וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתח משפט "הקצב מבוסניה": חייך ומחא כפיים

16.5.2012 / 10:54

רטקו מלאדיץ' בן ה-70, מפקד המיליציה הסרבית בבוסניה, מואשם כי פיקד ב-1995 על טבח 8,000 מוסלמים בסרברניצה. הוא מכחיש את ההאשמות וטוען כי הוא חולה מכדי לעמוד לדין

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

היסטוריה בהאג: "הקצב מבוסניה", אחד מפושעי המלחמה הגדולים באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, עומד לדין. כשארשת מחויכת ומלאה ביטחון עצמי נסוכה על פניו, מניף בהונותיו בתנועת ניצחון ומוחא כפיים, נכנס הבוקר (רביעי) ראטקו מלאדיץ' לאולם בית הדין הבינלאומי בעיר ההולנדית - בו הוא נאשם, בין היתר, כי נתן ב-11 ביולי 1995 את ההוראה לטבוח ב-8,000 גברים וילדים מוסלמים במובלעת סרברניצה שבבוסניה, במהלך מלחמת האזרחים שהביאה להתפרקותה של יוגוסלביה.

לבוש חליפה שחורה ועניבה, משקפיו בידיו, האזין מלאדיץ' בקשב רב לנאום הפתיחה של התובע, ג'רום גרום. "התביעה תציג ראיות חותכות ובלתי משתעות לשתי פנים, לפיהן הוא אחראי מעבר לכל ספק לכל אחת ואחת מהעבירות המיוחסות לו", אמר התובע.

פושע המלחמה הסרבי-בוסני רטקו מלאדיץ' עם פתיחת משפטו בבית הדין המיוחד בהאג, 16 במאי 2012. רויטרס
מלא ביטחון עצמי. מלאדיץ' בדיו ןהיום/רויטרס

מלאדיץ' בן ה-70 הא אחרון המבוקשים על פשעי מלחמות הבלקן שמובא לדין. מדובר ככל הנראה בדמות האחראית יותר מכל לפשעי המלחמה שבוצעו במהלך מלחמת האזרחים בין הסרבים למוסלמים בבוסניה, שנמשכה כמעט שלוש שנים בין 1992 ל-1995. במסגרת תפקידו כמפקד "הצבא הסרבי-בוסני", המיליציה הצבאית של המדינה שהקימו הסרבים בבוסניה בראשות רדובן קראדיץ' ונקראה "רפובליקה ספרסקה", כבש מלאדיץ' את רוב שטחי המדינה, והיה מופקד על המצור בן 43 החודשים שהיה מוטל על בירת המדינה סרייבו, במהלכו הופגזו אזרחים בקביעות. אך יותר מכל, הוא זכור בשל טבח סרברניצה - הנחשב למעשה ההרג הנרחב ביותר באירופה מאז השואה. הוא מואשם, בין היתר, ברצח עם, מעשי טרור ופשעים נגד האנושות.

שרידי גופות של הרוגים מטבח סרברניצה שהתגלו בקבר אחים סמוך לעיירה מיליצ'י, מזרח בוסניה, דצמבר 2010. Amel Emric, AP
מעשה הטבח החמור באירופה מאז הדואה. קבר אחים בו נמצאו חלק מגופות הרוגי סרברניצה, ליד העיירה מיליצ'י/AP, Amel Emric

מאז המלחמה היה מלאדיץ' מבוקש בידי בית הדין הפלילי הבינלאומי המיוחד שהוקם בהאג בעקבות המלחמות ביוגוסלביה לשעבר, שבפניו הועמד לדין בין היתר גם נשיא סרביה, סלובודן מילושביץ' (שמת ב-2006, לפני סיום משפטו), ובו עומד כיום לדין גם קראדיץ'. לפני שנה, לאחר 16 שנה במחתרת, הוא נעצר בסרביה והוסגר לבית הדין - במהלך שנתפש כצעד משמעותי המקדם את הצטרפותה של סרביה לאיחוד האירופי. יש לציין כי בקרב פלחים נכבדים באוכלוסיית המדינה, הוא עדיין נחשב לגיבור מלחמה.

מאז מעצרו מכחיש מלאדיץ' בתוקף את האישומים נגדו, אותם הוא מכנה "מפלצתיים", וטוען כי מבצעי הטבח "פעלו מאחורי גבו". עוד הוא טוען כי הוא חולה מדי מכדי לעמוד למשפט. בית המשפט - שהוא מסרב להכיר בסמכותו - הניח בשמו כי הוא כופר באשמה. במהלך הליכי השימוע שלפי פתיחת המשפט הוא הרבה להפריע לדיונים, ובמהלך הקראת כתב האישום בחודש יולי אף הורחק מהדיון בשל ביזיון בית הדין.

רטקו מלאדיץ', מפקד מיליציה סרבית במלחמה בבוסניה בשנות ה-90, המבוקש בגין פשעי מלחמה. /OLEG STJEPANOVIC, AP
עדיין נחשב בעיני רבים לגיבור. מלאדיץ' בימי המלחמה בבוסניה/AP, /OLEG STJEPANOVIC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully