וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוקת כוח אדם במשטרה: "אם יש עומס, באים אחרי 3 שעות, לעשות וי"

3.6.2012 / 15:00

רצח גדי ויכמן שב והאיר את מצבה העגום של המשטרה: אין די שוטרים מיומנים, וסיורים מאוישים בידי פקחים ומתנדבים. "אנחנו מתפללים שלא יהיו שני אירועים חמורים בו-זמנית"

בעקבות רצח גדי ויכמן בבאר שבע הושעתה מתפקידה שוטרת סיור. בתחקיר שנערך במשטרה התברר כי היא שיקרה כאשר דיווחה שהגיעה למקום האירוע לאחר שהתקבלו תלונות על רעש, ולמעשה הייתה במקום אחר כשהוא התרחש. ייתכן שאם הייתה מגיעה ניידת למקום, הרצח היה נמנע - אך משיחות עם שוטרי סיור ומפקדים עולה כי הם קורסים תחת הנטל. אין מספיק שוטרים, אין די ניידות וציוד. למשטרה אין אפשרות לתת מענה מספק לכל הקריאות, אפילו לא לרובן.

הבעיה מחמירה במשמרות הלילה, אז שכיחות מעשי הפשע עולה, ומספר השוטרים יורד. "במשמרות לילה אנחנו עושים סדרי עדיפויות. אם יש עומס, יש מצב שאתה מגיע רק אחרי שלוש שעות, כדי לעשות 'וי'. עד שלא יקרה אסון – לא יתעוררו", אמר אחד מהם. "בשעות הקטנות הבעיה אף מתגברת. הכוחות מידלדלים עוד יותר, וישנה גם 'עייפות החומר' בקרב השוטרים".

זירת הרצח ביפו גבריאל קדיס. דרור עינב, דרור עינב
ניידות משטרה בזירת רצח ביפו. "עד שלא יקרה אסון - לא יתעוררו"/דרור עינב, דרור עינב

בתל אביב, לדוגמא, כמעט חצי מיליון תושבים. במשמרת לילה במחוז תל אביב, על ארבעת מרחביו, ישנן 39 ניידות סיור בממוצע במשמרת לילה ביום חול, ו-50 ניידות סיור בממוצע ביום שישי, כך לדברי המשטרה. הניידות הללו אמורות להיענות לכל הקריאות המתקבלות במוקד 100.

בליל יום חול מתקבלות במוקד מחוז תל אביב בממוצע כאלף שיחות, בסופי שבוע המספר מוכפל. בחודשי הקיץ, ובמיוחד בחופש הגדול, המספר עומד על כ-3,000 שיחות בלילה. לא כל השיחות מצריכות הגעת ניידת, בחלקן נמסר למשטרה מידע, ויש גם סתם הטרדות. בממוצע, נדרשת הגעת ניידת לכ-400 אירועים. זאת ועוד, לניידת סיור משימות רבות מעבר להיענות לקריאות מוקד: ביקורי בית של עצורי מעצר בית, שמירה וליווי עצורים, איוש מחסומים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לצאת ללא שוטר נוסף זה כמו להיות לבד"

"זה לעג לרש", אומר י', הממלא תפקיד בכיר באחד ממרכזי השליטה (משל"טים) של המשטרה. "כסייר ותיק וכמי שעובד בלילות במשל"ט, הבעיה הגדולה היא לא רק בכמות, אלא בסוג כוח האדם. כששמים בניידת עם שוטר קבע פקח, מתנדב או שח"מית (חיילת בשירות חובה במשטרה, מ"ש), מבלי לזלזל, האפקט של הטיפול באירוע יורד משמעותית. הם לא בקיאים בחוק על בוריו והטיפול באירוע מתעכב. הרבה פעמים, לדוגמה במקרים של הפרעות ורעש, אני מוציא ניידות מאולתרות; מאלתר מתנדב מפה ופקח משם, כדי שהם יצאו למקום, וניידות הסיור הגדולות יוכלו לצאת לאירועים הגדולים יותר".

לדברי י', "מבחינת רוב שוטרי הסיור, גם אם אתה חזק, לצאת לטפל באירוע ללא שוטר קבע נוסף זה כמו להיות לבד. כשהייתי סייר צעיר, היינו עובדים לבד. אבל מאז שנרצחו שוטרים בצומת עירון (רצח השוטרים מוטי ישראל ודניאל חזות ב-1993, מ"ש), יש הנחייה ששוטר לא נמצא בניידת לבד. לכן, כשמתקבל אירוע אלימות שמעורב בו אדם שיכור, מישהו שמצויד בסכין או עבריין מוכר, אני מעדיף להתעכב עם היציאה לאירוע, ולא לשלוח שוטר סיור אחד. הבעיה היא שלמחרת בבוקר צריך לתת על כך הסברים".

בפורום באתר האינטרנט "חשופים בניידת" בניהולו של מיקי הראל, אשר משמש במה לשוטרים, כתב אחד מהם, כי "הציבור עוד לא הפנים שאין מספיק ניידות סיור. כמות ניידות הסיור וכמות השוטרים במשמרת היא בדיחה עלובה. מי שבקיא בעבודה שלנו יודע שהמשטרה סומכת בעיקר על המזל. אנחנו מתפללים כל יום שלא יהיו שני אירועים חמורים בו-זמנית. אין אף תחנה, למעט שלוש הערים הגדולות, שמסוגלת להתמודד לבדה עם אירוע גדול שמצריך יותר כוח שיטור בזמינות מיידית.

חשד לאונס בחניון גן העיר בתל אביב מאי 2012. דרור עינב
"הלחץ על שוטרי הסיור הוא עצום"/דרור עינב

"הלחץ על שוטרי הסיור הוא עצום. כל ראש משמרת סיור צריך לקחת על עצמו כמות עצומה של סיכונים, כי הוא צריך לנתב בין כמות גדולה מאוד של אירועים על כמות מצחיקה של ניידות. כל תעדוף לא נכון יכול להיגמר באסון, או במקרה הטוב בפדיחה שהעיתונאים מאוד אוהבים לפרסם. אנו השוטרים מאוד מעריכים את המתנדבים. רובם המכריע עושה את עבודתם נאמנה ובמסירות אין קץ, אך אסור שהם יבואו במקום שוטרים מקצועיים ומאומנים היטב. הציבור לא מקבל מהמשטרה שירות מינימלי עקב מחסור חמור בכוח האדם".

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר כי "במשמרת לילה ביום חול יש בממוצע כחמישים שוטרי קבע, 35 שוטרי שח"מ ו-48 מתנדבים (כ-12 מתנדבים בכל מרחב). ניידת מורכבת משני בעלי תפקיד, לרוב ההרכב הוא שוטר קבע עם שוטר שח"מ או מתנדב. יש מספר מצומצם של ניידות עם שני שוטרי קבע".

לדברי י', המצב הזה פוגע גם בהרתעה ובהתמודדות עם אירועי האלימות. "במקרים רבים זה רק מעמיד בסכנה את הכוחות. הם לא עוברים הכשרה מספקת. אפשר בקלות לקחת להם את הנשק".

המחסור בכוח אדם אינו הדבר היחיד שמטריד את השוטרים בשטח ומגביר את תחושת חוסר הביטחון של השוטרים. לדברי שוטר סיור לשעבר במחוז תל אביב, "בכל משמרת יש מחסור בציוד אלמנטרי. אין מספיק מכשירי קשר, אין אפילו מספיק סוללות לפנסים, דבר כל כך פשוט שמעמיד שוטרים בסכנה".

"המשטרה קטנה מדי למדינה"

בצמרת המשטרה מכירים את הבעיות העולות מדברי השוטרים. בליל שבת לפני כשבועיים, בעקבות רצף מעשי האלימות האחרון, סייר מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, במוקדי בילוי בתל אביב. הוא החל את הסיור במוקד 100. את המוקד מאיישים כמה שוטרים, ומספר גדול יותר של סטודנטים ומתנדבים. "הקפיצו אותנו מהבית, כי אמרו לנו שאתם באים", אמרה אחת המתנדבות בשקט לעיתונאים שהגיעו לסקר את הסיור. זרם השיחות בלתי פוסק. "מאז רצח גדי ויכמן, השיחות למוקד על אירועי הקמת רעש עלו בעשרות אחוזים", אמר אחד הסטודנטים.

"כשרואים את המספרים, מבינים שיש כרגע פער גדול בין הדרישה לשירותי משטרה לבין המצב בשטח", הודה המפכ"ל במהלך הסיור. "התפקיד שלנו לעשות את הטוב ביותר עם האמצעים הקיימים. אך אם נקבל תקציבים – נעשה יותר".

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו מסייר בתל אביב, מאי 2012. דרור עינב
מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, מסייר במוקדי הבילוי בתל אביב, החודש. "אם נקבל תקציבים - נעשה יותר"/דרור עינב

בעקבות גל האלימות, הנחה המפכ"ל את מפקדי המחוזות להקדים את פעילות המניעה והאכיפה שתוכננה לחודשי הקיץ, המכונה "שומר לילה". במסגרת התכנית, תתוגבר נוכחות ופעילות המשטרה על ידי שוטרים מהמטות, חניכי קורסים בבסיסי ההדרכה ומתנדבים, שיפעלו במוקדי בילוי ואלימות, בדגש על סופי שבוע.

גם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', מתייחס לבעיה. "המשטרה קטנה מדי למדינה", אמר באחרונה בכנס דוברי רשויות מקומיות. "בשלוש השנים האחרונות הוספנו 1,300 תקנים לשטח. אך אני מדבר על שינוי דרמטי, של עוד 10,000 שוטרים (כיום משרתים במשטרת ישראל כ-27,000 שוטרים, מ"ש). ברור לי שזה כמעט בלתי אפשרי, אבל זה לא אומר שאני לא נלחם על כך בכל הזדמנות. העליתי את הנושא מול ראש הממשלה, שלו אני מציג באופן קבוע את הצורך בהגדלת המשטרה, על מנת להגדיל את יכולתה בשטח, פריסת השוטרים והגברת הנוכחות".

"להתאים את שעון הפעילות לשעון הפשיעה"

השר הוסיף כי "יש צורך להתאים את שעון הפעילות לשעון הפשיעה. אם רוב הפעילות העבריינית מתרחשת בשעות הלילה – חובה לתגבר את כמות השוטרים בשעות האלה, גם על חשבון משמרות הבוקר".

י' קורא לשר להמשיך בפעילות. "שימשיך לנסות להשפיע ולא ירפה. מקבלי ההחלטות מדברים על זה, אבל זה לא בא לידי ביטוי בשטח. צריך עוד כוח אדם למשל"טים. אנחנו כל הזמן מתריעים. יש שיחות עם מפקדי התחנות, אנחנו מעלים את זה בביקורים של מפקד המרחב או מפקד המחוז. הבעיה היא שכשקורות תקלות, הם יודעים לכסות. יודעים לתת תגובות לעיתונאים לאחר מעשה. אבל בפועל אין לנו אפשרות לתת מענה לאזרחים, והשוטרים בשטח חוששים. רובם אנשי משפחה, והם רוצים לחזור הביתה בשלום".

משטרת ישראל מסרה בתגובה כי "מערך הסיור פועל 24 שעות ביממה. פריסת המערך וכוח האדם נקבעים בהתאם למשימות ולמאפייני האירועים להם נדרשת המשטרה לאורך כל שעות היממה, והמענה הוא בהתאם ליכולת, לאמצעים ולהערכת המצב.

"השוטרים ומשרתי החובה המשטרה עוברים הכשרות בהתאם למשימות להם הם נדרשים. המשטרה עושה שימוש מיטבי ביכולותיהם בהתאם לכוח האדם העומד לרשותה.

"לעניין הפעלת הפקחים, חשוב להדגיש כי אלו מועסקים מטעם הרשות המקומית ובתיאום המשטרה, בעבירות הקשורות לאיכות חיים בהתאם לסמכותם, ולא באירועים פליליים.

"לעניין האמצעים, משטרת ישראל מנפקת את מיטב האמצעים לשוטרים ובכלל זה לשוטרי הסיור. באחרונה אף צוידו השוטרים במכשירי טייזר ובציוד אישי נוסף. הטענה על חוסר ציוד אינה מוכרת וייתכן שמדובר במקרה נקודתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully