וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון על דו"ח המשט: "תגובת נתניהו - זחוחה מאד"

טל שלו

14.6.2012 / 10:32

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה לדון בדו"ח המבקר שקבע כי "התקיימו ליקויים מהותיים ומשמעותיים" לפני המשט. השר בגין הודה: "ברור שטעינו בתכנון המבצע"

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה היום (חמישי) בדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על משט המרמרה שפורסם אתמול. בדיון השתתפו השר בני בגין, חבר הפורום המייעץ לראש הממשלה, שאף נכח בישיבת ה"שביעייה", בה התקבלה ההחלטה על אופן הטיפול במשט, וכן נציגי הגופים המעורבים בדוח, ובהם ראש המועצה לביטחון לאומי הנוכחי, האלוף במיל' יעקב עמידרור וראש מטה ההסברה הלאומי ירדן ותיקאי. מבקר המדינה עצמו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק, לא נכחו בדיון ושלחו במקומם נציגים ממשרדיהם.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, הכריז בפתח הדיון כי "הדוח מעיד על תהליך קבלת החלטות בעייתי מאוד ואף לקוי. יש חוסר תיאום וחוסר היערכות. ראש הממשלה בכהונתו השנייה לא הפנים לקחים מממשלת נתניהו הראשונה והחשיבות של שיתוף הפעולה עם כלל המערכות. זה מדאיג מאוד לאור איומים אחרים שקיימים המשט הוא לא האיום הכי כדול והכי משמעותי והוא בוודאי לא האחרון במחוזותינו יש מקום לדאגה ויש מקום לשיפור".

"אני חבר בדרג המדיני והאחריות תמיד עלינו"

אריאל מתח ביקורת חריפה על תגובת ראש הממשלה לדו"ח, שטען כי הדיונים הביטחוניים במהלך כהונתו היו חסרי תקדים בהיקפם. "זוהי הודעה זחוחה מאד שלא שייכת לעניננו ולעולמינו. יכול להיות שיש הרבה דברים טובים בממשלה, מה הקשר להגיד על דוח כזה שהביטחון כל כך בסדר, מה כל כך בסדר?", אמר אריאל.

"למדתי מאבי ומורי שגם חוכמה בדיעבד היא חוכמה, אבל צריך לסייג זאת, כי היא בכל זאת בדיעבד. הרי ברור שטעינו בתכנון המבצע", הודה בגין. "כך צריך לראות את הדברים - עבודת הממשלה יחד עם המל"ל משתפרת והולכת וכאשר מקיימים מאות דיונים ב-22 חודש, אני חושב שאין ללמוד דווקא מהדו"ח הזה על עבודת הממשלה בדרך כלל".

הוא ציין בדבריו את "פעילותם המהירה האמיצה ורבת התושייה של לוחמי חיל הים על המרמרה. הם הופתעו כמו רבים אחרים מעוצמת ההתנגדות והשתלטו על ההתגדות הזו, לצערנו, תוך גרימת אבדות קשות".

בגין אמר כי הוא קרא את הדוח והודה שהופתע מהמספרים שהופיעו בו. "ראש הממשלה קיים בנושאי חוץ וביטחון כ-300 דיונים בתקופה של 20 חודשים, כלומר 13-14 דיונים בממוצע בחודש, שלושה דיונים בממוצע בשבוע. אני איני שותף לרובם, אלה שאני שותף להם, אורכים שעה, שעתיים, שלוש. הייתי בדיונים ארוכים יותר, מוקלטים, ניתנת בהם הזדמנות לגורמים המבצעיים, למל"ל ולכל הגורמים שקשורים באותו נושא להביע את דעתם. הדעות בדרך כלל שונות ומגוונות. ראש הממשלה מקשיב במשך שעות ארוכות, הדיון מתנהל כהלכה.

"הרקע, האווירה והידיעה שהיתה בפני המחליטים באותם חודשים שבועות וימים היא חשובה לעניננו והיא מסבירה במידה רבה את ההתנהלות שדוח מבקר המדינה מתייחס אליה", הוסיף בגין. "המבקר הבין מדברי הרמטכ"ל כפי שאכן נאמרו בישיבת השביעייה שיופעל כוח נגד לוחמי צה"ל", אמר בגין וציטט ציטוטים נוספים מדברי הרמטכ"ל, שלא הובאו בדו"ח בישיבת השביעייה הגורלית לפני המשט: "לקחנו בחשבון את האפשרות שיש שם איזה אקדח או משהו כזה", "בסוף יפעילו גם אלות. חשוב שיהיה ברור אנשים יכולים לחטוף מכות ולהיות באזיקים". לדברי בגין, הדוגמאות האלה מבטאות את ההבנה שהיתה בידי הרמטכ"ל והדרג המדיני כי תהיה אלימות, אך כי העריכו אותה כמוגבלת בלבד - והדגיש כי הכשל המרכזי היה בתכנון המבצע בצה"ל. עם זאת, בגין הדגיש כי "אין לי שום טענה לרמטכ"ל או לגורמי המודיעין. אני חבר בדרג המדיני והאחריות תמיד עלינו".

"כולנו חכמים לאחר מעשה"

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר בדיון כי זו טעות לשפוט לאחר מעשה. "כולנו חכמים לאחר מעשה", אמר אלקין והדגיש את "השיפור המשמעותי מאוד שחל בדיונים בממשלה וגם בעבודת המל"ל עצמו. יש הבדל של שמים וארץ. ברור שאנחנו היום במציאות אחרת לחלוטין. אפשר לשפר אותה אבל היה שיפור משמעותי".

"אני יכול להעיד על יותר משנה שבה אני נמצא בתפקיד שכמעט בכל יום שעובר, עבודת המל"ל הופכת ליותר מרכזית בעבודת הממשלה", אמר עמידרור ביחס לתפקיד המועצה, אחרי הביקורת בדוח. "לכולם ברור שכל מה שקורה בשמינייה זה המל"ל, כולל מי מהשרים לא מגיע. מה שהמבקר אמר זה נקודה בתהליך. אנחנו היום נמצאים במקום הרבה יותר טוב ובעוד חצי שנה נהיה במקום יותר טוב. בכל מה שקשור בעבודת המטה למל"ל מתאפשר לעשות היום הרבה יותר".

כזכור, בדוח שפורסם אתמול מצא לינדנשטראוס "ליקויים מהותיים ומשמעותיים", בתהליך קבלת ההחלטות שהוביל ראש הממשלה בשבועות ובחודשים שקדמו לאירועי המשט.
"תהליך קבלת ההחלטות אצל ראש הממשלה נעשה ללא עבודת מטה סדורה, מתועדת ומתואמת וללא תכלול של המערכות הרלוונטיות", קבע המבקר, למרות שהדגיש שאין בקביעותיו כדי להסיק שבמבחן התוצאה יכולים היו הדברים להיות אחרת, גם אם היו ננקטות פעולות אחרות.

דו"ח מבקר המדינה על משט המרמרה והמל"ל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
המבקר על המשט: "ליקויים מהותיים" בתהליך קבלת ההחלטות של נתניהו
דו"ח המבקר: מערך ההסברה כשל בטיפול באירועי המשט
מהדו"ח על המשט: הבלגן הדיפלומטי שהוביל לכישלון
העימותים, התככים וההשמצות שמאחורי ההכנות למשט
נתניהו מגיב לדו"ח המבקר: מצבנו הביטחוני חסר תקדים

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully