וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס יקבל העיטור מאובמה ויבקש לשחרר את פולארד

טל שלו

10.6.2012 / 10:55

הנשיא פרס יצא לביקור בארה"ב, במרכזו הטקס המכובד בו יעניק לו הנשיא אובמה את מדליית החירות הנשיאותית. המטה לשחרור המרגל היהודי-אמריקאי פולארד מגביר הלחץ על פרס

נשיא המדינה, שמעון פרס, המריא אמש (שבת) לביקור בארצות הברית, במהלכו יעניק לו הנשיא ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית, העיטור האזרחי הגבוהה ביותר בארה"ב. על רקע הביקור, מתחזקות הקריאות לפרס להעלות את נושא שחרורו של המרגל היהודי-אמריקאי ג'ונתן פולארד בפני אובמה. במטה למען שחרורו של פולארד, אף קוראים לפרס לכרוך את קבלת המדליה בבקשת חנינה לפולארד. פרס מצדו, הבטיח לרעייתו של פולארד, אסתר, בפגישתם לפני מספר שבועות להעלות את נושא השחרור בפגישתו עם אובמה.

נשיא המדינה, שמעון פרס, במהלך פגישה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, אפריל 2011. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
70 אלף חתמו על עצומה הקוראת לפרס לפעול לשחרור פולארד. "יש כיום קונצנזוס ברור בציפייה מהנשיא להטיל את מלוא כובד משקלו על מנת לוודא שההזדמנות להצלת חייו של יהונתן לא תוחמץ". פרס ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

עם היוודע דבר הענקת המדליה לפרס, פתחו במטה לשחרור פולארד, המוחזק בכלא האמריקאי מזה 27 שנים באשמת ריגול עבור ישראל, בקמפיין לכרוך את קבלת המדליה בחנינה לפולארד. במסגרת זו, למעלה מ-70 אלף אזרחים חתמו על עצומה הקוראת לפרס לקדם את שחרורו, ובהם בכירים לשעבר ואנשי ציבור בולטים דוגמת נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון, הסופרים עמוס עוז, א.ב. יהושע ודויד גרוסמן, חתני פרס נובל פרופ' דן שכטמן ופרופ' ישראל אומן, האמנים גילה אלמגור ושלמה ארצי, וכן גלעד שליט ובני משפחתו. "מתוך חרדה עמוקה לשלומו של יהונתן ומתוך רצון לראותו מעביר את שארית ימיו כאדם חופשי - אנו מבקשים ממך למנף את מעמדך הדיפלומטי חסר התקדים ואת יחסיך הקרובים עם הנשיא אובמה למען שחרורו של יהונתן", נכתב בעצומה. בתוך כך, משפחות שכולות שרוצחי יקיריהן שוחררו בעסקת שליט הצטרפו גם הן לקמפיין ונפגשו בשבוע שעבר עם הנשיא פרס, ובמהלך הפגישה ביקשו ממנו להעביר לאובמה מסר הקורא לשחרור פולארד.

"הגיע הזמן לשחררו"

במקביל, הדגישו היום במטה לשחרור פולארד, יישלח היום לפרס מכתב דומה עליו חתמו עשרות ראשי ערים וסגניהם, בהם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, וראש עיריית פתח תקווה יצחק אוחיון. "יש כיום קונצנזוס ברור בציפייה מהנשיא להטיל את מלוא כובד משקלו על מנת לוודא שההזדמנות להצלת חייו של יהונתן לא תוחמץ", אמרו היום במטה לשחרור פולרד. הנשיא לשעבר, יצחק נבון, אמר היום כי "פולארד עבר על החוק האמריקאי, אך העונש שריצה חסר פרופורציה לא רק לדעתי אלא גם לדעת רבים בארה"ב", ובכך בהתייחס להתבטאויות של בכירים בעבר בממשל האמריקאי בשנים האחרונות שהצטרפו לקריאות לשחרור מוקדם של פולרד על רקע הומניטרי ומצבו הבריאותי המחמיר. "הגיע הזמן לשחררו", הוסיף נבון.

פרס, כאמור יצא אמש לביקור בארה"ב, שבמרכזו יעמוד הטקס החגיגי בבית הלבן במסגרתו יעניק לו אובמה את מדליית החירות הנשיאותית, אות הכבוד הניתן על תרומה הראויה לשבח. העיטור הגבוה ניתן בעבר למנהיג הדרום אפריקאי נלסון מנדלה, נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ורשימה מכובדת של ראשי מדינות, אמנים, ואישי ציבור. עוד לפני הטקס, שייערך ביום רביעי, ינצל פרס את ביקורו לסבב פגישות מדיניות-ביטחוניות, ובהן גם פגישה עם הנשיא אובמה עצמו, בה הוא צפוי להעביר את הקריאה לשחרור פולרד.

בנוסף, ייפגש פרס עם שר ההגנה לאון פנטה, רמטכ"ל צבא ארה"ב הגנרל מרטין דמפסי, ויעניק ראיונות לתקשורת האמריקאית. במהלך הביקור ישתתף פרס גם בערב מיוחד במרכז סבן, בו ידון עם שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, בסוגיות הבוערות שעל סדר היום העולמי - הסוגיה האירנית, יחסי ישראל-ארה"ב, תהליך השלום והמצב במזרח התיכון. פרס ובני משפחתו המתלווים אליו לטקס, ישהו במעון האירוח הרשמי של הבית הלבן, הבלייר האוס. כמו כן יעניק פרס לנשיא אובמה ולרעייתו מישל מתנות ייחודיות, המבטאות את הערכתה של ישראל לתמיכה של ארה"ב וממשל אובמה, בניהן אוסף נדיר של מסמכים מתקופת קום המדינה ומהכרתו של נשיא ארה"ב דאז, הארי טרומן, במדינת ישראל הצעירה וכן תכשיט ייחודי שהוכן עבור הגברת הראשונה מחומרי גלם ישראליים בלבד.

עוד באותו נושא:
מתנה נשיאותית: מה יעניק פרס לזוג אובמה בביקורו?
משפחות שכולות מעסקת שליט: לשחרר את פולארד
גורמים בארה"ב: "ייתכן שפולארד ישוחרר ביוני"
עצומה: מדליית החירות לפרס בתמורה לשחרור פולארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully