וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "העברת חמשת הבתים בגבעת האולפנה - כ-14 מיליון שקל"

פנחס וולף

4.6.2012 / 18:33

למרות שכמה משותפיו הבכירים - ובכירי מפלגתו - הודיעו שיתמכו בחוק המבקש לעקוף את החלטת בג"ץ בעניין פינוי הבתים, ראש הממשלה תוקף את חוק ההסדרה: "יפגע בהתיישבות"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף בצהריים (שני) את "חוק ההסדרה" שיובא להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי. החוק מבקש לעקוף את החלטת בג"ץ, ולהסדיר בחוק את בנייתם של חמישה מבנים בשכונת גבעת האולפנה בהתנחלות בית אל, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים.

בישיבת סיעת הליכוד, שהייתה סגורה לתקשורת באופן נדיר, אמר נתניהו כי "האלטרנטיבה, בדמות חוק ההסדרה, עלולה הייתה להשיג את ההיפך - גם את פינוי השכונה וגם פגיעה בהתיישבות. אנחנו באים עם פתרונות שיחזקו את ההתיישבות. אנחנו ממשלה שמכבדת את שלטון החוק, ומחזקת את ההתיישבות. אין סתירה בין שני הדברים. גם אם עבור חלק מהאנשים החלטת בג"ץ קשה, הרי שאנחנו צריכים לכבד אותה". נתניהו הוסיף כי "לא באנו בשקיקה לנושא של פינוי הבתים בשכונת האולפנה. יש סחף בינלאומי אדיר נגד בנייה ביו"ש ועמדנו בזה בכבוד. ההגנה על ההתנחלויות היא קשה בזירה הבינלאומית – אני לא מציע לזלזל בבית הדין הבינלאומי בהאג". ראש הממשלה העלה בדבריו גם כי עלות העברת הבתים בשכונה עשויה להאמיר ל-14 מיליון שקלים: 6-7 עבור שלב הניסור, ו-6-7 עבור העברתם למיקום החדש.

בנימין נתניהו בסיעת הליכוד נפגש עם מחאת המילואימניקים, ינואר 2012. עומר מירון
מתנגד לחוק ההסדרה. ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

ליברמן, אלי ישי וגם ריבלין תומכים בחוק

בישיבה נרשם חיזוק לראש הממשלה: המשנה לראש הממשלה, משה יעלון, הודיע כי הוא תומך בעמדת ראש הממשלה נתניהו בנוגע לחוק. "במקרה של שכונת האולפנה, נכשלנו והסתבכנו", אמר יעלון. בישיבת הסיעה המתוחה, השר מיכאל איתן הרים את דגל המתנגדים להצעת החוק, ובתגובה אמר לו ח"כ דני דנון: "זה תקדים מסוכן שיוביל להרס של 9,000 בתים ביהודה ושומרון".

עם זאת, נראה שבפני נתניהו עומדים מספר מכשולים קואליציוניים לא פשוטים. שתיים משותפותיו הבכירות בקואליציה, ש"ס וישראל ביתנו, צפויות לתמוך בהצעה. שר החוץ אביגדור ליברמן אמר כי יתמוך בחוק, באין פתרון אחר: "אנחנו חושבים שעדיף למצוא פתרון ולא ליצור משבר, אבל אם לא יימצא שום סידור הגיוני, נצביע בעד חוק ההסדרה". ליברמן אמר כי הוא מחזק את הצהרת נתניהו כי על כל בית שיפונה ביהודה ושומרון ייבנו 10 בתים חדשים, "שיחזקו את המסר שאי אפשר לפגוע ולהפסיק את ההתיישבות ביהודה ושומרון בתרגילים כאלה". יו"ר ש"ס ושר הפנים, אלי ישי, הודיע כי מפלגתו תתמוך בהצעה, אם כי שרי ש"ס יעדרו מהמליאה אם נתניהו לא יאפשר חופש הצבעה. "לאחר התייעצות עם נשיא מועצת חכמי התורה, הרב עובדיה יוסף, סיעת ש"ס תתמוך בחוק ההסדרה", אמר ישי בישיבת סיעת ש"ס. גם חברי הכנסת מהבית היהודי ומהאיחוד הלאומי צפויים לתמוך בחוק. גם דני דנון פנה לנתניהו: "למה לא הסתייגת מדברי ברק בשבוע שעבר על כורח לפינוי חד צדדי?", וזה ענה לו: "אני אומר עכשיו - לא יקום ולא יהיה".

אלא שלא רק בקרב השותפות בקואליציה סופג נתניהו מהלומות קשות. גם כמה מבכירי הליכוד צפויים לתמוך בחוק. יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין הודיע היום בישיבת נשיאות הכנסת כי חוק ההסדרה יעלה ביום רביעי הקרוב להכרעה במליאת הכנסת: "צפוי דיון סוער וקשה, אך אנו נקפיד על סדרי התנהלותו קלה כבחמורה, ולא נאפשר לרגשות להשתלט עליו. זהו נושא מצפוני ממדרגה ראשונה, וכל הכרעה שתיפול תחייב את כולם". ריבלין הודיע שיתמוך בהסדרת שכונת האולפנה באמצעות חוק אם לא יימצא פתרון אחר, והוסיף: "יש להתאים את החוק לצדק, אין לפתור עוול באמצעות עוול אחר". סגנית השר גילה גמליאל הודיעה היום כי בכוונתה להצביע בכל מקרה בעד הצעת החוק, גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יטיל משמעת קואליציונית ויורה לחברי הסיעה להצביע נגדו. עם זאת, אמרה גמליאל כי "ראש הממשלה עושה לילות כימים כדי למצוא פתרונות לגבעת האולפנה, והוא נחוש למצוא הסדר משפטי שיחזק את מפעל ההתיישבות".

השר דן מרידור גיבה את נתניהו ואמר בישיבה: "כל אחד מכם צריך להחליט כאילו הוא ראש ממשלה ולקחת בחשבון את ההשלכות הקשות שיכולות להיות אם הסיעה לא תמוך בעמדת ראש הממשלה. אין דבר יותר קשה להסביר בחו"ל מהתנחלות על קרקע פרטית. ראש הממשלה עושה נכון שהוא לא נכנס לשדה המוקשים הזה שיציאה ממנו תגרור נזק גדול". שר החינוך גדעון סער אמר: "עמדתי האחראית תיקבע רק לאחר הצגת המכלול כולל עמדת היועץ המשפטי לגבי תביעות עתידיות אפשריות. אנחנו צריכים לקבל כלים כדי לגבש עמד

לצד נתניהו, עם זאת, ניצבות קדימה וסיעת העצמאות. המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, אמר כי הוא מצפה מנתניהו שיתנגד בכל תוקף לחוקים: "צריך שהקואליציה תצביע נגד החוק. אנחנו מצפים שכך יהיה ביום רביעי. אנחנו נהיה בנוכחות מלאה כדי שהחוק לא יעבור", אמר בישיבת סיעת קדימה. "אני מבין את כאב המתישבים, אבל חוק הוא חוק וצריך לקיים. דווקא עבירה על החוק עלולה לפגוע בהתישבות. לכן נתנגד לכל החוקים שמטרתם להשתלט על קרקעות. הציפיות שלנו שגם הקןאליציה וגם הממשלה יתנגדו למהלכים שבאו להכשיר מעשים בלתי חוקיים".

ואילו ברק אמר בסיעת עצמאות כי "הרעיון שניתן לעשות חוק שיתקן בדיעבד פסק דין חלוט זה דבר לא נכון. אנו מתנגדים לחוק כמו שהוא. אין לו מקום. אנו אומרים לחברנו: קשה לעלות על הדעת משהו שיזיק יותר למדינת ישראל, למעמדה ביהודה ושומרון וגם לעתיד ההתישבות מאשר ניסיון לחקוק חוקים רטרואקטיביים מהסוג הזה שיביאו אותנו להתנגשות בוטה מול הקהילה הבינלאומית בנושאים היותר רגישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully