וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנה נשיאותית: מה יעניק פרס לזוג אובמה בביקורו?

טל שלו

7.6.2012 / 19:20

בסוף השבוע ימריא פרס לביקור בבית הלבן, שם יקבל את מדליית החירות הנשיאותית. לאות הערכה, יעניק פרס לאובמה מסמכים נדירים מתקופת קום המדינה, ולמישל - תכשיט בעבודת יד

נשיא המדינה, שמעון פרס, שיקבל בשבוע הבא את מדליית החירות הנשיאותית מידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה, לא יגיע לבית הלבן בידיים ריקות - אלא יעניק לנשיא אובמה ולרעייתו מישל מתנות ייחודיות, המבטאות את הערכתה של ישראל לתמיכתה של ארה"ב וממשל אובמה. בביקורו בוושינגטון יעניק פרס לאובמה אוסף נדיר של מסמכים מתקופת קום המדינה ומהכרתו של נשיא ארה"ב דאז, הארי טרומן, במדינת ישראל הצעירה וכן תכשיט ייחודי שהוכן עבור "הגברת הראשונה" מחומרי גלם ישראליים בלבד.

על רקע הלחץ הציבורי של הקמפיין לשחרור המרגל היהודי אמריקאי ג?ונתן פולרד, ייצא פרס בסוף השבוע לארה"ב, שם תוענק לו בשבוע הבא בארוחת ערב מיוחדת מדליית החירות הנשיאותית - העיטור האזרחי הגבוה ביותר הניתן על ידי נשיא האמריקאי. על הענקת האות - שהוענק השנה בין היתר גם לשרת החוץ האמריקאית לשעבר מדליין אולברייט - הכריז אובמה בוועידת הלובי היהודי-אמריקאי איפא"ק במרס האחרון, והוא יעניק את המדליה לפרס בטקס נפרד בארוחת ערב חגיגית בבית הלבן.

סריקות המסמכים שיעניק נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא ארצות הברית אובמה והעדי שיעניק לגברת הראשונה, יוני 2012. בית הנשיא, ספק 500
מכתב הכרה חתום על ידי טרומן שיוענק לאובמה/ספק 500, בית הנשיא

כהערכה על קבלת המדליה והיחס החם של הממשל האמריקאי, יעניק הנשיא פרס, שמקפיד להדגיש כי אובמה הוא "חבר גדול של ישראל" ואת הקרבה המיוחדת בין המדינות בזמנים של מתיחות סביב ההתמודדות עם הגרעין האירני, אוסף נדיר של מסמכים השמורים בארכיון המדינה ובגנזך ויצמן. האוסף כולל מכתב אישי ששלח חיים ויצמן אל הנשיא טרומן בו ביקש שיכיר במדינה החדשה, את מסמך ההכרה בממשלה הזמנית של מדינת ישראל החתום על ידי הנשיא טרומן וכן מברק מאת דוד בן גוריון בו הודה לנשיא טרומן על תמיכתו ותפקידו בהובלת יתר העולם להכרה בישראל. בנוסף למסמכים, יעניק פרס לאובמה גם מדליית זהב לכבוד ירושלים מאוסף החברה הישראלית למדליות ולמטבעות, ולרעייתו של הנשיא, מישל, יביא תכשיט מיוחד שהרכיבו עובדים בעלי מוגבלויות, העשוי חבל יפואי שזור בחוט זהב עם אבני טורקיז וכדורי זהב מאילת.

"אעשה כל שניתן בכדי לשחרר את פולארד"

פרס מצטרף לרשימה ארוכה ומכובדת של אנשי ציבור, אנשי רוח, אמנים, מדענים ועוד, אשר זכו במדליה, הניתנת על ידי נשיא ארצות הברית ליחידים אשר תרמו תרומה מיוחדת ובעלת חשיבות לביטחון או לאינטרס הלאומי של ארצות הברית, לשלום עולמי, לתרבות או לעומדים מאחורי יוזמות ציבוריות או פרטיות בעלות חשיבויות אחרות. ברשימת ראשי המדינות שקיבלו את המדליה אפשר למצוא את המנהיג הדרום אפריקאי נלסון מנדלה, נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת אנגליה לשעבר טוני בלייר והאפיפיור יוחנן פאולוס השני. לצדם, בתחומי הבידור והתרבות ישנם שמות נוצצים לא פחות, ואולי אף יותר; בעיטור הנשיאותי זכו לאורך השנים וולט דיסני, פלסידו דומינגו, אודרי הפבורן, ג'ו דימג'יו, מוחמד עלי ורבים אחרים. עם זאת, פרס אינו הישראלי הראשון שזכה בכבוד: קדם לו נתן שרנסקי, שזכה במדליה ב-2006 על מאבקו לשחרור מסורבי העלייה בברית המועצות בשנות ה-70' וה-80'.

בתחילת השבוע נפגש פרס עם נציגי משפחות שכולות, שרוצחי יקיריהן שוחררו בעסקת שליט, שהצטרפו לקמפיין המטה לשחרורו של ג?ונתן פולרד הקורא לכרוך את קבלת המדליה המכובדת בבקשת חנינה מוקדמת למרגל היהודי אמריקאי העצור באשמת ריגול עבור ישראל מזה 27 שנים. הנשיא הבטיח להעביר לנשיא אובמה את המסר של בני המשפחות, בהן הזמרת רוחמה רז ששכלה את אחותה בפיגוע בקו 405 ואסתר וקסמן, אמו של נחשון וקסמן, שנהרג במהלך מבצע לשחרורו מחטיפת פלסטינים. כמו כן הדגיש פרס כי "שחרורו של פולארד הוא מטרה חשובה אחרי 27 שנים של מאסר וריצוי העונש. אני מצדי אמלא את השליחות, זוהי שליחות אנושית במובן הנעלה ביותר, אדבר כאדם אל אדם ואעשה ככל שניתן בידי כדי להשיבו הביתה".

לקריאה נוספת
עצומה: מדליית החירות לפרס בתמורה לשחרור פולארד
מדיסני ועד מנדלה: גם פרס יזכה בעיטור הנשיאותי
צפו: הנשיא אובמה מעניק את מדליית החירות לבוב דילן

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully