וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: אפרוש מהחיים הפוליטיים בסוף 2013

באוגוסט הבא יסיים נשיא אירן את כהונתו השנייה, ועל פי החוקה לא יהיה רשאי להתמודד שוב. הנשיאים לפניו התברגו במערכת הפוליטית, אך אחמדינג'ד הצהיר: "אחזור לעסוק במדע"

"בתום כהונתי הנוכחית אפרוש מהחיים הפוליטיים ואחזור לעסוק במדע" – כך אמר נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, בראיון שפורסם היום (שבת) בעיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג". אחמדניג'ד, אשר לפני היכנסו לעולם הפוליטי לימד הנדסה אזרחית באוניברסיטה בטהרן, ציין כי ייתכן ויחזור לפעילות אקדמית. "שמונה שנים זה מספיק. אולי אעסוק בפוליטיקה באוניברסיטה, אך לא אקים מפלגה או קבוצה פוליטית".

עם תום כהונתו הנוכחית באוגוסט 2013 ישלים אחמדינג'ד שמונה שנים כנשיא ועל פי החוקה האירנית לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות, אולם באפשרותו להישאר בשדה הפוליטי, כפי שהפך להיות הנוהג הנפוץ אצל מרבית הנשיאים שקדמו לו. קודמו בתפקיד, מוחמד חאתמי, היה אחד ממובילי התנועה הירוקה שהובילה את המחאה הציבורית בתקופת הבחירות האחרונות במדינה; אכבר האשמי רפסנג'אני, שכיהן כנשיא מ-1989 ועד 1997 עומד כיום ב"מועצה לאבטחת האינטרס של המשטר", אחד הגופים המרכזיים במערכת השלטונית האירנית; והנשיא שכיהן במחצית השנייה של שנות השמונים הוא לא אחר מאשר המנהיג העליון הנוכחי, עלי חמינאי.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד (משמאל) משוחח עם הנשיא לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני. מהתקשורת האירנית, ספק 500
הנשיא לשעבר רפסנג'אני המשיך לעסוק בחיים הפוליטיים גם אחרי פרישתו מהנשיאות/ספק 500, מהתקשורת האירנית

הצהרתו של אחמדינג'ד נבחנת על רקע מאבקים פוליטיים חריפים - גלויים וחשאיים - שעובר הנשיא בתקופת כהונתו עם דמויות המפתח בהנהגה האירנית. במרץ האחרון הובס בבחירות לפרלמנט כש-75% מן המושבים הגיעו לנאמניו של השליט הרוחני העליון עלי חמינאי, המתנגדים לנשיא הנוכחי. רק שבועיים לאחר מכן זומן לפרלמנט לשימוע על מדיניותו במגוון נושאים - תקדים פוליטי בתולדות הרפובליקה האיסלמית והבעת אי-אמון במנהיגותו.

"יש צורך ברפורמות בסוריה"

מלבד הדיון על המשך דרכו המקצועית, התייחס אחמדינג'ד בראיון גם לסוגיות הבוערות האחרות הנוגעות לאירן. בנוגע למשבר המתפתח בסוריה, הודה אחמדינג'ד כי "יש צורך ברפורמות", אולם הקפיד להוסיף כי הן נדרשות "במזרח התיכון כמו גם במערב". הוא האשים את מדינות נאט"ו כי מעורבותן בסוריה מוסיפה למורכבות המצב. אחמדינג'ד הכחיש את הדיווחים על סיוע צבאי של כוחות משמרות המהפכה האירניים לדיכוי האופוזיציה בסוריה: "אנחנו נמצאים בכל העולם. הנוכחות שלנו היא תרבותית, הומניטרית ופוליטית בשירות השלום וההבנה ההדדית, אך מבחינה צבאית אנו לא נמצאים באף מקום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, בטהרן. ינואר 2012. Vahid Salemi, AP
בודד בפסגה? כהונתו התאפיינה במאבקים רבים עם בכירי המשטר ובראשם המנהיג העליון/AP, Vahid Salemi

כנגד הטענות כי אירן מעשירה אורניום לרמה גבוהה אמר כי "העשרה לרמה של 20 אחוז משמשת אך ורק למטרות רפואיות", והוסיף כי אירן העלתה "הצעות בונות אמון" לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אולם אלו נתקלו בעוינות של ארצות הברית ואירופה. אחמדינג'ד ניסה להמעיט גם בערכן של הסנקציות הכבדות המופעלות על הרפובליקה האיסלמית. "סנקציות מכאיבות לשני הצדדים", ציין, "איפה יש כיום גירעונות כבדים יותר, באירופה או באירן?". הוא טען כי המדינה אינה תלויה יותר מדי ביבוא, בשל יכולת הייצור הגבוהה שלה, וכי היא מעבירה את הסחר מהמערב למדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully