. "למשל, היא תבחן את האיזון בין הצורך לדלל את היער ולפרוץ דרכים ככלי למניעת שריפות, לבין הצורך להותיר שטחים פתוחים ועתירי צמחייה לשמירה על הנוף ועל ערכי טבע".

עוד האשים המבקר את רשות הטבע והגנים, החברה הלאומית לדרכים והמועצות המקומיות שלא מילאו את חובתן, לסגירת אתרי הפסולת הפירטים. "נעשות פעולות מעטות מאוד לסגירת אתרים, הסכנה לפרוץ שריפות בפארק הכרמל, שמקורן באתרים הללו, נותרה בעינה. המועצות המקומיות דליית אל-כרמל ועספייא, בסיוע ממשלת ישראל, צריכות לפעול ביתר שאת לצמצום המפגעים והסכנות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully