וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגין על גבעת האולפנה: "הכל רע, אנחנו בוחרים את הרע פחות"

פנחס וולף

5.6.2012 / 12:27

יו"ר האיחוד הלאומי תקף את השר בגין בדיון בוועדה לביקורת המדינה וטען כי הוא "זדוני כלפי המתנחלים". היועץ המשפטי למערכת הביטחון: "לבדוק איך המדינה סבסדה משכנתאות"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

דיון סוער התנהל היום (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת כשעל הפרק סוגיית גבעת האולפנה שבבית אל. יו"ר האיחוד הלאומי, יעקב כץ (כצל'ה), תקף במהלך הדיון את השר בני בגין, שתומך בעמדת ראש הממשלה בעניין ונחשב למתנגד נחרץ לחוק ההסדרה, המבקש לעקוף את החלטת בג"ץ, ולהסדיר בחוק את בניית המבנים בגבעת האולפנה. "צריך לראות באיזה רחמנות, באיזה עדינות ובאיזה נדיבות אתה מטפל בבדואים ובאיזה רוע לב, קשיחות הלב ובאיזה זדוניות אתה מטפל בציבור המתנחלים", הוא הטיח בבגין שנכח בישיבה. "אתה מביא לקריעת המחנה הלאומי. אתה מביא לקרע, אתה מביא למראות גוש קטיף, אתה מביא לפצע נוסף שנפתח, וילך ויפתח וימשך בחברה הישראלית. היית ידידי עד היום, אבל לא נוכל להיות יותר ידידים. אחרי שאנשים עושים מעשה של פשע, לא נוכל להישאר ידידים. אתם הולכים בדרך קלוקלת והממשלה הזאת תיפול. כל מעשיכם בספר נכתבים", אמר כץ.

"אנחנו אכן במיצר. הדברים אינם פשוטים, כולנו מבינים את הבעייתיות. יש לנו ילדים ונכדים. כל אחד מבין באילו קשיים עומדות המשפחות", אמר בגין בדיון בהתייחסו לתושבי גבעת האולפנה. "במיצר צריך להבחין ולהחליט לעתים בין שתי רעות, או שלוש רעות, וצריך לבחור איפה הרע פחות. הכל רע, שום דבר פה לא טוב, אבל מוכרחים לקבל את ההחלטות שלנו תוך אחריות של הממשלה. למיטב הבנתי חוק ההסדרה איננו מועיל גם לא לעניין זה, ונזקו רע. אין לממשלה את החופש לא לקיים את החלטת בג"ץ".

"הממשלה הזאת איננה מבחינה בין ישובים שונים"

"האחריות היא על הממשלה למעשה וגם למחדל", הוסיף השר במהלך הדיון. "נשאלתי מהי מדיניות הממשלה. מדיניות הממשלה לגבי ההתיישבות היא הרחבתה והעמקתה בתנאים מדיניים לא פשוטים, ודאי בשלוש השנים האחרונות. הממשלה הזאת איננה מבחינה בין ישובים שונים, בין גושי התיישבות שונים. אני מכיר שלושה גושים: גוש יהודה, גוש שומרון, גוש בקעת הירדן, מבחינת הצורך ומבחינת המעשה של השרשת היישובים שלנו בחלקים אלו של המולדת הלאומית. העובדה
שיש היום קרוב ל-360 אלף יהודים ביהודה ושומרון במידה רבה מקורה בהחלטות של בית המשפט העליון ובעזרה לאורך שנים של פרקליטות המדינה. היה קשה מאוד אחרת".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התייחס בדיון לביקורת של כץ ואמר: "שמעתי דברים קשים שאמר כצל'ה כלפי השר בגין ונזכרתי באביו של השר בגין שלא יכל להשלים עם מה שעשו הבריטים והפר את החוק והקים תנועת מרד ובגישה המשפטנית הוא היה עבריין, אבל הוא זכור בתודעתנו לכבוד ולתהילה על המרד שלו. אם מדינה זרה ועוינת הייתה שולטת בארצנו, לא היינו משלימים עם הוצאת ילדים ומשפחות מבתיהם דווקא בגלל שהם יהודים. כאשר מדינה מוסרת את שלטונה מדי העם לידי שלטון בג"ץ והפרקליטות, זה הרס הדמוקרטיה. זו הדיקטטורה הנוראה במיוחד. תארו לכם שנעביר את השלטון לצבא. מי שחרד לדמוקרטיה צריך לעזור לבג"ץ להשתחרר מהשלטון". הוא פנה למתנחלים ואמר: "באהבה לא מנצחים את הרוע. לא בגין ניצח את האהבה באהבה. מי שרוצה להפוך את הדמוקרטיה הישראלית לדיקטטורה יתקוממו נגדו גם בתחום הכלכלי וגם בעניין הזה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"הממשלה מוצאת את הפתרון הכי אבסורדי בעולם"

עו"ד אחז בן ארי, היועץ המשפטי למערכת הביטחון, התייחס לפן המשפטי של הסוגייה ואמר כי "גבעת האולפנה נמצאת מחוץ לצו התפיסה שזה 2,450 דונם, שלא על כולם מותר לבנות, וגבעת האולפנה הוקמה ביודעין מחוץ לשטח הזה ואין אפשרות לבסס לגיטימיות של בניה כזו כי היא בנויה כולה על קרקע פרטית. עבודות הפיתוח החלו ב-1999 ומיד יצא צו הפסקת עבודה. הבונים התעלמו מהצו, הם קיבלו צו הריסה והתעלמו מכך. המשיכו לבנות וידעו מה עושים. הבניינים הושלמו. החברה לא טוענת היא בעלת המקרקעין, דבר שכל קבלן עושה, והרוכשים לא בדקו זאת. רובם שוכרים, יש ארבעה רוכשים. אנחנו צריכים לבדוק איך המדינה סבסדה משכנתאות. במצב הזה, בשנת 2008 הוגשה העתירה".

לדבריו, זה מצב בלתי נסבל שבעלי קרקע מתעוררים אחרי תקופה ארוכה ונוצרת מציאות. ביקשנו בפעם האחרונה מבית המשפט לדחות בין היתר בעקבות העובדה שמתנהל הליך מקביל בבית המשפט המחוזי. בית המשפט לא נעתר לכך והמתיישבים עצמם לא עלו לרגל לבית המשפט". לגבי הפינוי אמר היועץ כי "זה לא דבר פשוט לאף אחד לפנות משפחות, אבל אני לא רואה שאנחנו יכולים בכלים הרגילים שלנו לשנות את המצב ושאפשר להגיע לתוצאה אחרת".

בני בגין במהלך יום עיון בנושא: "בגין והפרלמנטריזם הישראלי" במלאת 19 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, מרץ 2011. עומר מירון
"לא נוכל להיות יותר ידידים". בגין/עומר מירון

ח"כ יואל חסון (קדימה) הבהיר בדיון כי הוא מתנגד לחוק ההסדרה וציין כי "גלגלו כאן תפוח אדמה לוהט על ראש הממשלה. יש כאן עניין משמעותי שמישהו בפרקליטות לא חשב עליו ולא נתן את הדין. כשכיהנתי כיו"ר הוועדה קיימנו דיון על הבנייה הלא חוקית במזרח ירושלים, ושם הפרקליטות הסבירה שאי אפשר להרוס את הבתים כי זה ישפיע אסטרטגית על מצבה של ישראל בעולם, והשיקולים האלה פתאום נעלמו. אני נגד חוק ההסדרה, זה לא הפתרון, אבל יש פה כשל שיצר סיטואציה מסובכת מאוד גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה אסטרטגית".

ח"כ נינו אבסדזה (קדימה), שהשתתפה בישיבה, מתחה ביקורת על המהלך להעתקת הבתים. "אם לא נשים קץ להרס הדמוקרטיה הישראלית נמצא עצמנו במצב שכל העולם יסתכל עלינו כעל מדינה ברברית. לא כל מטרה מקדשת את האמצעים. אנחנו במצב אבסורדי: כל העולם אומר שאי אפשר להמשיך כך, אז הממשלה מוצאת את הפתרון הכי אבסורדי בעולם, חברת הובלות שרוצה להוביל בתים וכל בעלי המקצוע צוחקים על זה, ומנסים לשמור על הבתים בכל מחיר. נשפוך מיליונים בעידן של 'צדק חברתי'?"

ח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) פנה למתנחלים ואמר להם: "אתם נפלתם בתמימות לרמאות גדולה. עם כל הכבוד לכצל'ה, הוא צריך להודיע לנו שהוא היה אחד משלושת מנהלי החברה שבנתה את הבתים, ואם יש על כך עדות מחטיבה להתיישבות ורשם התאגידים שהיה רישום כוזב והטעיה במתכוון. הוויכוח זה על שלטון החוק, האם אנחנו רוצים להיות מדינה כזו או לזגזג. הקרקע הזאת פרטית ומי שנתן היתרי בנייה כוזבים רימה אותם ביודעין והוא צריך לתת את הדין".

אטיאס: "העתקת המבנים - תרגיל שיווקי"

מוקדם יותר התייחס שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, להעתקת בתי השכונה בבית אל וטען כי מדובר ברעיון שיווקי. "זה לא לגו", אמר אטיאס בראיון לגלי צה"ל. "זה לא שריד בית המקדש שאסור להרוס אותו". לדבריו, 80% מהתוכנית בלתי ניתנת לביצוע. "המסר בא ממקום של לא רוצים להרוס ולתת תחושה שאנחנו בהתנתקות 2", אמר השר על המהלך.

אטיאס התייחס גם לחוק ההסדרה שיובא להצבעה במליאת הכנסת מחר. "אם יהיה חופש הצבעה, אנחנו נתמוך", אמר אטיאס, אך ציין כי מפלגתו לא תצביע נגד עמדת הקואליציה במידה שתהיה משמעת קואליציונית.

אטיאס טען כי אין שוויוניות בחוק לגבי הבנייה הלא חוקית. "אני לא רואה שאותה נחישות מקיימים נגד הבדואים בנגב", אמר השר, והתייחס למבנים בשכונה בבית אל. "מדובר באישורים שקיבלו תב"ע בתוקף דרך המנהל האזרחי. המדינה היתה פעילה שם", הוסיף וסיכם את עמדתו לגבי החוק: "כל עוד אין שוויון בפני החוק, הייתי מצביע בעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully