וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המורדים" נעדרו, חוק ההסדרה נפל בקריאה טרומית

פנחס וולף

6.6.2012 / 13:47

חברי הכנסת הצביעו נגד הצעת החוק של ח"כ אורלב שנועדה למנוע את פינוי גבעת האולפנה. אורלב: "נפרוש מהקואליציה". רה"מ איים בפיטורים בקואליציה, שרים נעדרו מהמליאה

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל)

הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) ברוב של 69 חברים נגד 22 את הצעת "חוק ההסדרה" שיזם ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי). החוק נועד לעקוף את הוראת בג"ץ לפנות את בתי גבעת האולפנה בבית אל. אמש אישר היועץ המשפטי לממשלה את הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעתיק את הבתים לשטח צבאי סמוך.

שרי הממשלה וסגני השרים שתמכו בחוק נעדרו מההצבעה, אחרי שראש הממשלה נתניהו איים לפטרם. יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, הפר משמעת קואליציונית והצביע בעד החוק.

קודם להצבעה, מאות פעילי ימין הפגינו סמוך לבית המשפט העליון וניסו לחסום כבישים בעיר. כוחות משטרה התייצבו מולם מחשש למהומות נוספות. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "מכרתם את אנשי גוש קטיף - אל תמכרו אותו", ו-"נתניהו תתעורר".

טרם ההצבעה במליאה, אמר יוזם הצעת החוק, ח"כ אורלב, כי "התאריך 6 ביוני הוא מאוד סמלי, משום שב-6 ביוני לפני שמונה שנים, החליטה ממשלת שרון על הגירוש מגוש קטיף, שאת תוצאותיו הבאושות אנחנו סובלים עד היום. גם היום, הכנסת הולכת להחליט על בניה או גירוש, וזה אותו הדבר. הושמעו דיבורים על המסור האדיר, 'המסור הקדוש' בבית אל, כמו התותח הקדוש באלטלנה, ומתברר שמטרתו היחידה היא להסיר מעל הממשלה את החרפה שבמראות ההרס".

"מסתבר שנתניהו היה ונותר חייל של אהוד ברק", תקף אורלב את שר הביטחון, "ואחרי הבחירות הקרובות, נלך כולנו לנשיא כדי להמליץ על מי שירכיב את הממשלה. הפלת 'חוק ההסדרה' משמעותה אחת: תיאלץ ללכת לנשיא עם מופז וברק - ובלעדינו. לא נהיה שם איתך. הפלת החוק היא האבן הראשונה בנפילת הקואליציה. אדרוש מסיעתי לפרוש מהקואליציה". אנשי שכונת האולפנה, שבאו לכנסת וישבו ביציע, מחאו כפיים למשמע דבריו של אורלב. נוכח תלונות של חברי כנסת מהשמאל, יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הורה לסדרנים להעיר להם.

הפגנה וחסימת כבישים של מתנחלים בירושלים, יוני 2012. עומר מירון
מתנחלים ואנשי ימין מפגינים בירושלים, הבוקר/עומר מירון

השר בני בגין מהליכוד, שניהל משא ומתן מול המתנחלים בשם הממשלה, אמר במליאה כי לא מדובר "בחוק עוקף בג"ץ אלא בחוק שבא לבטל החלטת בג"ץ". לדברי בגין, "זכותו של העם היהודי לארצו ולארץ ישראל היא טבעית, נצחית ובלתי ניתנת לערעור". עם זאת, הוא סייג כי "כעת, אנחנו מתנחלים ומנחילים כבר דור שלישי. הממשלה אינה מבחינה בין אזורי התיישבות שונים. שלושה גושי התיישבות לנו: שומרון, יהודה ובקעת הירדן. יש לי חלק מסוים בעיצובה של מדיניות זו, אבל בתוך גושי ההתיישבות האלו זכותנו אינו בלתי מוגבלת".

היועמ"ש אישר את "ניסור" הבתים בשכונה

הלילה, נתן היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את הסכמתו לפינוי, כשהעביר חוות דעתו בנושא לראש הממשלה נתניהו.

בלשכת ראש הממשלה אמרו הבוקר כי היועץ וינשטיין העביר לנתניהו חוות דעת שעונה על הדרישות שהוצבו לו, ובכך למעשה אישר את מתווה פינוי חמשת הבתים בגבעת האולפנה שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, על ידי "ניסורם" והעתקתם לשטח צבאי סמוך. זאת, תוך התחשבות בהגנה משפטית מפני תביעות בעתיד. במקביל, החליט נתניהו להקים ועדת שרים נוספת לענייני התיישבות, ולעמוד בראשה.

בצהריים, תומכי החוק קיימו מסיבת עיתונאים בכנסת, וקראו לראש הממשלה נתניהו, לחזור בו מכוונתו להתנגד לחוק, ומהודעתו כי שר שיצביע בעד החוק – יפוטר. "ב-8 במאי נערכה חתונה לא כשרה שבה קדימה הצטרפה לקואליציה, והיום אנחנו משלמים על הטעות הזאת", אמר ח"כ דני דנון (ליכוד). לדבריו, "מי שרוצה לדעת מה התכנונים של ברק, שיקרא מה שאמר על נסיגה חד-צדדית. אני אומר לראש הממשלה - תחזור לדרך הליכוד. אם הבחירות היו נערכות במועד שנקבע, אף אחד לא היה מעלה על דעתו פתרון כזה, אלא פתרון ציוני. הקו המסוכן של ברק ומופז גורר את הממשלה שמאלה".

הצבעה על חוק ההסדרה בכנסת ירושלים, יוני 2012. עומר מירון
מליאת הכנסת בשעת ההצבעה, היום/עומר מירון

אתמול, איים נתניהו לפטר כל שר או סגן שר שיצביע בעד "חוק ההסדרה" שיעלה היום לאישור הכנסת בקריאה טרומית. "הפתרון שמצאנו מחזק את ההתיישבות, ושומר על שלטון החוק", הודיע.

ואמנם, הבוקר, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר כי המתווה לפינוי מקובל עליו, ומשום כך כל חברי הסיעה יצביעו נגד הצעת "חוק ההסדרה". בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון, הסביר ליברמן את הצעד: "אני רוצה לברך את כל מי שנטל חלק בגיבוש אותה חבילה שבאה לפתור את בעיית המתיישבים. ההחלטות שהתקבלו מספקות כל ברדק, הן באות לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם לבנות בתים, גם לתת פיצויים, גם הקמת ועדת שרים להתיישבות, וגם קביעה חד משמעית של היועץ המשפטי לממשלה שהמקרה לא יהווה תקדים". לדבריו, "הכל יחד, זה משהו שישראל ביתנו יכולה לחיות אתו. לכן החלטתי להצביע נגד 'חוק ההסדרה', ולהערכתי כ-70% אחוזים מתושבי יהודה ושומרון תומכים במהלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully