וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סרביה מכחיש: "הטבח בסרברניצה - לא רצח עם"

טומיסלב ניקוליץ' רק נכנס לתפקידו וכבר הצליח להרגיז את שכניו הבוסנים בדבריו על האירוע הטעון שאירע ב-95', והוגדר בעבר כ"טבח הנורא ביותר באירופה מאז מלחמת העולם ה-2"

נשיא סריבה מרגיז את הבוסנים: "לא היה כלל רצח עם בסרברניצה. בוצעו שם פשעי מלחמה חמורים על ידי מספר סרבים שעליהם לתת את הדין ולהיענש על כך" - כך טען נשיא סרביה הטרי, טומיסלב ניקוליץ', בראיון לטלוויזיה הממלכתית של מונטנגרו שפורסם אתמול (שישי). ניקוליץ', המכונה "הקברן", אף אמר עוד כי אין בכוונתו להשתתף בטקס הזיכרון השנתי באתר הטבח הצפוי להיערך ביולי, בניגוד לקודמו בתפקיד, בוריס טאדיץ', שהפסיד לו בבחירות. "קודמי היה שם בתור מחווה, מדוע על כל נשיא לעשות את אותו הדבר?", תהה.

מנהיג מפלגת הימים הפרוגרסיבית של סרביה, טומיסלב ניקוליץ', בעצרת בחירות בבירה בלגרד, 26 באפריל 2012. רויטרס
נשיא סרביה טומיסלב ניקוליץ', המכונה "הקברן"/רויטרס

ניקוליץ' הלאומן, שנכנס לתפקיד הממלכתי רק בחודש שעבר, הפגין עמדות ניציות לאורך השנים בדגש על העימותים הצבאיים בהם הייתה מעורבת סרביה מאז פירוק יוגוסלביה לפני כעשרים שנה, ובראשם המלחמות בבוסניה וקוסובו. כעת, עם האמירה הזו, הוא מצליח להרגיז מחדש את השכנה ממערב - בוסניה-הרצגובינה, בה אירע ב-1995 טבח של כ-8,000 גברים, נשים וילדים בוסנים-מוסלמים על ידי לוחמים מהמיעוט הסרבי בבוסניה בסיוע כוחות מצבא סרביה, מתחת לאפם של חיילי כוח השמירה המיוחד של האו"ם שהכריז על המקום כעל "אזור בטוח".

הטבח, אחד האירועים הקשים ביותר במלחמת בוסניה שהתרחשה בין 1992 ל-1995 ובה נלחמו אלה באלה הסרבים, הבוסנים והקרואטים, הוגדר על ידי האו"ם כמעשה הרצח הנורא ביותר על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

הדמויות המרכזיות שעמדו בראש המיעוט הסרבי בבוסניה בעת המלחמה, ובהם רמטכ"ל הכוחות הסרבים המקומיים רטקו מלאדיץ' ומנהיג המיעוט הסרבי בבוסניה ראדובן קרדז'יץ', הועמדו לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי של האו"ם באשמה של רצח עם, גם בשל אחריותם לטבח הנורא. יצוין, כי אותו בית דין גם הגדירו את הטבח עצמו כרצח עם. בסרביה עצמה, שכוחותיה היו כאמור מעורבים בטבח, התנהל ויכוח ציבורי בנושא עד שנת 2010, אז הצהיר הפרלמנט בתום דיון סוער כי הוא מגנה את מעשה הטבח ומתנצל בפני קורבנותיו ובני משפחותיהם. ניקוליץ', אז ראש האופוזיציה, התנגד כמובן למהלך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הכחשת הטבח - מקור למתיחות חדשה"

התגובות לאמירה לא איחרו להגיע: באקיר איזטבגוביץ', הנציג המוסלמי בנשיאות בוסניה (על פי החוקה במדינה מכהנים יחדיו שלושה נשיאים המייצגים את שלושת הקבוצות האתניות המרכזיות במדינה - הבוסנים המוסלמים, הקרואטים הקתולים והסרבים האורתודוכסים), אמר בהצהרה שפרסם כי "הכחשת רצח העם בסרברניצה הוא לא צעד בדרך לשיתוף פעולה אזורי אלא בדיוק ההיפך - מקור לאי הבנות ומתיחות חדשה. האמירה הזו מעלה ספקות משמעותיים לגבי המחויבות של ניקוליץ' ליחסים הטובים באזור כולו".

איזטבגוביץ' יודע על מה הוא מדבר. ניקוליץ' נבחר לנשיאות לא מעט בזכות הבטחתו להוביל את סרביה אל חיק האיחוד האירופי, ולשם כך הוא עליו לשמור על יחסים טובים ככל האפשר עם שכניו לאזור הבלקן, מטלה שנראה כי לא יוכל לעמוד בה כל עוד אינו נזהר מלפתוח את פצעי האזור המדממים עדיין.

לקריאה נוספת
לפני שבועיים: נפתח משפט רטקו מלאדיץ', "הקצב מבוסניה"
בתחילת מאי: ניקוליץ' נבחר לנשיאות סרביה
ניצולת הטבח: "שמחה שחייתי לראות מעצר מלאדיץ'"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully