וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות באירופה: התפוררות ביוון, תיקו בסרביה

עם קריסת המפלגות הגדולות, הישג לשמאל הקיצוני וייצוג לניאו-נאצים בפרלמנט - עתידה של אתונה מעורפל. בסרביה, תהיה מפלגתו לשעבר של הרודן מילוסביץ' לשון מאזניים בפרלמנט

התפוררות מוחלטת של המערכת הפוליטית: כך נראית יוון לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט. עם ספירתם של למעלה מ-97% מהקולות הבוקר (שני), מתברר כי שתי המפלגות הגדולות במדינה איבדו למעלה ממחצית מכוחן, כשהבוחרים מענישים את שתיהן על תמיכתן במדיניות הצנע שהכתיב האיחוד האירופי כאמצעי להתמודד עם משבר החובות והכלכלה הגוססת. לצד זאת, לראשונה בתולדות המדינה, יהיה בפרלמנט ייצוג למפלגת "השחר המוזהב" - מפלגה ניאו-נאצית של ממש, אחת המפלגות הימניות הקיצוניות ביותר להן יש כיום ייצוג בפרלמנט אירופי כלשהו, שנישאה על גל הייאוש ועל תעמולה שהאשימה את המהגרים בתחלואי המדינה.

מהפך בצרפת - הסוציאליסטים חוזרים לשלטון. סיקור מיוחד

תומכים של מפלגת "השחר המוזהב" הניאו-נאצית חוגגים את הישגי המפלגה בבחירות, אתונה, יוון, 6 במאי 2012. רויטרס
ניאו נאצים בפרלמנט. תומכי "השחר המוזהב" חוגגים באתונה, אמש/רויטרס

שתי המפלגות הגדולות, "הדמוקרטיה החדשה" מהימין בראשות אנטוניס סמאראס ו"פאסוק" בראשות אנווגלוס וניזולס מהשמאל הסוציאליסטי, השולטות במדינה לסירוגין ב-38 השנים האחרונות, ונתפסות כאשמות באותה מידה באסון הכלכלי המתחולל בה, הודיעו כי ינסו להקים קואליציה.

השמאל הרדיקלי שילש את כוחו

למקום הראשון, עם פחות מחמישית מהקולות, 19% בלבד (שיזכו אותה ב-109 מושבים בפרלמנט), הגיעה מפלגת הימין-מרכז "הדמוקרטיה החדשה" בראשות אנטוניס סמאראס, שלמרות הניצחון עדיין איבדה כשליש מכוחה, וירדה מ-33.5% תמיכה בבחירות הקודמות, ב-2009. אולם את ההתרסקות המדהימה ביותר רשמה מפלגת השמאל הסוציאליסטית "פאסוק" בראשות אנווגלוס וניזולס, שהגיעה רק למקום השלישי עם 13.3% - קריסה מוחלטת לעומת 43.9% בבחירות הקודמות, המותירים אותה עם 41 מושבי פרלמנט בלבד (לעומת 160 בפרלמנט הנוכחי).

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

למקום השני הגיעה קואליציית מפלגות השמאל הרדיקלי "סיריזה", המתנגדת לצעדי הצנע, שבראשה אלכסיס ציפראס. עם 16.7%, היא תשלש את נוכחותה בפרלמנט, עם 51 מושבים. מפלגת "השחר המוזהב", בראשות ניקולאוס מיכאלוליאקוס, קיבלה 7% מהקולות (לעומת 0.3% בלבד בבחירות הקודמות), שיספיקו לה, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, לכניסה רועמת לפרלמנט עם 21 מושבים.

אנטוניס סמאראס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט של יוון, 6 במאי 2012. Eurokinissi, Giannis Panagopoulos, AP
יוציא מים מן הסלע הפוליטי? אנטוניס סמארס, אתמול/AP, Eurokinissi, Giannis Panagopoulos

לנוכח התוצאות הללו, לא נראה שאף מפלגה אוחזת ביכולת לכונן קואליציה יציבה, וצפויים להיפתח מגעים קואליציוניים מפרכים, שכל אחת משלוש המפלגות הגדולות תנסה להוביל לכיוונה. אין להם הרבה זמן: לפי החוקה, עד ה-17 לחודש יש להקים ממשלה, ולא - ייערכו בחירות חוזרות.

"ביקשתי מנדט חזק, אבל העם חשב אחרת, ואני מכבד את בחירתו", אמר אמש סמארס, שמצטייר כאיש בעל הסיכוי הסביר ביותר להצליח בכל זאת להוציא מים מן הסלע הפוליטי ולהקים קואליציה. "התוצאות משקפות את אכזבת האנשים ממדיניות המבוי הסתום הכלכלית שבחנה את גבולותיהם, ולא כללה מדיניות צמיחה חיונית". אולם למרות התמיכה המועטה יחסית, מפלגתו היא כעת לדבריו "העמוד היחיד שעליו נשענת יציבותה של יוון", ובידיה מופקדת אחריות רבה. "אני מבין את זעם ההמונים, אך לא אותיר את המדינה ללא שלטון".

מנהיג מפלגת "השחר המוזהב" הניאו-נאצית ביוון, ניקולאוס מיכאלוליאקוס, בנאום ניצחון לאחר כניסת המפלגה לפרלמנט של יוון, 6 במאי 2012. רויטרס
נישא על כנפי הייאוש והתעמולה נגד מהגרים. מנהיג "השחר המוזהב", ניקולאוס מיכאלוליאקוס/רויטרס

וניזולוס, מנהיג "פאסוק", כבר הצהיר אתמול כי יהיה מוכן ללכת לממשלת אחדות עם סמאראס, שתנסה להחזיר את יוון לתלם תחת כנפי האיחוד - אולם לא ברור עדיין אם אפילו שתי המפלגות יחד יצליחו להקים ממשלה.

בסרביה לא יודעים מי יהיה נשיא - "אבל ברור מי יהיה רה"מ"

גם בסרביה, שגם בה נערכו אתמול בחירות לפרלמנט ולנשיאות, נוצר בעקבותיהן מצב מעניין. לנוכח תיקו כמעט מוחלט בין שתי המפלגות הגדולות, הופכת המפלגה השלישית בגודלה, המפלגה הסוציאליסטית שבעבר הונהגה על ידי הרודן הידוע לשמצה סלובודן מילוסביץ', ללשון מאזניים שכנראה תכריע לאן פניה של המדינה הנאבקת גם היא במשבר כלכלי ושיעור אבטלה של 25%.

הבוחרים הסרבים הענישו את מפלגת השלטון, מפלגת השמאל הדמוקרטית, שהובילה את המדינה מאז נפילת מילוסביץ' ב-200, התרסקה מ-38% תמיכה בבחירות ב-2008 ל-23% תמיכה בלבד - רק מעט פחות מ-24.7% שקיבלה מפלגת הימין הפרוגרסיבית. התיקו התבטא גם בהצבעה לנשיאות: שני ראשי המפלגות, הנשיא המכהן בוריס טדיץ' מהמפלגה הדמוקרטית וטומיסלב ניקוליץ' מהמפלגה הפרוגרסיבית לא הצליחו לזכות בלמעלה מ-50% ויתמודדו בסיבוב שני ב-20 לחודש (בסרביה, תפקיד הנשיא הוא משני לראש הממשלה).

כרזת בחירות עם תמונת מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, איביצה דאצ'יץ', בלגרד בירת סרביה, מאי 2012. Darko Vojinovic, AP
ממליך המלכים. כרזת בחירות של המפלגה הסוציאליסטית בראשות איביצה דאצ'יץ', השבוע בבלגרד/AP, Darko Vojinovic

המפלגה הסוציאליסטית, לפיכך, הופכת ל"ממליכת המלכים" לאחר שהכפילה את כוחה ל-16% - ולפי ההערכות, למרות היתרון הקל של המפלגה הפרוגרסיבית, היא תעדיף להמשיך לקואליציה של השמאל, שתוביל כנראה את המשך מדיניות ההצטרפות לאיחוד האירופי. אולם מנהיג המפלגה, איביצה דאצ'יץ' (דוברו לשעבר של מילוסביץ') צפוי לגבות מחיר גבוה על תמיכתו. "מי שירצה לדבר איתנו, יצטרך להבין שהתרוממנו מהעפר", אמר דאצ'יץ' אמש בנאום בפני תומכיו הנלהבים בבלגרד. "אולי סרביה עדיין לא יודעת היום מי יהיה נשיא, אך היא כבר יודעת מי יהיה ראש ממשלה".

בארמניה אין תהפוכות

ובמדינה נוספת בה נערכו בחירות אתמול, ארמניה, היו מעט פחות דרמות - ומפלגתו הרפובליקנית של הנשיא המכהן, סרז' סרקיסיאן, זכתה בניצחון עם 46.23%, כך מתברר לאחר שנספרו כבר למעלה ממחצית הקולות. אל המקום השני, עם 30.72%, הגיעה מפלגת "ארמניה המשגשגת" בראשות איש העסקים גאג'יק טסרקויאן, שהיתה שותפה בקואליציה הנוכחית. עוד שתי מפלגות צפויות לקבל לפחות 5% מהקולות, שיכניסו אותן לפרלמנט, וגם גוש האופוזיציה בראשות הנשיא לשעבר לבון טר-פטרוסיאן צפוי לעבור את רף ה-7% הנחוץ לגושי מפלגות.

נשיא ארמניה, סרז' סרקיסיאן, מצביע בבחירות בקלפי בבירה ירוואן, 6 במאי 2012. PanARMENIAN , Tigran Mehrabyan, AP
ממשיך הלאה. הנשיא סרקיסיאן, אתמול בקלפי עם רעייתו/AP, PanARMENIAN , Tigran Mehrabyan

על הבחירות פיקחו 300 משקיפים מהארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE), במטרה לנסות ולמנוע את שחזור הטענות לזיופים ומעשי האלימות שאפיינו את הבחירות ב-2007 וב-2008 ברפובליקה הסובייטית לשעבר שבדרום הקווקז. בהמשך היום צפויים המשקיפים לומר את דברם. על מעשי אלימות, לפי שעה, לא דיווח, למעט התאונה שאירעה ביום שישי בכנס בחירות בבירה ירוואן, שם נפצעו 150 בני אדם מפיצוץ בלוני גז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully